Η εξάπλωση του κορωνοϊού παγκόσμια και η ραγδαία εμφάνιση κρουσμάτων, που σε αρκετές περιπτώσεις έχουν θανατηφόρα κατάληξη, οδηγούν σε μια κατάσταση πλήρους ανατροπής στη ζωή, κοινωνική, οικονομική, εργασιακή για την πλειοψηφία των ανθρώπων. Υπάρχουν μια σειρά στοιχήματα μπροστά μας, η αποτελεσματική αντιμετώπιση της ασθένειας και η μείωση της εξάπλωσης του ιού, η υπεράσπιση και διαφύλαξη των κοινωνικών, πολιτικών και εργασιακών δικαιωμάτων, που γίνονται στόχος νεοφιλελεύθερων μέτρων, με αφορμή την κατάσταση έκτακτης ανάγκης όπως διαμορφώνεται, η κοινωνική αλληλεγγύη και η λειτουργία συλλογικών πρωτοβουλιών απέναντι στο φόβο και το ρατσισμό. Το εκπαιδευτικό κίνημα πρέπει να πάρει υπόψη το σύνολο της κατάστασης και να τοποθετηθεί συνολικά. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια τετραπλή κρίση: υγειονομική, που αφορά το ζήτημα του κορωνοϊού που συνδέεται με την καταβαράθρωση της δημόσιας υγείας, οικονομική, σχετικά με τις επιπτώσεις και την αξιοποίηση τους για το πέρασμα αντιδραστικών μέτρων, κοινωνική, σχετικά με τη δυνατότητα να επιζήσουν οι εργαζόμενοι, άνεργοι και συνταξιούχοι, αλλά και η προσφυγική κρίση μαζί με την πολεμική απειλή που δεν έχει υποχωρήσει. Όλα αυτά γίνεται προσπάθεια να εξελιχτούν σε ένα πεδίο καθήλωσης του λαϊκού παράγοντα και επικράτησης της ατομικής αντιμετώπισης.
Η κυβέρνηση της ΝΔ επικοινωνιακά επιχειρεί να κρύψει τις συνεχιζόμενες εγκληματικές πολιτικές που αποδόμησαν τόσο το δημόσιο σύστημα υγείας, όσο και την εκπαίδευση και εφάρμοσαν όλες οι κυβερνήσεις των τελευταίων 11 χρόνων: των μηδενικών διορισμών σε υγεία και παιδεία, με την ελάχιστη χρηματοδότηση και τις αυξανόμενες περικοπές που σήμερα έχουν οδηγήσει σε εξαιρετική αδυναμία το δημόσιο σύστημα υγείας να ανταποκριθεί στις σοβαρότατες ανάγκες που προκύπτουν από την εξάπλωση του κορωνοϊού.
Είναι οι ίδιοι που απέλυαν γιατρούς, εκπαιδευτικούς, που έφτασαν την επίσημη ανεργία στο 30% τα προηγούμενα χρόνια, που χαίρονταν όταν έκλειναν νοσοκομεία και σχολεία και διαγωνίζονταν με την τρόικα, όταν πρότειναν είσοδο 25 ευρώ στα δημόσια νοσοκομεία, που δήλωναν ότι το ασφαλιστικό σύστημα κατέρρευσε «γιατί ο μέσος όρος ζωής των Ελλήνων είναι μεγάλος», που δηλώνουν ότι είναι απολύτως φυσικό να πωλούνται- όταν υπάρχουν- 300% πάνω στην μαύρη αγορά αντισηπτικά, ιατρικές μάσκες και άλλο φαρμακευτικό υλικό.
Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Τσίπρας μιλάνε τώρα για 4000 προσλήψεις σε μόνιμους γιατρούς, λες και δεν ήταν 4,5 χρόνια στην κυβέρνηση. Ο μπασκετμπολίστας Κικίλιας ανακοινώνει 2000 προσλήψεις συμβασιούχων στα νοσοκομεία, χωρίς να περιλαμβάνουν ούτε έναν γιατρό (από ανακοίνωση ΟΕΝΓΕ). Το σύστημα ελέγχου από τον ΕΟΔΥ και το υπουργείο Υγείας αποδείχθηκε στην πράξη απολύτως διάτρητο και απροετοίμαστο. Ο ΕΟΔΥ κι ο Μητσοτάκης δεν προειδοποίησαν έγκαιρα τον πληθυσμό για την επιδημία του θανάτου και άφησαν 10.000 εκκλησίες ανοικτές να πολλαπλασιάσουν τα κρούσματα.
