«Δε θα “εκτροχιάσετε τον ελληνικό σιδηρόδρομο»


 “Για “εκτροχιασμό” του ελληνικού σιδηροδρόμου κατηγόρησε την κυβέρνηση η βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ Ηρώ Διώτη στο πλαίσιο ομιλίας της στη Βουλή, στην επί της αρχής συζήτηση του νομοσχεδίου «Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες διατάξεις για το σιδηροδρομικό τομέα», δηλώνοντας ότι ο σιδηρόδρομος είναι δημόσια περιουσία και καταψηφίζοντας το ν/σ.

 Υπενθυμίζοντας ότι το 2008 ο ίδιος ο σημερινός Πρωθυπουργός κατηγορούσε τη ΝΔ για εφαρμογή «μιας αποτυχημένης συνταγής πλήρους ιδιωτικοποίησης δημόσιων επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας», διερωτήθηκε ποια είναι η διαφορά στη λύση που επιλέγει η κυβέρνηση, στηλιτεύοντας παράλληλα τη διαρκή της προσπάθεια όλο το προηγούμενο διάστημα να στοχοποιήσει τους εργαζομένους για όλα τα δεινά του Οργανισμού.

Παραπέμποντας και στη γνωμοδότηση της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής, σημείωσε: «Όλοι πια γνωρίζουν ποιός και πώς κατέστησε την επιχείρηση ελλειμματική. Ο ΟΣΕ κατέστη ζημιογόνος εξαιτίας της μη καταβολής από το κράτος της συμμετοχής που οφείλει, για τα συγχρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε. έργα σιδηροδρομικής υποδομής, που τον εξανάγκασε σε δανεισμό. Εξαιτίας της πρόσδεσής του στην αμαρτωλή Siemens και της πλήρους παράλειψης σύναψης συμφωνιών με το δημόσιο και άλλους φορείς, ώστε να καταβάλλονται στον ΟΣΕ οι δαπάνες άσκησης της όποιας κοινωνικής ή άλλη πολιτικής. Ο ΟΣΕ έγινε ζημιογόνος λόγω της γενικότερης κακοδιαχείρισης και κακοδιοίκησης, που ασκήθηκε από τις διορισμένες διοικήσεις».

Η βουλευτής αναφέρθηκε στις μη απαραίτητες υπεργολαβίες που ανέλαβαν έργα του Οργανισμού, προσθέτοντας ότι η ανάπτυξη δεν επιτυγχάνεται με την περικοπή και κατάργηση δρομολογίων, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση της Θεσσαλίας, και αναρωτήθηκε εάν «μιλάμε αποκλειστικά και μόνο για την ανάπτυξη μεγάλων συμφερόντων που ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στο συγκεκριμένο τομέα των μεταφορών» και θέτοντας παράλληλα το θέμα των διοδίων.

Η βουλευτής δεν παρέλειψε να στηλιτεύσει την κατάργηση κάθε είδους εκπτώσεων από 01/01/2011 και, καταψηφίζοντας το ν/σ, κατέληξε: «Η εκποίηση είναι η οριστική απόφαση καταδίκης μιας από τις φιλικότερες, οικονομικότερες, πλέον εύχρηστες και βολικές δημόσιες συγκοινωνίες, ειδικά στις μεγάλες αποστάσεις. Συνεχίζουμε να προτάσσουμε το αίτημά μας -και αίτημα ολόκληρης της κοινωνίας- για την ανάγκη ύπαρξης ενός σύγχρονου, ενιαίου, αναβαθμισμένου, δημόσιου ΟΣΕ. Ενός Οργανισμού που, απαλλαγμένος από τις πρακτικές της διεφθαρμένης, αδιαφανούς και πελατειακής διαχείρισης, θα παίξει ένα νέο μεγάλο αναπτυξιακό, κοινωνικό και οικολογικό ρόλο στην χώρα».

