Η πανδημία, που έπληξε και τη χώρα μας, παρέλυσε τα πάντα. Μεταξύ αυτών και τη Δημόσια Εκπαίδευση. Τα σχολεία έκλεισαν αιφνιδιαστικά. Το Υπουργείο Παιδείας, σωστά ενεργώντας, ανέστειλε εγκαίρως τη λειτουργία όλων των εκπαιδευτικών δομών της χώρας μας. Η Δημόσια Υγεία είναι πάνω από όλα. Δυστυχώς οι ειδικοί επιστήμονες προβλέπουν ότι η πανδημία θα μας ταλαιπωρήσει τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Μαΐου.
Τίθεται, λοιπόν, επιτακτικά το ζήτημα της αναπλήρωσης των χαμένων διδακτικών ωρών, της ομαλής διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων και της εκπαιδευτικής ενασχόλησης των μαθητών, το διάστημα της υποχρεωτικής αποχής τους από τα σχολεία. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επέλεξε το σύστημα της σύγχρονης εκπαίδευσης μέσω ειδικής πλατφόρμας. Εκεί έδωσε το μεγαλύτερο βάρος. Ταυτόχρονα προέτρεψε τους εκπαιδευτικούς να κάνουν χρήση και της ασύγχρονης εκπαίδευσης.
Η παράταξη της ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε σε καμία περίπτωση δε θέλει να υποβαθμίσει την προσπάθεια που γίνεται. Από νωρίς όμως επισημάναμε τις δυσκολίες του εγχειρήματος, οι οποίες δυστυχώς παρουσιάστηκαν στην πορεία.
Συγκεκριμένα:
- Αρκετοί μαθητές δε διαθέτουν Ηλεκτρονικό Υπολογιστή και ακόμα περισσότερες οικογένειες έχουν έναν Ηλεκτρονικό Υπολογιστή για δύο ή περισσότερα παιδιά.
- Μέρος του εκπαιδευτικού δυναμικού δε διαθέτει τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό, για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του προγράμματος.
- Κάποιοι συνάδελφοι με μεγάλη προϋπηρεσία δεν είναι εξοικειωμένοι με τις τεχνικές της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης και κάνουν βασική χρήση του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή.
- Πολλές οικογένειες και εκπαιδευτικοί δε διαθέτουν ευρυζωνικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας (υψηλής ταχύτητας internet)
- Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, το οποίο επιβάλλεται να χρησιμοποιηθεί για την εγγραφή των μαθητών στην ασύγχρονη εκπαίδευση κυριολεκτικά «σέρνεται», με αποτέλεσμα πολλοί γονείς να αδυνατούν να εγγράψουν τα παιδιά τους. Γι’ αυτό άλλωστε το Υπουργείο έδωσε παράταση εγγραφής έως τις 30 Μαρτίου.
- Η πρόσκληση για τη χρήση της πλατφόρμας Cisco Webex Meetings ήρθε από το Υπουργείο μόλις τη Δευτέρα, 23 Μαρτίου στα μέιλ των εκπαιδευτικών.
- Η αντικειμενική αδυναμία έστω και μικρού μέρους των μαθητών να συμμετέχει στη διαδικασία κάνει το πρόγραμμα επιλεκτικό.