Για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τις προθέσεις του ΥΠΑΙΘ
Από τις 11/3 ενεργοποιήθηκε η ΚΥΑ για αναστολή της λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών για λόγους δημόσιας υγείας μέχρι της 24/3. Από την αμέσως επόμενη μέρα η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας σαν να ήταν έτοιμη από καιρό, διακηρύσσει την άμεση λειτουργία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και καλεί, σε πρώτη φάση, σε εθελοντική συμμετοχή τους εκπαιδευτικούς για τηλεμαθήματα της Γ΄ Λυκείου και σταδιακά για τις υπόλοιπες τάξεις. Δηλώνουν ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν Ε-Books, το Φωτόδεντρο και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια για τηλεμαθήματα, ενώ τρεις ψηφιακές πλατφόρμες από τις εταιρείες CISCO, Google και Microsoft-τις οποίες η υπουργός ευχαριστεί ιδιαίτερα-μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τα εξ αποστάσεως.
Στις 13/3 προχώρησε στην πιλοτική εφαρμογή στο 3o ΓΕΛ Ν. Φιλαδέλφειας με την εποπτεία της υπουργού και του πρωθυπουργού από το Μαξίμου. Τη Δευτέρα 16/3 ξεκινάει πιλοτικά η εφαρμογή για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου της Αχαΐας, της Ηλείας και της Ζακύνθου. Επίσης η Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ Γκίκα έστειλε οδηγίες σε ΠΔΕ. Κυριακή 15/3 ο ΠΔΕ Αττικής Κόσσυβας στέλνει μέιλ στους ΔΔΕ: «Από την προσεχή Τρίτη 17/3 προτάθηκε να ξεκινήσει πιλοτικά για τις σχολικές μονάδες της Αττικής». Υπάρχει βομβαρδισμός ανεπίσημων μηνυμάτων, οδηγιών και πιέσεις προς στους συναδέλφους.
Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει καμία εκπαίδευση ή εμπειρία για τα εξ αποστάσεως μαθήματα για τη συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, αλλά και των μαθητών, άρα μιλάμε για πειραματισμούς του χειρίστου είδους. Πολλοί μαθητές δε διαθέτουν ούτε καν Η/Υ ή σύνδεση στο διαδίκτυο, άρα εκ των προτέρων έχουμε αποκλεισμούς και καταπάτηση των ίσων ευκαιριών μάθησης. Η αδιαφορία και στη χειρότερη περίπτωση ο πανικός θα κυριαρχήσουν στα ήδη επιβαρυμένα παιδιά.
Σε καμία περίπτωση η «τηλεκπαίδευση» δεν μπορεί να λειτουργήσει επαρκώς με παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια και να υποκαταστήσει τη ζωντανή διαδικασία της τάξης (κατάκτηση της γνώσης, αλληλεπίδραση, αλληλοβοήθεια, παραστατικότητα, φυσική/σωματική προσέγγιση κ.ά). Ειδικά σε συνθήκες έκτακτων μέτρων, μόνο γνωστικό άγχος θα επιφέρει σε μαθητές και εργασιακό σε εκπαιδευτικούς, αλλά και προβλήματα σε όλους. Η τηλεκπαίδευση ίσως σε άλλες συνθήκες να είναι ένα εργαλείο που μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά με το μάθημα της ζωντανής τάξης, αλλά σε καμία περίπτωση αυτόνομα.
Είναι πρόκληση από πλευράς Υπουργείου να εγκαινιάζει για πρώτη φορά τρόπους εκπαίδευσης γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχουν καν οι στοιχειώδεις υποδομές και αντιλαμβανόμαστε ότι αυτή είναι μια πρόβα για τη μελλοντική χρησιμοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για την κάλυψη κενών ειδικά στα απομακρυσμένα σχολεία. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί θέση του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά και εκφρασμένη πρόθεση του ΥΠΑΙΘ πρόσφατα (χρησιμοποιήθηκε για την κάλυψη κενών σε Νίσυρο, Κάσο κλπ). Είναι εξάλλου χαρακτηριστικό ότι η Υπουργός δεν αναφέρει ότι τα μαθήματα εξ αποστάσεως θα λειτουργήσουν για τη συνέχιση της κάλυψης της ύλης, αλλά μόνο για τη διατήρηση της επαφής των μαθητών με την εκπαιδευτική διαδικασία, γιατί γνωρίζει πολύ καλά ότι, μ΄ αυτούς τους όρους, μόνο για μαθησιακή διαδικασία δεν πρόκειται. To σχέδιο αυτό δεν μπορεί και δεν πρέπει να εφαρμοστεί, γιατί ενδεχομένως να είναι και πρόκριμα αξιολόγησης. Σ΄ αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες έχοντας επίγνωση του παιδαγωγικού ρόλου μας γνωρίζουμε καλά ότι οι μαθητές μας χρειάζονται συναισθηματική, ψυχολογική αλλά και οικονομική στήριξη. Χρειάζονται συνολικά άμεσα μέτρα αλληλεγγύης και στήριξης σε όλο τον πληθυσμό.
