Σύλλογος εργαζομένων: Όχι στην εκποίηση της Εγνατίας οδού


 O Σύλλογος Εργαζομένων της Εγνατίας οδού (ΣΕΤΕΟ), είχε εκδηλώσει πολύ καιρό πριν την αντίθεσή του στην εκχώρηση της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες, όπως αυτή συμπεριλήφθηκε τελικά στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και τον εφαρμοστικό νόμο, τα οποία αμφότερα ψηφίστηκαν (με τα γνωστά εκβιαστικά διλήμματα μέσα στη Βουλή), παρά την αντίδραση του συνόλου σχεδόν της ελληνικής κοινωνίας.

 Πιο συγκεκριμένα, στα πλαίσια του Μεσοπρόθεσμου αυτού προγράμματος, προβλέπεται (μεταξύ άλλων επώδυνων μέτρων και άκρατων ιδιωτικοποιήσεων του συνόλου σχεδόν των δημόσιων επιχειρήσεων) και η παραχώρηση σε ποσοστό 100% σε ιδιωτικά κεφάλαια, του δικαιώματος της λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας οδού και τυχόν ανεκτέλεστων τμημάτων κατά το 1ο τρίμηνο του 2012.

Πιστεύοντας ακράδαντα, ότι οι αγώνες του συνόλου των εργαζομένων θα πρέπει να συνεχιστούν, ενάντια στο γενικό ξεπούλημα των υγιών δημόσιων επιχειρήσεων σε τιμή ευκαιρίας, προκηρύξαμε απεργία για τις 5 Ιουλίου, προκειμένου να αντισταθούμε με όσες δυνάμεις διαθέτουμε, στην διαφαινόμενη εκποίηση της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες.

Αυτή η πολιτική εκποίησης θα συνεχίσει να μας βρίσκει σθεναρά αντίθετους, καθώς πιστεύουμε ότι είναι η χειρότερη δυνατή επιλογή για το δημόσιο συμφέρον, για τους παρακάτω λόγους:

Α) Η Εγνατία οδός, ένα από τα μεγαλύτερα και δυσκολότερα οδικά έργα στην Ευρώπη τις τελευταίες δεκαετίες, έχει παραδοθεί ουσιαστικά στην κυκλοφορία από το 2009 (πολύ μεγάλο κομμάτι του δρόμου είχε ήδη παραδοθεί από το 2005) και κατασκευάστηκε με χρήματα του ελληνικού λαού και κοινοτικές χρηματοδοτήσεις.

Η ολιγωρία των κυβερνήσεων, που οφείλεται σε μικροπολιτικούς λόγους σκοπιμότητας αποφυγής πολιτικού κόστους, δεν επέτρεψε μέχρι πρότινος την οικονομική εκμετάλλευση του δρόμου, με αποτέλεσμα να έχουν χαθεί όλο αυτό το διάστημα πολύ σημαντικά έσοδα για το ελληνικό δημόσιο. Αυτό το γεγονός, σε συνδυασμό με τις σημερινές δανειακές υποχρεώσεις της Εταιρείας προς τις τράπεζες, οι οποίες ανέρχονται περίπου στα 650 εκ. ευρώ (μεγάλο μέρος των οποίων οφείλεται στην μη  επιστροφή του οφειλόμενου φόρου ΦΠΑ από το Ελληνικό Δημόσιο), δίνει το άλλοθι ουσιαστικά στην σημερινή κυβέρνηση, να προβεί στην ιδιωτικοποίηση της εκμετάλλευσης του δρόμου, με πρόσχημα την εξοικονόμηση πόρων για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.

Σύμφωνα με πρόσφατα οικονομοτεχνικά στοιχεία (τα οποία θα παρουσιαστούν αναλυτικότερα σε εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στα γραφεία της εταιρείας κατά την ημέρα της απεργίας), αποδεικνύεται ότι, η εταιρεία ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.,  μπορεί, όχι μόνο να καλύπτει το κόστος της συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου, αντιμετωπίζοντας ταυτόχρονα και τις δανειακές της υποχρεώσεις σε ορίζοντα δεκαετίας (ακόμα και με την μη επιστροφή του οφειλόμενου Φ.Π.Α), αλλά και να παράγει οικονομικό πλεόνασμα, υπέρ του ελληνικού δημοσίου.

Για τους εργαζόμενους στην Εγνατία οδό, είναι ξεκάθαρο ότι η παραχώρηση σε ιδιωτικά κεφάλαια ενός νεο-κατασκευασμένου (με χρήματα αποκλειστικά του ελληνικού λαού και κοινοτικές χρηματοδοτήσεις) σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου με τεράστιες δυνατότητες εκμετάλλευσης υπέρ του δημοσίου, είναι ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας και μάλιστα στον ευαίσθητο τομέα των υποδομών των μεταφορών, που αναγνωρίζεται γενικά ότι είναι στρατηγικής σημασίας.

Β) Η οικονομική βιωσιμότητα και κερδοφορία της δημόσιας Εγνατίας Οδού, έχει ως αναγκαστική προϋπόθεση (λόγω και των υποχρεώσεων που απορρέουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση), την επιβολή ενός λογικού και κοινωνικά δίκαιου αντιτίμου διοδίων, που παρά τις πολύ δύσκολες οικονομικές συνθήκες, πιστεύουμε ότι μπορεί να γίνει αποδεκτό από την σκληρά δοκιμαζόμενη ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα εάν συνδυαστεί με εκπωτική πολιτική των συχνών χρηστών. Η παραπάνω θεώρηση, απέχει μακράν από την μέχρι σήμερα εφαρμοζόμενη πρακτική επιβολής διοδίων στα υπό κατασκευή έργα παραχώρησης, όπου ο έλληνας πολίτης καλείται να χρηματοδοτήσει ουσιαστικά την κατασκευή αυτών των έργων, προπληρώνοντας ιδιαίτερα αυξημένα διόδια.

