Πρόσθετη χρηματοδότηση 75 εκατ. ευρώ εξασφάλισε από το ΕΣΠΑ η περιφέρεια Θεσσαλίας κι ως εκ τούτου στην περιφέρεια θα διατεθούν συνολικά 572 εκατ. ευρώ από το εθνικό στρατηγικό πλαίσιο αναφοράς 2007-2013.
Παράλληλα, η περιφέρεια Θεσσαλίας θα είναι οσονούπω μία από τις πρώτες αν όχι η πρώτη περιφέρεια της χώρας χωρίς ημιτελή έργα, ενώ οι ρυθμοί απορρόφησης του ΕΣΠΑ στην περιφέρεια είναι από τους υψηλότερους στην Ελλάδα και δεν πρόκειται να χαθεί ούτε ευρώ από τα ευρωπαϊκά κονδύλια.
Τα στοιχεία αυτά προέκυψαν από την ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας υπό τον υπουργό κ. Κωστή Χατζηδάκη και με τη συμμετοχή του γενικού γραμματέα Επενδύσεων (ΕΣΠΑ) κ. Γιώργου Γιαννούση, των περιφερειαρχών μεταξύ των οποίων και του Θεσσαλίας κ. Κώστα Αγοραστού τον οποίο συνόδευε η αντιπεριφερειάρχης Λάρισας κα Ρένα Καραλαριώτου καθώς και των επικεφαλής των διαχειριστικών αρχών μεταξύ των οποίων της Θεσσαλίας κα Μελίνα Σαραφίδου, την οποία πλαισίωνε το στέλεχος της ΔΑ κα Κατερίνα Σοφολόγη.
Αντικείμενο της σύσκεψης ήταν η πορεία απορρόφησης των κονδυλίων του ΕΣΠΑ κατά το 2013 και σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν:
-Ο συνολικός προϋπολογισμός του ΕΣΠΑ για την Θεσσαλία αυξάνεται κατά 15%, από τα 497 εκατ. στα 572 εκατ. ευρώ. Τις ημέρες αυτές γίνεται η κατανομή στα επιμέρους προγράμματα των 75 εκατ. ευρώ που εξασφαλίστηκαν επιπλέον.
-Η πορεία υλοποίησης του προγράμματος στη Θεσσαλία με βάση τα στοιχεία ΟΠΣ 1-11-2013 είναι η εξής:
Εντάξεις (δημόσια δαπάνη) = 684 εκ.ευρώ, ποσοστό 137,47%
Συμβάσεις (δημόσια δαπάνη) = 481 εκ.ευρώ, ποσοστό 96,59%
Πληρωμές (δημόσια δαπάνη) = 325 εκ.ευρώ, ποσοστό 65,35 %
-Εντός του 2013 έγιναν δαπάνες ύψους 46 εκατ. ευρώ.
-Ο κανόνας «Ν+2» έχει ήδη επιτευχθεί για το έτος 2013 για την περιφέρεια Θεσσαλίας. Με άλλα λόγια δεν χάνεται ούτε ένα ευρώ.
-Για το 2013 τέθηκαν στόχοι κάλυψης δαπανών ανά φορέα ως εξής:
Υπηρεσίες Περιφέρειας: από 45 εκ. αρχική πρόβλεψη, πέτυχαν τα 24 εκ.
Έργα Φορέων Υγείας: 2,8 εκατ. ευρώ αρχική πρόβλεψη, πέτυχαν 0,2 εκ.
Έργα Εφορειών Πολιτισμού: από 7 εκ. πρόβλεψη, επέτυχαν 2,1 εκ.
Πανεπιστήμιο: από 4,5 εκ. επέτυχε 1,1
ΤΕΙ: από 3,3 εκ. επέτυχε 1 εκ.
Τροχαία δεν προχώρησε, ΕΡΓΟΣΕ πολύ αργά, ΕΚΑΒ «κολλημένο»
Δήμοι – ΔΕΥΑ: 24 εκ. αρχική πρόβλεψη, γενικά έχουν καθυστερήσεις.
-ΜΕΓΑΛΟ ΕΡΓΟ (ΕΝΑ ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ)
Για την Θεσσαλία είναι ο οδικός άξονας Λάρισα – Τρίκαλα.
Έχει ήδη εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (τον Ιούνιο 2013)
Προχωρά με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς και θα ολοκληρωθεί πλήρως έως το 2015. Δίνονται τμήματά του σταδιακά σε κυκλοφορία.
-ΕΡΓΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ
Από τα οκτώ έργα προτεραιότητας στη Θεσσαλία:
– Έχουν ολοκληρωθεί τα τρία: Αντιπλημμυρικό Κραυσίδωνα Δήμου Βόλου, 15ο Γυμνάσιο Λάρισας, Διαμορφώσεις στον Πηνειό Δήμος Λάρισας.
-Δόθηκε σε λειτουργία ένα έργο εντός του 2013 και εκτελούνται σήμερα παράλληλα έργα απορροής ομβρίων στο έργο «οδός Λάρισα – Καρδίτσα»
-Τρία έργα: παράκαμψη Λάρισας (οδός Καράγιωργα), Αντιπλημμυρικό Ξηριά στο Βόλο, οδός Λάρισα – Τρίκαλα, υλοποιούνται και θα ολοκληρωθούν έως το 2015.
-Από το έργο: Υποβρύχια Μουσεία και Καταδυτικό πάρκο στις Βόρειες Σποράδες, ολοκληρώνεται εντός του 2013 το Επιχειρησιακό σχέδιο και ξεκινά το 2014 η υλοποίηση των μελετών και έργων που το αποτελούν. Στο τέλος 2015 αναμένεται να λειτουργήσει.
-ΗΜΙΤΕΛΗ ΕΡΓΑ Γ΄ΠΕΠ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Η Τελική Έκθεση του Γ’ ΠΕΠΘ τον Σεπτέμβριο 2010 περιελάμβανε 77 Ημιτελή Έργα.
Από τότε και έως τον Σεπτέμβριο 2012 (αρχική καταληκτική προθεσμία), ολοκληρώσαμε τα 75 έργα.
Παρέμειναν δύο έργα :
1. Το έργο «Βελτίωση εθνικής οδού Τρικάλων – Καλαμπάκας» με δαπάνες Γ΄ ΠΕΠΘ 5,5 εκατ. .ευρώ περίπου. Έχουν ολοκληρωθεί με εθνικούς πόρους όλα τα έργα που απαιτούνταν και λειτουργεί κανονικά. Εντός Νοεμβρίου θα «κλείσει» και διαχειριστικά. ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΤΑΙ.
2. Το έργο «Περιφερειακός δακτύλιος Τρικάλων, τμήμα από εθνική οδό Τρικάλων-Άρτας έως Εθνική οδό Τρικάλων-Ιωαννίνων» με δαπάνες Γ΄ΠΕΠΘ 4,5 εκατ. ευρώ περίπου, εκτελούνται με εθνικούς πόρους οι τελευταίες εργασίες του ώστε να λειτουργήσει έως τέλος του 2013. Ιδιαίτερο και δύσκολο ζήτημα στο έργο είναι η λειτουργία της Ισόπεδης Διάβασης των Σιδηροδρομικών Γραμμών. Μετά την πρόσφατη συμφωνία με τον ΟΣΕ, το ζήτημα διευθετήθηκε και το έργο θα παραδοθεί σε λειτουργία. Τέλος, αναμένουμε την Έκθεση του ΕΣΠΕΛ που θα το κατατάσσει σε αποδεκτή κατηγορία ποιότητας (από ii σε i) . ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΤΑΙ.
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ Κ. ΑΓΟΡΑΣΤΟΥ
«Η μέχρι σήμερα εμπειρία μας είναι: εμπόδια, εμπόδια, εμπόδια στην επιτυχία… Αν είχαμε την απαιτούμενη βοήθεια η απορροφητικότητα θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη», επισήμανε στην παρέμβασή του ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός.
«Σήμερα οι μόνοι που μπορούμε να δώσουμε ελπίδα είμαστε όλοι όσοι ασχολούμαστε με το ΕΣΠΑ γιατί είναι τα μόνα σίγουρα χρήματα και οι μόνες σίγουρες θέσεις εργασίας, η μόνη σίγουρη ωφέλεια στη χώρα», υπογράμμισε ο περιφερειάρχης και ζήτησε από όλους «ταχύτητα, συνεργασία και μετρήσιμα αποτελέσματα».
Όπως είπε χαρακτηριστικά, «θέλουμε ταχύτητα κι όχι για μία περιβαλλοντική μελέτη να χρειάζονται οκτώ μήνες. Οι Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) να μην σταματούν τους ελέγχους στις 15 Δεκεμβρίου. Στην εθνική προσπάθεια δεν υπάρχουν γιορτές, δεν υπάρχουν αργίες, δεν υπάρχουν διακοπές».
Ο κ. Κ. Αγοραστός ανέδειξε για άλλη μια φορά τη σημαντική επιτάχυνση του ρυθμού υλοποίησης του ΕΣΠΑ από την 1/7/2011 όταν και το ανέλαβαν οι αιρετές περιφέρειες, για τις οποίες διαβεβαίωσε ότι «λειτουργούμε χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Όποιο έργο ήταν ώριμο και πληρούσε τις προϋποθέσεις, έχει ενταχθεί σ’ όλα τα προγράμματα σ’ όλη την Ελλάδα».
Ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας χαρακτήρισε «εθνικό έγκλημα» τα ημιτελή έργα και έκρινε αναγκαίο να καταλογιστούν ευθύνες. «Ο χρόνος στη χώρα μας είναι σταματημένος κι αυτό φαίνεται από τα ημιτελή έργα», σημείωσε και πρόσθεσε με νόημα: «Δεν μπορεί να σφυρίζει αδιάφορα ο ΟΣΕ».
Ο κ. Κ. Αγοραστός χαρακτήρισε το ΕΣΠΑ «εργαλείο ανάπτυξης κι όχι κομματικό παιχνίδι» και επισήμανε ότι στο νέο ΣΕΣ 2014-2020 η χρηματοδότηση για τις αιρετές περιφέρειες θα πρέπει να είναι αυξημένη και να αποκτήσουν γεωργικό ταμείο, ενώ το κεντρικό κράτος να περιοριστεί σε επιτελικό ρόλο.