Την ώρα που οι εκπαιδευτικοί καλούνται να συνδράμουν τις οικογένειές τους και τα παιδιά τους, το Υπουργείο δείχνει περίσσιο θράσος ζητώντας συναίνεση στη νέα φούσκα της τηλεκπαίδευσης. Δεν συμμετέχουμε στην απάτη αυτή και δεν συναινούμε στην συμμετοχή των συναδέλφων και στις βάρβαρες αντιλαϊκές πολιτικές κυβέρνησης-Ε.Ε.-ΔΝΤ που είναι σε εξέλιξη και θα ακολουθήσουν. Η εργασιακή βαρβαρότητα και οι περικοπές προμηνύονται να πέσουν βαριά πάνω σε μια κοινωνία που δεν θα έχει ακόμα σταθεί όρθια. Επίσης για λόγους δημόσιας υγείας δεν μπορεί να απαιτείται φυσική παρουσία στα σχολεία, που σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν απολυμανθεί, από διευθυντές και πληροφορικούς, αλλά και όσους χρειάζονται τεχνική υποστήριξη. Το ΥΠΑΙΘ και οι ΠΔΕ/ΔΔΕ έχουν ακέραια την ευθύνη για ό,τι συμβεί. Κανείς δεν μπορεί να παίζει με τις ζωές, τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, αλλά και τα μαθησιακά δικαιώματα και την αγωνία των μαθητών.
Απαιτούμε:
- Μείωση της διδακτέας ύλης για όλες τις τάξεις και της εξεταστέας ύλης στις πανελλαδικές εξετάσεις. Κατάργηση των προαγωγικών εξετάσεων.
- Κανένας συνάδελφος στα σχολεία όσο διαρκεί η πανδημία. Ηλεκτρονική επικοινωνία των σχολείων με κάθε ενδιαφερόμενο. Επιστροφή όλων των συναδέλφων που υπηρετούν μακριά από τα σπίτια τους.
· Άμεση στήριξη των οικογενειών των μαθητών, οικονομική στήριξη ειδικά των άνεργων γονέων. Άδειες σε όλους τους γονείς που χρειάζεται να επιμεληθούν των παιδιών τους τις μέρες της επιδημικής κρίσης, χωρίς παρακράτηση μισθών και ενσήμων. Πλήρεις αποδοχές (και όχι αναρρωτικής άδειας) και εκτός της κανονικής άδειας.
· Νόμιμες άδειες ασθένειας και αναρρωτικές σε όλους τους εκπαιδευτικούς, μόνιμους και αναπληρωτές, ισόχρονες και χωρίς εξαιρέσεις. Πλήρεις αποδοχές για όλους τους εργαζόμενους των σχολείων (αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, υπαλλήλους καθαριότητας σχολείων, σχολικούς φύλακες κ.λπ.).
- Αύξηση των κονδυλίων για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών στην εκπαίδευση εδώ και τώρα. Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών και όλου του αναγκαίου βοηθητικού προσωπικού (σχολιάτρων, ψυχολόγων, καθαρισμού, φύλαξης κλπ) για τη λειτουργία των σχολείων μετά το τέλος της πανδημικής κρίσης.
- Έκτακτα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό για την πρόληψη της επιδημίας, την περίθαλψη και την ανακούφιση του πληττόμενου πληθυσμού και όχι για την προστασία των κερδών επιχειρηματιών και εργοδοτών.
- Στήριξη του δοκιμαζόμενου από τις χρόνιες μνημονιακές πολιτικές δημόσιου συστήματος υγείας, με μόνιμη πρόσληψη όλου του απαραίτητου ιατρικού, νοσηλευτικού, βοηθητικού προσωπικού. Να εξοπλιστεί τώρα όλο το δημόσιο σύστημα υγείας με τα απαραίτητα υλικά πρώτης ανάγκης και όλη την υλικοτεχνική υποδομή και μηχανήματα που είναι απαραίτητα για την αντιμετώπιση της κρίσης. Ανανέωση των συμβάσεων του επικουρικού και με σύμβαση προσωπικού.
- Να ανοίξουν τώρα όλα τα δημόσια νοσοκομεία και οι μονάδες υγείας που έκλεισαν στα χρόνια των μνημονίων. Να λειτουργήσουν όλες οι κλειστές ΜΕΘ και τα αντίστοιχα κρεβάτια και να ανοίξουν νέες για την πρόληψη της πανδημίας. Να επιταχθούν τα ιδιωτικά νοσοκομεία και οι ΜΕΘ σε αυτά που πάντα περισσεύουν, για όλους τους ασθενείς που θα χρειαστεί.
- Να σταματήσει κάθε άλλο νομοθετικό έργο της κυβέρνησης (νομοσχέδιο για την εκπαίδευση, απαγόρευση διαδηλώσεων κ.ά.) εκτός από αυτό της πρόληψης και της πλήρους αντιμετώπισης της επιδημίας.
- Απρόσκοπτη και ισότιμη πρόσβαση όλων, ντόπιων, προσφύγων και μεταναστών, σε υγεία και εργασία, χωρίς αποκλεισμούς, για ασφαλισμένους και μη ασφαλισμένους.
- Υπερασπιζόμαστε τα εργασιακά δικαιώματά μας και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας.
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΛΑΡΙΣΑΣ