«Επιτρέψτε μου και εμένα να ξεκινήσω, μνημονεύοντας το σχολείο που έμαθα γράμματα, το κολέγιο «Κοτσαρί», όπως κατ’ ευφημισμόν αποκαλούσαμε το Γυμνάσιο Ιτέας Καρδίτσης και ενθυμούμαι, μάλιστα, ότι τη Β’ τάξη την βγάλαμε σε ένα πλινθόκτιστο κτήριο, το οποίο στην προηγούμενη χρήση του ήταν αχυρώνας. Το λέω αυτό για να τονίσω την αξία της δημόσιας εκπαίδευσης ως οχήματος κοινωνικής κινητικότητας, όπως ελέχθη και από τον Πρωθυπουργό νωρίτερα στο Βήμα, γιατί η δημόσια παιδεία είναι αυτή που δίνει τη δυνατότητα στο παιδί του αγρότη, στο παιδί του εργάτη, στα παιδιά φτωχών οικογενειών να έχουν ευκαιρίες για καλύτερη ζωή». Με αυτά τα λόγια ξεκίνησε την αγόρευσή του ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος στην Ολομέλεια της βουλής κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας για την «Αναβάθμιση της εκπαίδευσης».
Πρότυπο Σχολείο στη Θεσσαλία
Ο Θεσσαλός πολιτικός υπογράμμισε ότι «από τη μεταπολίτευση έως σήμερα υπήρξαν αρκετές μεταρρυθμίσεις στον χώρο της παιδείας. Βεβαίως, υπήρξαν και Υπουργοί οι οποίοι θέλησαν να καταγραφούν ως μεταρρυθμιστές, κάνοντας πειραματισμούς στου “κασίδη” το κεφάλι. Οι όποιες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα έχουν έντονο ιδεολογικό αποτύπωμα, γιατί επιχειρείται αλλαγή στην εκπαίδευση που έχει στόχο τη διαμόρφωση ενεργών πολιτών, άρα υπό αυτή την έννοια, οι όποιες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα αντικατοπτρίζουν και το όραμα κάθε παράταξης για την κοινωνία.
Εμείς πιστεύουμε σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που τονίζει την αξία της ευγενούς άμιλλας, που προάγει την προσπάθεια, τον μόχθο, την εργασία, τον κόπο, που αναδεικνύει την αριστεία. Αντιθέτως, ο ΣΥΡΙΖΑ στο όνομα της ισότητας επιβάλει μία ισοπέδωση προς τα κάτω. Αφού δεν μπορούν να είναι όλοι άριστοι, δεν υπάρχει χώρος για αρίστους και επιβάλει τη μετριοκρατία. Έτσι, η αριστερά προάγει αντί της ευγενούς άμιλλας τη λογική της ήσσονος προσπάθειας.
Ομολογώ ότι με εξέπληξε δυσάρεστα η σφοδρότητα της αντίθεσης του ΣΥΡΙΖΑ στα πρότυπα σχολεία, στην προσπάθεια της κυβέρνησης να επαναφέρει στο εκπαιδευτικό μας σύστημα τα πρότυπα σχολεία. Τι δεν ακούσαμε, ότι είναι φασιστικό κατάλοιπο τα πρότυπα σχολεία -καλά, θα μου πείτε εδώ τις τελευταίες εβδομάδες έχουμε ακούσει ότι ο πρώτος Κυβερνήτης της χώρας ο Ιωάννης Καποδίστριας ήταν δικτάτορας. Φθάσαμε μέχρι τον αφορισμό του κ. Φίλη, του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, προς τα πρότυπα σχολεία. Τα αφόρισε τα πρότυπα σχολεία ο κ. Φίλης, ως “καρκινώματα στο σώμα της δημόσιας παιδείας”. Θα περίμενε κανείς, όμως, από την αριστερά που κόπτεται υπέρ των αδυνάτων, να στηρίζει τα πρότυπα σχολεία. Διότι, τα πρότυπα σχολεία, τι είναι ουσιαστικά; Σχολεία στα οποία παιδιά φτωχών οικογενειών που έχουν ιδιαίτερα χαρίσματα, ιδιαίτερα τάλαντα, ιδιαίτερη έφεση στη γνώση, ιδιαίτερες κλίσεις, μπορούν να σπουδάσουν σε αυτά χωρίς δίδακτρα και να έχουν ευκαιρίες καλύτερες στη ζωή τους. Τι είναι, δηλαδή, τα πρότυπα σχολεία; Ένας μηχανισμός άμβλυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων.
