Ειδήσεις

Ο ΣΒΘΣΕ για τη διαδικασία καταβολής του δώρου Πάσχα


Τις αντιρρήσεις του είχε υποβάλει ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας & Στερεάς Ελλάδος, απευθυνόμενος με Υπόμνημά του προς τον Υπουργό Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Ι.  Βρούτση καθώς και στον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα, αναφερόμενος σε δημοσιεύματα τα οποία αφορούσαν στην επικείμενη έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης, η οποία θα καθόριζε τη διαδικασία καταβολής του δώρου Πάσχα 2020, προς τους εργαζόμενους των ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Συγκεκριμένα, στο Υπόμνημά του ο Σύνδεσμος σημείωνε ότι, σύμφωνα με τα όσα είχαν δει το φως της δημοσιότητας, οι επιχειρήσεις – εργοδότες θα πρέπει:

α) να καταβάλλουν οι ίδιες στους εργαζομένους το σύνολο του επιδόματος εορτών Πάσχα 2020, δηλαδή τόσο το ποσό που καλύπτεται από τον ίδιο τον εργοδότη, όσο και το ποσό που θα καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό.

β) να αποδώσουν τις οφειλόμενες για το σύνολο του δώρου εορτών Πάσχα 2020  ασφαλιστικές εισφορές αλλά και τις υπόλοιπες νόμιμες κρατήσεις.

γ) να καταχωρίσουν μέσω ειδικής διαδικασίας που θα καθοριστεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ τα ποσά που βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό και

δ) να αναμένουν την κατάθεση στους λογαριασμούς των επιχειρήσεων τους, τη συμβολή του κρατικού προϋπολογισμού στη δαπάνη αυτή.

Ο Σύνδεσμος επεσήμανε ότι η εμπροσθοβαρής νομοθέτηση μέτρων στήριξης των ελληνικών επιχειρήσεων, απεδείκνυε ότι η Κυβέρνηση γνώριζε πολύ καλά τις οικονομικές πιέσεις που αυτές έχουν υποστεί, αλλά και εξακολουθούν να υφίστανται, ως εξαιρετικά πληττόμενες, και προέβλεψε διευκολύνσεις ώστε να αντιμετωπίσουν τις αρνητικές συνέπειες της υγειονομικής κρίσης.

Μεταξύ των άλλων μέτρων, που υιοθετήθηκαν, με την από 30/3/2020 εκδοθείσα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, και ειδικότερα με το άρθρο 19 παράγραφοι 2 και 3 αυτού, υπήρξε ρητή πρόβλεψη ότι α) το επίδομα εορτών Πάσχα καταβάλλεται μειωμένο, σε περίπτωση που οι εργαζόμενοι αυτών των επιχειρήσεων τίθενται σε αναστολή και η διάρκεια της εργασιακής σχέσης ως την αναστολή της, δεν καλύπτει τη χρονική περίοδο από την 1η Ιανουαρίου ως την 30η Απριλίου τρέχοντος έτους και β) το ποσό εκ του επιδόματος εορτών Πάσχα που αντιστοιχεί στο χρονικό διάστημα αναστολής της εργασιακής σχέσης, καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

 

Από τις θεσπισμένες διατάξεις, τις δηλώσεις των αρμοδίων, αλλά και από τον τρόπο καταβολής των υπολοίπων ποσών στήριξης των εργαζομένων, για όσο χρονικό διάστημα διήρκεσε η αναστολή της εργασιακής τους σχέσης, δεν διαφαινόταν η υποχρέωση των επιχειρήσεων να καταβάλλουν το ποσό που θα αντιστοιχούσε στο χρονικό διάστημα της αναστολής και μετά να το αιτηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ωστόσο, ο τρόπος με τον οποίο διαφαίνονταν η επιχειρούμενη θεσμοθέτηση των διαδικασιών χορήγησης της υποστήριξης της Πολιτείας προς τις επιχειρήσεις, έμοιαζε να μην λαμβάνει υπόψη την αδυναμία τους να ανταποκριθούν σε μια παρόμοια διαδικασία, για την καταβολή του συνόλου του επιδόματος εορτών Πάσχα τρέχοντος έτους. Αδυναμία, η οποία προκαλείται από τις υψηλές πιέσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις από την πρωτοφανή έλλειψη ρευστότητας, εξαιτίας της διάσπασης της ομαλής λειτουργίας της αλυσίδας προμηθευτών – πελατών και της διατάραξης της ισορροπίας της καθημερινής πελατειακής σχέσης.

Ο Σύνδεσμος στη επιστολή του τόνιζε ότι, με δεδομένη την ταμειακή ασφυξία που επιφέρει η αδυναμία των επιχειρήσεων να ανταποκριθούν στη συγκεκριμένη υποχρέωση, καταβολής του συνόλου του επιδόματος εορτών Πάσχα 2020, θεωρείται  αναγκαίο να εξετασθεί το ενδεχόμενο της υιοθέτησης της κατωτέρω λύσης.

Στο μηχανογραφικό σύστημα του ΕΦΑ-ΙΚΑ, του ΕΡΓΑΝΗ και της ΑΑΔΕ υπάρχουν καταχωρημένα στοιχεία που αφορούν:

  • Στις ημέρες ασφάλισης του προσωπικού των επιχειρήσεων από την 1η Ιανουαρίου 2020 ως και την ημερομηνία αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού των επιχειρήσεων.
  • Στο ύψος των τακτικών αποδοχών, στον τύπο της απασχόλησης (πλήρης, μερική ή εκ περιτροπής) καθώς και στις αντίστοιχες ασφαλιστικές εισφορές αυτών.
  • Στο ύψος των λοιπών αποδοχών που έχουν καταβληθεί, υπόκεινται στην ασφάλιση και συμπεριλαμβάνονται στις αποδοχές που αποτελούν τη βάση υπολογισμού του επιδόματος εορτών Πάσχα (όπως ενδεικτικά bonus, νυκτερινά, υπερωρίες υπερεργασία, παροχές σε είδος), πλήρως αποτυπωμένες με τις αντίστοιχες ασφαλιστικές εισφορές.
  • Στον προσδιορισμό του επιδόματος εορτών Πάσχα και στις περιπτώσεις ασφάλισης με τεκμαρτά ημερομίσθια, με βάση την δηλωθείσα απασχόληση και τις αντίστοιχες αμοιβές.
  • Στις δηλωθείσες ημέρες αναστολής των συμβάσεων εργασίας, (μέσω των ΑΠΔ μηνών Μαρτίου – Απριλίου 2020) οι οποίες δεν θα συμπεριληφθούν για τον υπολογισμό του ποσού του επιδόματος εορτών Πάσχα εκ μέρους των επιχειρήσεων.

Ο Σύνδεσμος εκτιμά ότι όλα τα ανωτέρω στοιχεία, είναι ικανά να αποτελέσουν τη βάση για τον προσδιορισμό της αναλογίας του επιδόματος εορτών Πάσχα 2020 που αντιστοιχεί στις ημέρες αναστολής, για τη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, εφόσον συνδυαστούν τα παραπάνω μηχανογραφικά συστήματα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, από τις αρμόδιες Αρχές.

Παράλληλα ο Σύνδεσμος υπογράμμισε στο Υπόμνημά του  ότι, η χρήση ενός υπολογιστικού συστήματος εκ μέρους της Ελληνικής Διοίκησης που θα περιλαμβάνει όλες τις δικλείδες ασφαλείας θα μπορούσε α) να συμβάλλει στον υπολογισμό της αναλογίας της κρατικής χρηματοδότησης των εργαζομένων, για τις ημέρες αναστολής με απόλυτη ασφάλεια και την απευθείας απόδοση στους εργαζόμενους β) να απαλλάξει τις επιχειρήσεις από χρονοβόρες, γραφειοκρατικές και κοστοβόρες διαδικασίες που απαιτούν οι διπλές και τριπλές εγγραφές αποτύπωσης των δεδομένων των εργαζομένων σε διαφορετικά υπολογιστικά συστήματα, αλλά και γ) να διευκολύνει τις επιχειρήσεις να αποφύγουν τις επιπλέον οικονομικές επιβαρύνσεις που σχετίζονται με την καταβολή της αναλογίας του επιδόματος εορτών Πάσχα 2020, για τις ημέρες αναστολής της εργασιακής σχέσης, που στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο αδυνατούν να καλύψουν.

Ο Σύνδεσμος ζήτησε να εξεταστεί η πρότασή του και επεσήμανε ότι η λήψη της απόφασης που φημολογείτο ότι θα υιοθετηθεί για τον χειρισμό του συγκεκριμένου θέματος, μπορεί να κλονίσει την εκφρασμένη εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων, που επάξια κέρδισε η Ελληνική Κυβέρνηση, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες αποτελεσματικής διαχείρισης των επιτακτικών ζητημάτων που προέκυψαν εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης.

Τα Αρμόδια Υπουργεία δημοσίευσαν την Απόφαση Αριθμ,. 21036/1737 (ΦΕΚ Β’ 2141/3.6.2020), η οποία καθορίζει τον χρόνο καταβολής επιδόματος εορτών Πάσχα 2020, προσδιορίζει τη διαδικασία καθορισμού του τρόπου καταβολής αυτού από τους υπόχρεους, καθώς και τον τρόπο κάλυψης του αναλογούντος ποσού από τον κρατικό προϋπολογισμό, χωρίς να λάβει υπόψη της την πρόταση του Συνδέσμου, η οποία αποτελούσε και αποτελεί αίτημα των επιχειρήσεων μελών του. Με την πρόταση, η οποία εγκαίρως είχε κοινοποιηθεί στα αρμόδια Υπουργεία, είχαν προβλεφθεί τα προβλήματα και οι πιέσεις που θα δημιουργούσε στις επιχειρήσεις μια παρόμοια ρύθμιση, όπως αυτή υιοθετήθηκε τελικά.

 

Προηγούμενο άρθρο Οι μετρήσεις του Σταθμού της Περιφέρειας Θεσσαλίας
Επόμενο άρθρο Προγράμματα του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Παν/μίου Θεσσαλίας