Για να αντιμετωπιστούν οι παραπάνω δυσκολίες και να εφαρμοστεί εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση για όλους, επιβάλλεται η χρήση της κρατικής τηλεόρασης. Με κυβερνητική απόφαση δεσμεύεται η πρωινή ζώνη της ΕΤ2. Το Υπουργείο Παιδείας χρησιμοποιεί τους Συντονιστές των μαθημάτων καθώς και τέως Συμβούλους. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στα Πανελληνίως Εξεταζόμενα Μαθήματα της Γ΄ Λυκείου. Ένα στούντιο διαμορφώνεται ως σχολική τάξη και εκεί οι προαναφερόμενοι προχωρούν σε παραδόσεις και λύσεις ασκήσεων. Υπάρχει μέιλ, όπου οι μαθητές μπορούν να στείλουν απορίες, οι οποίες θα απαντηθούν στο επόμενο μάθημα. Τα μαθήματα βιντεσκοπούνται και αναρτώνται σε ειδική πλατφόρμα στο Σχολικό Δίκτυο ή σε σχετική σελίδα που δημιουργείται από το Υπουργείο Παιδείας.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι χώρες με μεγαλύτερη τεχνολογική εμπειρία και καλύτερες υποδομές επέλεξαν τη διδασκαλία μέσω της κρατικής τηλεόρασης ή την ασύγχρονη διδασκαλία (αποστολή θεωρίας και ασκήσεων μέσω μέιλ). Στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, το μεγαλύτερο Ομοσπονδιακό Κρατίδιο της Γερμανίας (17.000.000 κάτοικοι), χρησιμοποιήθηκε αμέσως ένα από τα κρατικά κανάλια για τη μετάδοση μαθημάτων την πρωινή ζώνη. Τα μαθήματα αυτά αφορούν την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ακολουθούν το σύστημα της ασύγχρονης εκπαίδευσης και οι καθηγητές αποστέλλουν εκπαιδευτικό υλικό σε ειδική πλατφόρμα. Στο κρατίδιο του Βερολίνου στη Δευτεροβάθμια επίσης ακολουθείται η ασύγχρονη εκπαίδευση (αποστολή εκπαιδευτικού υλικού στο μέιλ του μαθητή). Βλέπουμε λοιπόν ότι ένα πιο προοδευμένο κράτος από την Ελλάδα επέλεξε πιο συμβατικές μεθόδους εξ’ αποστάσεως, οι οποίες όμως είναι και δοκιμασμένες και αποτελεσματικές.
Κλείνοντας αισθάνομαι την ανάγκη να καταγγείλω την απαράδεκτη συμπεριφορά μέρους των δημοσιογράφων απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα. Για άλλη μία φορά και, ενώ έχουν παντελή άγνοια της εκπαιδευτικής πραγματικότητας στη χώρα μας, στοχοποίησαν τον εκπαιδευτικό του Δημοσίου Σχολείου. Τα «κρούσματα» είναι πολλά. Γνωστός δημοσιογράφος ως «ειδήμων» «απεφάνθη» ότι οι εκπαιδευτικοί κάνουν διακοπές και πληρώνονται!!! Οι «ειδήμονες» της κρατικής τηλεόρασης επέπληξαν τον Πρόεδρο της ΟΛΜΕ, γιατί δήθεν οι εκπαιδευτικοί υπονομεύουν την τηλεδιδασκαλία. Από κοντά γνωστός δημοσιογράφος της ιδιωτικής τηλεόρασης θεώρησε υπεύθυνους τους καθηγητές, γιατί πήραν κωδικούς στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο μέσα σε 15 μέρες, ενώ στον ιδιωτικό τομέα αυτό θα γινόταν σε δύο ώρες!!! Αλήθεια, γιατί δεν τον προσέλαβε η Υπουργός Παιδείας να τετραγωνίσει τον κύκλο και να δώσει κωδικούς σε δύο ώρες σε όλους τους μαθητές και καθηγητές της επικράτειας, όταν είναι γνωστό σε όλους ότι το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο «σέρνεται»; Παρεμπιπτόντως ακόμα και σήμερα υπάρχουν εκπαιδευτικοί και μαθητές που δεν έχουν κατορθώσει να γραφτούν στο Σχολικό Δίκτυο!!!
Οι εκπαιδευτικοί του Δημοσίου Σχολείου δεν είναι ούτε τεμπέληδες, ούτε ψυχοπαθείς, για να επιδιώκουν και να απολαμβάνουν τον προσωπικό υποχρεωτικό εγκλεισμό τους στα σπίτια τους. Μέχρι σήμερα οι περισσότεροι καθηγητές, με δική τους πρωτοβουλία, συγκέντρωσαν τα mail των μαθητών τους και τους αποστέλλουν σε τακτά χρονικά διαστήματα εκπαιδευτικό υλικό και επεδίωξαν με όποιον τρόπο μπορούσε ο καθένας να διατηρήσει την επαφή με τους μαθητές του.
Απευθύνομαι στη μικρή μειοψηφία του δημοσιογραφικού κόσμου, που για άλλη μία φορά στοχοποιούν τους εκπαιδευτικούς του Δημοσίου Σχολείου. Είναι οι ίδιοι που το προηγούμενο διάστημα είχαν στοχοποιήσει γιατρούς και νοσηλευτές των Δημοσίων Νοσοκομείων και τώρα μας καλούν να τους χειροκροτήσουμε. Απευθύνομαι σε όλους αυτούς τους κυρίους και τους καλώ να σιωπήσουν…
ΔΕΙΞΤΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ!!!
Νίκος Παπαχρήστος
Πρόεδρος ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε
Οργανωτικός Γραμματέας ΟΛΜΕ