Δηλαδή, η παραχώρηση του δικαιώματος της εκμετάλλευσης της Εγνατίας οδού σε ιδιώτες (όπως έχει δείξει περίτρανα και η μέχρι στιγμής εφαρμοζόμενη πρακτική επιβολής διοδίων στα υπό κατασκευή έργα παραχώρησης), είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε πολύ υψηλότερο αντίτιμο διοδίων, σε σχέση με την διαχείριση της εκμετάλλευσης από έναν δημόσιο φορέα.

Γ) Η Εταιρεία, με την εν γένει λειτουργία της και κυρίως με την αποτελεσματικότητά της, ολοκληρώνοντας ένα από τα δυσκολότερα τεχνικά έργα της Ευρώπης, έχει αποδείξει όλα αυτά τα χρόνια ότι ένας δημόσιος φορέας  που λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια (η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε είναι Ανώνυμη Εταιρεία με  μοναδικό  μέτοχο το ΥΠΟΜΕΔΙ), μπορεί να υλοποιήσει υψηλούς και δύσκολους στόχους, ξεπερνώντας πολλές από τις συνήθεις στρεβλώσεις, παθογένειες και αδράνειες του ελληνικού δημόσιου τομέα.

Σε ότι αφορά τον συγκεκριμένο τομέα της Συντήρησης (ο οποίος δεν είναι καθόλου εύκολος καθώς η Εγνατία οδός διέρχεται σε μεγάλο μήκος από ορεινό έδαφος με φυσικό επακόλουθο την ύπαρξη πλήθους σηράγγων και γεφυρών συνολικού  μήκους περίπου 80χλμ.), η εταιρεία έχει αναπτύξει πλήθος συστημάτων και καινοτομιών μοναδικά στον Ελληνικό χώρο, που την καθιστούν καθόλα ικανή να συνεχίσει να ασκεί τις αρμοδιότητες αυτές.

Είναι σίγουρο, ότι η διαχείριση της συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου από έναν καταξιωμένο δημόσιο φορέα, θα έχει καλύτερα αποτελέσματα σε ότι αφορά την λειτουργική κατάσταση του δρόμου σε σχέση με την διαχείριση ιδιωτών, οι οποίοι θα λειτουργούν με αποκλειστικό γνώμονα το κέρδος.  

Είναι επίσης σίγουρο, ότι οι εργαζόμενοι της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ μπορούν να τα  καταφέρουν καλύτερα από κάθε ιδιώτη στη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, καθώς γνωρίζουν εκ των έσω τις πραγματικές ανάγκες συντήρησης και λειτουργίας λόγω της συμμετοχής τους στην μελέτη και κατασκευή του έργου, ενώ λειτουργούν ήδη επιτυχώς τον πρώτο σταθμό διοδίων.

                                                                             

Με βάση όλα τα παραπάνω, πιστεύουμε ότι τεκμηριώνεται απόλυτα η ανάγκη διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα της Εγνατίας οδού προς χάριν δημοσίου συμφέροντος. Σε αυτό το σημείο, έχουμε να διατυπώσουμε και την ακόλουθη πρόταση, η οποία πιστεύουμε ότι μπορεί να βρει σημαντική απήχηση στις τοπικές κοινωνίες, από τις οποίες διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος.

Πρόταση :

Το οικονομικό πλεόνασμα, που θα προκύπτει μελλοντικά από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου, να διατίθεται ως ανταποδοτικό όφελος (έναντι του τιμήματος των διοδίων) στις τοπικές κοινωνίες (κατά μήκος των οποίων διέρχεται η Εγνατία), προκειμένου να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες βελτίωσης του τοπικού οδικού δικτύου και γενικότερα των υποδομών των κοινωνιών αυτών.

Πρόθεση του Συλλόγου είναι, με βάση την παραπάνω πρόταση και με ένα συντονισμένο πρόγραμμα δράσεων, σε συνεργασία με φορείς και εκπροσώπους των τοπικών κοινωνιών κατά μήκος του άξονα της Εγνατίας, να δημιουργήσουμε ένα ευρύτερο κίνημα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του δρόμου, προασπίζοντας κατ΄ αυτό τον τρόπο πρωτίστως το δημόσιο συμφέρον, αλλά και τις επαπειλούμενες θέσεις εργασίας μας.

Καταλήγοντας, θέλουμε να δηλώσουμε, ότι με αφετηρία την απεργία της Τρίτης 5 Ιουλίου, θα συνεχίσουμε να αντιστεκόμαστε, συμπαρατασσόμενοι και με όλους τους υπόλοιπους σκληρά δοκιμαζόμενους εργαζόμενους, στο γενικό ξεπούλημα των περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού λαού.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                              Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

                                                  

Δημήτρης Σημαιοφορίδης                Γρηγόρης Κολπονδίνος

Προηγούμενο άρθρο Κατεπειγόντως συνάντηση με τον Γ. Παπακωνσταντίνου ζητεί ο Κ. Αγοραστός
Επόμενο άρθρο Πραγματοποιείται στη Λάρισα η περιφερειακή συνδιάσκεψη του ΠΑΣΟΚ