Μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που αντιμετωπίζουν μαθησιακά προβλήματα και χρήζουν ειδικής στήριξης προκειμένου να αντεπεξέλθουν στα μαθήματά τους, αν και μπορούν να συμμετέχουν σε ειδικά τμήματα που δημιουργούνται στα σχολεία τους για να τους βοηθήσουν ειδικοί καθηγητές, παρόλα αυτά παρατηρείται έλλειψη ενδιαφέροντος για ένταξή τους σε αυτά.
Με το φόβο μην βιώσουν ίσως τον χλευασμό των συμμαθητών τους, ή ακόμη και λόγω της πεποίθησης των γονιών τους ότι μπορούν να τα καταφέρουν και μόνοι τους να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους, διαπιστώνεται ότι ελάχιστα παιδιά τελικά καταφεύγουν να ζητήσουν βοήθεια, με αποτέλεσμα αυτό να λειτουργεί εις βάρος τους.
Αυτό τουλάχιστον διαπιστώνεται σήμερα στη Λάρισα, αφού οι μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακά προβλήματα είναι δεκάδες στην πόλη μας, σύμφωνα με τις διαγνώσεις του Κέντρου Διαφοροδιάγνωσης – Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) Λάρισας, αλλά μόνο εννέα από αυτούς δέχθηκαν να ενταχθούν σε τμήματα υποστηρικτικής διδασκαλίας και συγκεκριμένα σε τμήματα ένταξης, όπως ονομάζονται.
«Σύμφωνα με τον αριθμό των παιδιών στα οποία διέγνωσε το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. μαθησιακές δυσκολίες, ξεκινήσαμε από την αρχή της χρονιάς έναν προγραμματισμό βάσει των αντίστοιχων αναγκών που θα προέκυπταν, αλλά στην πορεία βρεθήκαμε προ εκπλήξεως όταν διαπιστώσαμε ότι ελάχιστοι μαθητές από αυτούς ζήτησαν να συμμετέχουν σε τμήματα ένταξης, για να βοηθηθούν στο πρόβλημά τους», αναφέρει η εκπαιδευτικός και υπεύθυνη της διαδικασίας λειτουργίας των εν λόγω τμημάτων στη Λάρισα, στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ν. Λάρισας, κ. Αναστασία Δημηρά.
Τις αιτίες για το μικρό ενδιαφέρον συμμετοχής στα τμήματα ένταξης, η κ. Δημηρά το αποδίδει μεταξύ άλλων και σε κοινωνικούς λόγους, ενώ συγκεκριμένα αναφέρει μεταξύ άλλων ότι: «Πολλοί γονείς δεν δίνουν την έγκρισή τους από την αρχή της χρονιάς για να ξεκινήσουν τα παιδιά τους υποστηρικτική διδασκαλία, γιατί περιμένουν να δουν πρώτα την πορεία τους στα μαθήματα. Όταν διαπιστώνουν ότι δεν μπορούν να τα καταφέρουν μόνα τους, τότε πιθανόν κάποιοι να ζητήσουν βοήθεια από το σχολείο και να συζητήσουν την πιθανότητα να συμμετέχουν σε τμήματα ένταξης, αλλά τότε ήδη έχει περάσει η μισή χρονιά.
Επίσης επειδή τμήματα ένταξης δεν μπορεί να δημιουργηθούν σε κάθε σχολείο, οι μαθητές που ενδιαφέρονται είναι αναγκασμένοι να κάνουν μεταγραφή στο σχολείο όπου δημιουργούνται. Αυτό αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα συμμετοχής τους, καθώς δεν θέλουν να αφήσουν τις παρέες του σχολείου τους, ενώ παράλληλα παρουσιάζεται και πρόβλημα μετακίνησής τους εάν το σχολείο που καλούνται να μεταβούν είναι μακριά από τη γειτονιά τους».
Εξαιτίας της καθυστέρησης που υπήρξε από μέρους των ενδιαφερομένων μαθητών και κυρίως των γονιών τους, οι οποίοι θα πρέπει να δώσουν την έγκρισή τους για τη συμμετοχή των παιδιών στα τμήματα, μόλις πριν λίγο καιρό ξεκίνησε η λειτουργία τους,
Όπως μας πληροφορεί η κ. Δημηρά «στη Λάρισα λειτουργούν τρία τμήματα ένταξης στο 14ο Γυμνάσιο, με τρεις μαθητές στην Α’ τάξη, πέντε μαθητές στη Β’ και έναν μαθητή στη Γ’ τάξη, οι οποίοι προσκόμισαν γνωμάτευση του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Λάρισας στον διευθυντή του σχολείου».
ΠΟΙΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
ΕΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ
ΣΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
Σύμφωνα με την κ. Δημηρά, μαθητές που εντάσσονται στα εν λόγω τμήματα είναι: «Οι μαθητές με ήπιας μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες π.χ. γραφοαναγνωστικές ελλείψεις και δυσκολίες (αργή γραφή, ανάγνωση και κατανόηση), ήπιες δυσκολίες στις γλωσσικές δεξιότητες (κάποιες μορφές δυσλεξίας), ειδικές δυσκολίες στη μάθηση (δυσορθογραφία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία), σύνθετες γνωστικές συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, προβλήματα λόγου και ομιλίας, ελαφρά νοητική υστέρηση, οριακή νοημοσύνη, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, ελλειμματική προσοχή – υπερκινητικότητα».
Η διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι μαθητές για να φοιτήσουν σε ειδικά οργανωμένα και στελεχωμένα τμήματα ένταξης,
είναι η εξής: Θα πρέπει πρώτα να διαπιστωθεί από το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. (Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης – Διάγνωσης και Υποστήριξης) εάν και πιο μαθησιακό πρόβλημα αντιμετωπίζει ο μαθητής. Ακολούθως προσκομίζει την αξιολόγηση – βεβαίωση του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. στον διευθυντή του σχολείου και με την έγκριση του γονέα προγραμματίζεται η συμμετοχή του σε τμήμα ένταξης.
Όπως μας πληροφορεί η κ. Δημηρά: «Τα τμήματα λειτουργούν μέσα στα σχολεία γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ακολουθούν το κοινό πρόγραμμα του σχολείου και ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα (με μαθηματικά, αρχαία, γλώσσα…), που δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις 15 ώρες την εβδομάδα και το οποίο καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕ.Δ.Δ.Υ.
Για την ίδρυση τμήματος απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρχουν τουλάχιστον τρεις μαθητές ανά σχολική μονάδα και σχετική πρόταση από διαγνωστική υπηρεσία (ΚΕ.Δ.Δ.Υ.).
Στα τμήματα διδάσκουν καθηγητές, φιλόλογοι και μαθηματικοί ειδικής αγωγής».