Δημοπρατείται από Περιφέρεια Θεσσαλίας η αναμόρφωση του τμήματος της λεωφόρου Καραμανλή από την οδό Βόλου μέχρι την οδό Αγιάς, συνολικού προϋπολογισμού 7,43 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Ε.Π. Περιφέρειας Θεσσαλίας, δόθηκε από τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κώστα Αγοραστό, η έγκριση δημοπράτησης του έργου «Λεωφόρος Καραμανλή: Κατασκευή Οδικού Τμήματος απο Ι.Κ. Βόλου (Χ.Θ. 7+115) έως Ι.Κ. Αγιάς (Χ.Θ. 8+110», προϋπολογισμού 7,43 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται ότι το έργο θα δημοπρατηθεί με χρήση ηλεκτρονικών μέσων (ΕΣΥΔΗΣ) σύμφωνα με το Ν.4412/2016 όπως ισχύει πλέον.
Το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ / Π.Ε.Π. Θεσσαλίας 2014-2020, και συγκριμένα στον Άξονα Προτεραιότητας 4 «Ανάπτυξη – εκσυγχρονισμός – συμπλήρωση υποδομών για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη» με Δικαιούχο την Περιφέρεια Θεσσαλίας.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και αφορά στην κατασκευή του οδικού τμήματος της Λεωφόρου Καραμανλή (Παλαιά Εθνική Οδός Αθήνας –Θεσσαλονίκης) από τον ισόπεδο κόμβο (Ι/Κ) με την Οδό Βόλου (Χ.Θ. 7+115) έως τον ισόπεδο κόμβο (Ι/Κ) με την Οδό Αγιάς (Χ.Θ. 8+110), με την ταυτόχρονη κατασκευή τριών (3) κυκλικών κόμβων, καθώς και του αντίστοιχου παράπλευρου δικτύου.
Το συνολικό μήκος της αρτηρίας ανέρχεται σε 1,3χλμ., συμπεριλαμβανομένου των προσαρμογών της στην υφιστάμενη οδό αρχή και τέλους. Η αρτηρία πρόκειται να έχει σε όλο το μήκος της δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,25 μ. η καθεμία. Οι κατευθύνσεις είναι διαχωρισμένες στο τμήμα από Ι/Κ Βόλου έως και Ι/Κ Ερέτριας με κεντρική νησίδα πρασίνου πλάτους 2,60μ., ενώ στο τμήμα από Ι/Κ Ερέτριας έως Ι/Κ Αγιάς η κεντρική νησίδα αντικαθίσταται από αμφίπλευρο μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας.
Σε δηλώσεις του για το έργο ο Περιφερειάρχης κ. Κώστας Αγοραστός σημείωσε τα εξής: «Είναι ένα έργο με αντίκρισμα, που αποτυπώνεται στην πράξη, στην καθημερινότητα, στο περιβάλλον και στην ασφαλή μετακίνηση των ανθρώπινων κοινοτήτων. Πρόκειται για ακόμα ένα τμήμα της λεωφόρου Καραμανλή το οποίο χρίζει αναβάθμισης. Εμείς ως Περιφέρεια Θεσσαλίας έχουμε κατασκευάσει το πρώτο κομμάτι και πλέον προχωράμε και στην αναμόρφωση του τμήματος από την οδό Βόλου μέχρι την Αγιάς, δηλαδή από τον Άγιο Γεώργιο μέχρι την 110 Πτέρυγα Μάχης. Είναι ένα έργο χρήσιμο περιβαλλοντικά, κυκλοφοριακά, κοινωνικά, αλλά και ένα έργο ανθρώπινης ασφάλειας. Δεν είναι ένα έργο μόνο της Λάρισας αλλά και της Θεσσαλίας γιατί διέρχονται από το σημείο αυτό χιλιάδες αυτοκίνητα καθημερινά. Πρόκειται να κατασκευαστούν τρεις κυκλικοί κόμβοι, στη συμβολή της Παλαιάς εθνικής με τις οδούς Βόλου, Αγιάς και Ερέτριας. Το ταμείο το οποίο χρησιμοποιούμε, όπως έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, χρηματοδοτεί έργα οδικών υποδομών έργα όπως αυτό. Το έργο αυτό θα το είχαμε ήδη ξεκινήσει αλλά η αλλαγή του συστήματος δημοπράτησης των έργων από το αρμόδιο Υπουργείο έφερε την καθυστέρηση. Σε δύσκολους καιρούς, όπου η χρηματοδότηση είναι περιορισμένη, πετυχαίνουμε ν κάνουμε έργα ανάπλασης της πόλης και σύγχρονα οδικά δίκτυα. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τη Διαχειριστική Αρχή και τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων που ολοκλήρωσαν γρήγορα τις διαδικασίες για να προχωρήσει το έργο αυτό».
ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αντικείμενο του έργου αποτελεί η κατασκευή του οδικού τμήματος της Λεωφόρου Καραμανλή, (Παλαιά Εθνική Οδός Αθήνας –Θεσσαλονίκης) του σημερινού Περιφερειακού Δακτυλίου της πόλης της Λάρισας, από τον ισόπεδο κόμβο (Ι/Κ) με την Οδό Βόλου (Χ.Θ. 7+115) έως τον ισόπεδο κόμβο (Ι/Κ) με την Οδό Αγιάς (Χ.Θ. 8+110), την κατασκευή τριών (3) κυκλικών κόμβων, καθώς και το αντίστοιχο παράπλευρο δίκτυο. Το συνολικό μήκος της αρτηρίας ανέρχεται σε 1,3χλμ.περίπου συμπεριλαμβανομένου των προσαρμογών της στην υφιστάμενη οδό αρχή και τέλους.
- Η Βελτίωση – ανακατασκευή του ισόπεδου κόμβου της Λεωφόρου Καραμανλή με την οδό Βόλου με τη διαμόρφωση κυκλικού κόμβου και την κατάργηση του υφιστάμενου σηματοδοτούμενου.
- Η αναμόρφωση της Οδού Βόλου από την συμβολή της με την Λ. Καραμανλή μέχρι και τις γραμμές του ΟΣΕ, με την κατασκευή δύο λωρίδων κυκλοφορίας εισόδου της οδού προς την πόλη της Λάρισας καθώς και την διαμόρφωση δύο λωρίδων προσέγγισης στην κυκλική πλατεία.
- Η κατασκευή ισόπεδου κυκλικού κόμβου στην διασταύρωση της Λεωφόρου Καραμανλή με την Οδό Ερέτριας (Χ.Θ. 7+609).
- Η κατασκευή, εκατέρωθεν της οδού, από τον Ι.Κ. Βόλου έως και τον Ι.Κ Ερέτριας, παράπλευρων οδών μονής κατεύθυνσης .
- Η κατασκευή πεζοδρομίων πλάτους από 1,50- 2,00μ. στο σύνολο του έργου.
- Η βελτίωση – προσαρμογή του υφιστάμενου παράπλευρου δικτύου, από τον Ι.Κ Ερέτριας έως και τον Ι.Κ. Αγιάς, η κατασκευή οδού ήπιας κυκλοφορίας για την αποκατάσταση της πρόσβασης των παρακείμενων ιδιοκτησιών στο ΟΤ1146, η σύνδεση των παράπλευρων οδών με τις οδούς Καλλονής και Γαβριηλίδου καθώς και η σύνδεση των τελευταίων με την αρτηρία.
- Η κατασκευή οδών ήπιας κυκλοφορίας στις περιοχές διαμόρφωσης των κυκλικών κόμβων για την αποκατάσταση της πρόσβασης των παρόδιων ιδιοκτησιών από την διακοπή του παράπλευρου οδικού δικτύου στα τμήματα αυτά.
- Η Βελτίωση – ανακατασκευή του ισόπεδου κόμβου της Λεωφόρου Καραμανλή με την οδό Αγιάς με τη διαμόρφωση κυκλικού κόμβου και την κατάργηση του υφιστάμενου σηματοδοτούμενου., περί τη Χ.Θ. 8+110 της αρτηρίας.
- Η δημιουργία ενός δικτύου κίνησης πεζών, στο σύνολο του έργου, που οριοθετείται με την κατασκευή σε κατάλληλα σημεία διαβάσεων πεζών με πρόβλεψη για ΑΜΕΑ και σηματοδότηση των πεζοδιαβάσεων της κεντρικής αρτηρίας.
- Για την εξυπηρέτηση των αστικών συγκοινωνιών έχουν προβλεφθεί στάσεις λεωφορείων, σε κοντινές αποστάσεις μεταξύ τους σε εσοχές (ανά 400-500μ.) Οι στάσεις αυτές έχουν πλάτος 2,50 μ. και μήκος 24,00μ. ενώ για την ασφαλή προσέλευση και αποχώρηση των λεωφορείων έχουν προβλεφθεί tapper εισόδου – εξόδου μήκους 17,00 και 15,00 αντίστοιχα.
- Η τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων και Συστημάτων Ασφάλισης Οχημάτων (ΣΑΟ) στα πεζοδρόμια και την κεντρική νησίδα.
- Η αντικατάσταση των αρμών συστολο-διαστολής της γέφυρας του ΟΣΕ στην αρχή του έργου (ΧΘ: 6+850).
Η αρτηρία θα έχει σε όλο της το μήκος, δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,50μ η καθεμία. Οι κατευθύνσεις είναι διαχωρισμένες με κεντρική νησίδα πρασίνου πλάτους 2,60μ ενώ στο τμήμα της αρτηρίας παράλληλα με την οδό Καλλονής με αμφίπλευρο μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας.
Με την κατασκευή του υπόψη έργου βελτιώνεται η σύνδεση του οδικού άξονα ΠΑΘΕ με την Ε.Ο. Λάρισας – Κοζάνης και την Ε.Ο. Λάρισας – Τρικάλων. Το εν λόγω οδικό τμήμα αποτελεί ενδοπεριφερειακή οδική σύνδεση και συνδετήριο τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών ΔΕΔ-Μ, καθώς συνδέει τον οδικό άξονα Π.Α.Θ.Ε. με την Ε.Ο. Λάρισας – Κοζάνης και την ΕΟ Λάρισας Τρικάλων. Επίσης εξασφαλίζεται η ταχεία και ασφαλής σύνδεση των Εθνικών Οδών Λάρισας – Κοζάνης και Λάρισας – Τρικάλων, με ταυτόχρονη αποσυμφόρηση της κίνησης του εσωτερικού δακτυλίου Λάρισας. Τέλος συντελεί σημαντικά στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Η υπάρχουσα οδός, παρουσιάζει πολύ υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους (συμβατικά και βαρέα οχήματα) και διέρχεται από κατοικημένη περιοχή της πόλης της Λάρισας. Ο ιδιαίτερα αυξημένος κυκλοφοριακός φόρτος που παρατηρείται στο εν λόγω οδικό τμήμα σε συνδυασμό με τα ελλιπή τεχνικά χαρακτηριστικά της διατομής, όπως μικρό πλάτος οδού (μία λωρίδα ανά κατεύθυνση), απουσία διαχωρισμού των αντίθετων κινήσεων και έλλειψη παράπλευρου δικτύου για τον διαχωρισμό των διερχόμενων οχημάτων επί της Π.Ε.Ο. και της τοπικής κυκλοφορίας, αλλά σύνδεσης των ιδιοκτησιών με την οδό, σε συνδυασμό με την ελλιπή οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, του κακού οδοφωτισμού αλλά και την απουσία πεζοδιαβάσεων, το καθιστούν ιδιαίτερα επικίνδυνο από την άποψη της οδικής ασφάλειας. Στην περιοχή έχουν αναπτυχθεί πολλές παρόδιες ιδιοκτησίες οι οποίες συνδέονται απευθείας με την Λεωφόρο Καραμανλή λόγω έλλειψης παράπλευρου δικτύου και οι προσβάσεις στις παρόδιες χρήσεις γης (super market, εκκλησία, ποικίλες εγκαταστάσεις) γίνονται ανεξέλεγκτα, βάζοντας την ζωή των πεζών και των διερχόμενων σε κίνδυνο.