Το πλήρες κείμενο της ομιλίας (για δική σας ενημέρωση) είναι το εξής:

ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ, 25.10.2010

Ν/Σ: ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ, ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΟΣΕ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΤΟΜΕΑ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε υπουργέ

Έως τώρα, στον ένα χρόνο διακυβέρνησής σας, “εκτροχιάσατε” τα εργασιακά κεκτημένα και δικαιώματα δεκαετιών των εργαζομένων αυτής της χώρας. “Εκτροχιάσατε” το δικαίωμα των συνταξιούχων σε μια αξιοπρεπή διαβίωση, περικόπτοντας συντάξεις που σας φάνηκαν υψηλές. “Εκτροχιάσατε” την ίδια την χώρα, από την όποια προοπτική ανάκαμψης και ανάπτυξης, συνυπογράφοντας ένα Μνημόνιο με τους εκπροσώπους της τρόικα και του ΔΝΤ, και πραγματικά σέρνοντας την κοινωνία δεκαετίες πίσω. Σε μια ιδιότυπη ομηρία που για να συνέλθει η κοινωνία από αυτή θα περάσουν πολλά ακόμη χρόνια. Εκτρέψατε τη συνταγματική τάξη, υποβαθμίζοντας το ρόλο της Βουλής και των δημοκρατικά εκλεγμένων αντιπροσώπων της σε ρόλο κομπάρσου στις δικές σας προειλημμένες αποφάσεις. Όμως, δεν πρόκειται σήμερα να σας εκχωρήσουμε και το δικαίωμα στον εκτροχιασμό του ΟΣΕ.

Ξεκινάτε κι επισήμως σήμερα να βάλετε “χέρι” στις ΔΕΚΟ, ξεκινώντας με τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος, της πλέον εύχρηστης, οικονομικής, φιλοπεριβαλλοντικής δημόσια επιχείρηση μεταφοράς. Ορισμένοι όμως εξ ημών κύριε υπουργέ, δεν έχουν τόσο κοντή μνήμη. Σε επίκαιρη ερώτηση που είχε καταθέσει ο σημερινός πρωθυπουργός ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης τον Απρίλιο του 2008, είχε επιτεθεί στην τότε κυβέρνηση για την προσπάθειά της -και εδώ σας μεταφέρω τα λόγια του- «να εφαρμόσει μια αποτυχημένη συνταγή πλήρους ιδιωτικοποίησης δημόσιων επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας με επιδίωξη την κάλυψη των διευρυνόμενων ελλειμμάτων του προϋπολογισμού μέσω ρευστοποίησης δημόσιας περιουσίας». Μάλιστα, χαρακτήριζε αυτή την πολιτική «ξεπερασμένη και αποτυχημένη» προσθέτοντας ότι «την εφάρμοσαν μόνο στο παρελθόν ακραία νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις όπως της κ. Θάτσερ και του κ. Μητσοτάκη». Οπότε σας ρωτώ κύριε υπουργέ, πού διαφέρει σήμερα η δική σας πολιτική στον ΟΣΕ από αυτή την πολιτική της ΝΔ που στηλίτευε 2,5 χρόνια πίσω ο ίδιος σας ο πρόεδρος;

Σήμερα, προχωράτε σε αποκρατικοποίηση του Σιδηροδρόμου και ρίχνετε στα Τάρταρα τους εκατοντάδες εργαζομένους του, με μετατάξεις κι απολύσεις, αφού επιχειρήσατε από πέρυσι ακόμη, με μια ομολογουμένως καλοστημένη επιχείρηση προπαγάνδας, που ακόμη και ο Γκέμπελς θα ζήλευε, να λοιδορήσετε τους ίδιους τους εργαζομένους για τη σημερινή κατάσταση στον ΟΣΕ. Να τους στοχοποιήσετε ως υπαιτίους για τα χρέη του, για την παθογένεια του Οργανισμού.

Για ποιο λόγο, εξηγήστε μας, φταίνε οι εργαζόμενοι; Ζητάτε σήμερα τα ρέστα, όπως έχετε κάνει και σε πάμπολλες ακόμη περιπτώσεις, από αυτούς που δε φέρουν ευθύνη. Όλοι πια γνωρίζουν ποιός και πώς κατέστησε την επιχείρηση των σιδηροδρόμων ελλειμματική. Ο ΟΣΕ κατέστη ζημιογόνος εξαιτίας της μη καταβολής από το κράτος της συμμετοχής που οφείλει, για τα συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση έργα σιδηροδρομικής υποδομής, που τον εξανάγκασε σε δανεισμό. Εξαιτίας της πρόσδεσής του στην αμαρτωλή Siemens και της πλήρους παράλειψης σύναψης συμφωνιών με το δημόσιο και άλλους φορείς, ώστε να καταβάλλονται στον ΟΣΕ οι δαπάνες άσκησης της όποιας κοινωνικής ή άλλη πολιτικής. Ο ΟΣΕ έγινε ζημιογόνος λόγω της γενικότερης κακοδιαχείρισης και κακοδιοίκησης, που ασκήθηκε από τις διορισμένες διοικήσεις. Αυτές, μεταξύ των άλλων, επιβάρυναν τον Οργανισμό με άσκοπες δαπάνες, δεν περιφρούρησαν τα περιουσιακά του στοιχεία, δεν ασχολήθηκαν αποτελεσματικά με τις πραγματικές δυνατότητες διεύρυνσης του κύκλου εργασιών του σιδηροδρόμου.

Δυστυχώς για σας, κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης συνάμα, όλοι γνωρίζουν. Οι υπεργολαβίες που έχουν στοιχίσει εκατομμύρια εκατομμυρίων έως σήμερα στον ΟΣΕ, έχουν ένα κοινό σημείο με την υπογραφή του Μνημονίου: αμφότερα ΔΕΝ ήταν απαραίτητα. Το Μνημόνιο για ευνόητους λόγους. Οι υπεργολαβίες για ένα λόγο απλούστατο: θα μπορούσαν κάλλιστα να γίνουν από τον ΟΣΕ, από τους μόνιμους εργαζομένους του, αφού και την τεχνογνωσία διαθέτουν αλλά και τα απαραίτητα για τις εργασίες μηχανήματα. Όμως προτιμήσατε να δομήσετε καλές σχέσεις με τους υπεργολάβους. Οι οποίοι με τη σειρά τους, βρήκαν πρόσφορα και κυρίως φθηνά εργατικά χέρια σε μετανάστες που κυριολεκτικά για να μπορέσουν να ένα πιάτο φαΐ το μεσημέρι, αναγκαστικά επέλεξαν να δουλέψουν εκεί. Και οι υπεργολάβοι, με τη δική σας ανοχή, για να μην πω και ευλογίες, εκμεταλλεύτηκαν ανθρώπους σε ανάγκη, που βρέθηκαν σε αυτή την χώρα για να βρουν μια καλύτερη τύχη. Θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί η εκμετάλλευση αυτών των ανθρώπων. Θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί υπέρογκα έξοδα. Δεν το κάνατε.

Η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, μετά μάλιστα από δική σας πρόσκληση, διατύπωσε, μόλις 6 μέρες νωρίτερα, τη γνώμη της σχετικά με το νομοσχέδιο που σήμερα συζητάμε. Και γνωρίζετε ότι είναι καταπέλτης σχετικά με την ευθύνη της Πολιτείας ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ή των εργαζομένων, για τη σημερινή κατάσταση. Διαβάζω λοιπόν από την υπ’ αριθμόν 245 Γνώμη της Ο.Κ.Ε.: Οι παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων, σύμφωνα με την Επιτροπή, «κατά κύριο λόγο προέρχονται από διαχρονικές ευθύνες της πολιτείας και είναι το αποτέλεσμα:  της έλλειψης μιας ολοκληρωμένης εθνικής πολιτικής ανάπτυξης των σιδηροδρομικών μεταφορών, ενταγμένης σ’ ένα σύστημα που εξυπηρετεί εθνικούς αναπτυξιακούς στόχους, στα πλαίσια των ευρωπαϊκών και παγκοσμίων δικτύων. Των ανεξέλεγκτων δανειοδοτήσεων σε συνδυασμό με μη βιώσιμα επενδυτικά σχέδια που οδήγησαν σε ανολοκλήρωτα έργα και σε πλήρη αποτυχία επίτευξης των φιλόδοξων προσδοκώμενων ωφελειών. Της απώλειας σημαντικών πόρων με ευθύνη του Ομίλου ΟΣΕ με συνέπεια την μη ολοκλήρωση βασικών έργων υποδομής».

Εδώ θα ήθελα να κάνω μια αναφορά και στη σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση. Φυσικά και δεν είναι άμοιρη ευθυνών για τις σημερινές εξελίξεις. Αυτό που σας διάβασα πριν, δεν αφορά μόνο στους σημερινούς κυβερνώντες. Κύριε Καλαφάτη, διάβασα τις δηλώσεις σας, είχα την ευκαιρία να σας ακούσω νωρίτερα και σήμερα, κι έχω απλώς να σας πω, χωρίς κακή προαίρεση, πως δεν πείθετε κανέναν. Επί της αρχής στην αρμόδια επιτροπή, είχατε τεθεί υπέρ του σημερινού ν/σ. Αφήστε κατά μέρος το δημόσιο, κοινωνικό και εθνικό συμφέρον. Το ξεπούλημα του ΟΣΕ είναι ξεπούλημα, όσο κι αν προσπαθήσατε κι εσείς ως κυβέρνηση να το βαφτίσετε ανασυγκρότηση με σκοπό την εξυγίανση. Επί της ουσίας συμφωνείτε, κι ας μιλήσατε για σημεία «όπου υπάρχουν σκιές αδικίας ή αδιαφάνειας για τους εργαζομένους και για το μέλλον του Ελληνικού Σιδηροδρόμου». Αυτά είναι παρηγοριά στον άρρωστο, που λέμε και στα μέρη μου.

Για εμάς αναπτυξιακή πολιτική σημαίνει αναθεώρηση των γραμμών ώστε να αναβαθμιστούν κάποια τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και διατήρηση. Εσείς τί κάνετε αντ’ αυτού; Στη Θεσσαλία έχετε πετσοκόψει τα δρομολόγια, τόσο μεταξύ Λάρισας-Βόλου όσο και γενικότερα τη συγκοινωνία προς τη Δυτική Θεσσαλία. Αναβάθμιση, τουλάχιστον όπως η πλειονότητα αντιλαμβάνεται, και άρση των ανισοτήτων, μπορεί να υπάρξει με πύκνωση και όχι με κατάργηση των υφιστάμενων δρομολογίων. Κάθεστε και παζαρεύετε τη διοργάνωση των Μεσογειακών αγώνων Λάρισας-Βόλου το 2013 και συζητάγατε κάποτε για τη λειτουργία προαστιακού σιδηροδρόμου μεταξύ των δύο πόλεων. Σήμερα το έργο, που ήταν και παραμένει πάγιο αίτημα των κατοίκων εκατέρωθεν, οριακά έχει ξεχαστεί. Ο υποψήφιος περιφερειάρχης σας στη Θεσσαλία αφενός έχει τάξει στους δυνάμει ψηφοφόρους του, στους ψηφοφόρους σας επί της ουσίας, σιδηροδρομικό δίκτυο σύγχρονο, οικονομικό, που θα μηδενίζει τις αποστάσεις μεταξύ των τεσσάρων νομών. Είναι εκτός γραμμής μήπως; Τον Ιούλιο του 2009 η επίσης Θεσσαλή βουλευτής σας κ. Μερεντίτη, απηύθυνε στην τότε κυβέρνηση ερώτηση, ζητώντας «αναγέννηση των ελληνικών σιδηροδρόμων και τη σύνδεσή τους με τα διευρωπαϊκά δίκτυα». Πώς, λοιπόν, ορίζετε εσείς την αναγέννηση, την ανάπτυξη; Μήπως μιλάμε αποκλειστικά και μόνο για την ανάπτυξη μεγάλων συμφερόντων που ενδιαφέρονται να δραστηριοποιηθούν στο συγκεκριμένο τομέα των μεταφορών;

Και από αυτά τα μεγάλα συμφέροντα σαφώς και είναι αναπόσπαστο τμήμα τους οι εργολαβικές εταιρίες κατασκευής και είσπραξης διοδίων. Εάν ο ΟΣΕ γίνει πανάκριβος, και τα δρομολόγιά του ελαχιστοποιηθούν, τόσο στην Κεντρική, Δυτική και Βόρεια Ελλάδα όσο και την Πελοπόννησο, υποχρεωτικά η μετακίνηση θα γίνεται με αυτοκίνητο ή λεωφορείο. Όμως όταν με τις αποικιοκρατικές συμβάσεις που έχετε υπογράψει με μεγαλοεργολάβους σε όλη την χώρα, ήδη έχετε προλάβει να στήσετε παντού πανάκριβα διόδια, τόσο η διέλευση των ΙΧ όσο και τα κόμιστρα των λεωφορείων, πάντα λόγω κόστους διοδίων τελών, θα φτάσουν στα ύψη. Μήπως, εν τέλει, είναι κι αυτό μέρος του σημερινού σας στόχου;

Παράλληλα: Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, από την 1η Γενάρη του 2011  καταργούνται κάθε είδους εκπτώσεις στα κόμιστρα, ειδικές τιμολογήσεις μεταφοράς καθώς και κάθε άλλη υποχρέωση μεταφοράς επιβατών ή φορτίου με οικονομικούς όρους, με σκοπό το άμεσο κέρδος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πρακτικά, τί σημαίνει αυτό; Τα τρένα στην χώρα μας θα κινούνται χωρίς πλέον εκπτωτικά εισιτήρια, για τους φοιτητές, για τους πολύτεκνους, για τους αναπήρους. Εξαιρετικό το κοινωνικό σας κριτήριο και το μέλημά σας για την κοινωνική μέριμνα! Άλλωστε, είναι τοις πάσι γνωστό ότι όλες οι προαναφερθείσες κατηγορίες είναι οι πλέον εύρωστες στην χώρα μας. Ποιον κοροϊδεύετε, κύριοι της κυβέρνησης;

Σαχλαμαρίζετε για το θέμα της πράσινης ανάπτυξης και κάνετε ό,τι περνά από το χέρι σας για να διαψεύσετε τους εαυτούς σας. Το τρένο, διαπιστωμένα, όχι από εμάς αλλά βάσει δεδομένων και συγκεκριμένων στοιχείων, έχει τα εξής συγκριτικά πλεονεκτήματα:

  • Είναι το πλέον οικονομικά σε επίπεδο λειτουργίας, αφού έχει τη μικρότερη κατανάλωση καυσίμων από όλα τα μέσα μεταφοράς πλην των πλοίων.
  • Είναι το πλέον φιλικό προς το περιβάλλον ΜΜΜ, καθώς απαιτεί για τη λειτουργία του μικρότερη επιφάνεια εδάφους σε σύγκριση με τα υπόλοιπα, γεγονός που στην πράξη μεταφράζεται σε λιγότερα κομμένα δέντρα, λιγότερα λαβωμένα βουνά, μειωμένο περιβαλλοντικό κόστος.
  • Επίσης, ίσως όχι άμεσα συσχετιζόμενο αλλά πάντα σχετικό, είναι το ότι στατιστικά σε επίπεδο οδικής ασφάλειας, μιας και τις προηγούμενες ημέρες συζητήθηκε το ζήτημα, το τρένο έχει το μικρότερο δείκτη ατυχημάτων σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα Μέσα Μεταφοράς.

Ο ειδικός μας αγορητής σήμερα, ο συνάδελφος Δημήτρης Παπαδημούλης σας είχε πει στην Επιτροπή και το επανέλαβε στην Ολομέλεια, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ καταψηφίζει το παρόν νομοσχέδιο, γιατί διευκολύνει την εκποίηση του ΟΣΕ και συρρικνώνει τα δρομολόγια. Δε θα σας πω κάτι διαφορετικό. Η εκποίηση θα είναι, είναι μάλλον, η οριστική απόφαση καταδίκης μιας από τις φιλικότερες, οικονομικότερες, πλέον εύχρηστες και βολικές δημόσιες συγκοινωνίες, ειδικά στις μεγάλες αποστάσεις. Συνεχίζουμε να προτάσσουμε το αίτημά μας -και αίτημα ολόκληρης της κοινωνίας- για την ανάγκη ύπαρξης ενός σύγχρονου, ενιαίου, αναβαθμισμένου, δημόσιου ΟΣΕ. Ενός Οργανισμού που, απαλλαγμένος από τις πρακτικές της διεφθαρμένης, αδιαφανούς και πελατειακής διαχείρισης, θα παίξει ένα νέο μεγάλο αναπτυξιακό, κοινωνικό και οικολογικό ρόλο στην χώρα.

Ο ΟΣΕ δε σας ανήκει και όπως σας είπε ξεκινώντας την ομιλία μου, δεν πρόκειται να σας εκχωρήσουμε το δικαίωμα να τον εκτροχιάσετε. Ο ΟΣΕ είναι δημόσια περιουσία ολόκληρης της κοινωνίας, κι όχι τσιφλίκι της οποιαδήποτε κυβέρνησης, να τον ξεπουλάει “έναντι πινακίου φακής”. Εάν εσείς δεν είστε σε θέση να διαφυλάξετε τον δημόσιο πλούτο της χώρας, θα το κάνουμε εμείς και η κοινωνία.

Προηγούμενο άρθρο Ιατροτεχνολογικός εξοπλισμός μέσω ΕΣΠΑ σε Νοσοκομεία
Επόμενο άρθρο Αλλαγή ωραρίου του τμήματος της διεύθυνσης πολεοδομίας