Επειδή στη λίστα που δόθηκε των προτύπων σχολείων, δεν περιλαμβάνεται μία ολόκληρη περιφέρεια της χώρας, η Θεσσαλία, με πρωτεύουσα τη Λάρισα, έναν νομό με 300 χιλιάδες κατοίκους που έχει όλες τις προϋποθέσεις να φιλοξενήσει πρότυπο σχολείο, θέλω να πιστεύω ότι από την επόμενη σχολική χρονιά θα υπάρξουν όλες αυτές οι προϋποθέσεις, για να δημιουργηθεί πρότυπο σχολείο και στη Λάρισα».
Φενάκη η κατάργηση των πανελλαδικών
Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος συνέχισε να ασκεί δριμεία κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας ότι «το ίδιο ακατανόητη είναι και η στάση της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης όσον αφορά την άρνησή σας να υπάρχει εξοικείωση των παιδιών του νηπιαγωγείου με την αγγλική γλώσσα. Τι δεν ακούσαμε για σκοτεινά συμφέροντα μέχρι δάκτυλο του ιμπεριαλισμού που βρίσκονται πίσω από αυτή την αλλαγή.
Θετικές, αναμφίβολα είναι οι ρυθμίσεις για την αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων, τη βάση του δέκα για την προαγωγή μιας τάξης, την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων.
Χρειάστηκαν τέσσερις δεκαετίες από τη μεταπολίτευση και πέντε χρόνια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου η αριστερά να αποδεχθεί ότι ήταν φενάκη, όλο αυτό που ακούγαμε τόσα χρόνια περί ελεύθερης, απρόσκοπτης εισαγωγής στα πανεπιστήμια, χωρίς καμία εξέταση, χωρίς καμία επιλογή.
Είχαμε μαραθώνιες συνεδριάσεις στην προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, με πρόεδρο της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων τον κ. Γαβρόγλου. Αντιπαρατεθήκαμε αρκετές φορές με τον κ. Φίλη όταν ήταν Υπουργός και εγώ τομεάρχης παιδείας της Νέας Δημοκρατίας. Είχαμε πολυσέλιδες εκθέσεις, πολυσέλιδα πορίσματα διάφορων επιτροπών, πέραν αυτής της Μορφωτικών Υποθέσεων αναφέρθηκε ο κ. Φίλης στην Επιτροπή υπό τον κ. Λιάκο. Και όλα αυτά, γιατί; Για να δικαιολογηθεί η κυβίστηση του ΣΥΡΙΖΑ και να επανέλθουμε τέσσερις δεκαετίες μετά σε ένα σύστημα δεσμών, ουσιαστικά, το οποίο αποδεχόμαστε όλοι ή σχεδόν όλοι σε αυτή την Αίθουσα».
Λατινικά VS Κοινωνιολογία
Συνεχίζοντας ο κυβερνητικός βουλευτής ζήτησε από την υπουργό Παιδείας «επειδή έγινε πολύς θόρυβος έγινε για την επαναφορά των λατινικών, ως πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα και την κατάργηση της κοινωνιολογίας και δόθηκε μάλιστα, και ιδεολογικό “χρώμα” σε αυτή την διαφοροποίηση, θα ήθελα να ξαναδείτε και πάλι την πρόταση που διατυπώθηκε και από την Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών. Όπως στο δεύτερο πεδίο οι μαθητές που επιλέγουν τις πολυτεχνικές σχολές, μπορούν να εξεταστούν στο τέταρτο μάθημα στα μαθηματικά και αυτοί που επιλέγουν τις ιατρικές σχολές, να εξεταστούν στη βιολογία, ομοίως και εδώ θα μπορούσαν όσοι ακολουθούν τις φιλοσοφικές σχολές, την αρχαιολογία να εξετάζονται στα λατινικά και όσοι ακολουθούν τις κοινωνικές επιστήμες να εξετάζονται στην κοινωνιολογία. Το ζητούν και τα ίδια τα πανεπιστήμια, όπως γράφει στην επιστολή της η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών. Αφού ομνύουμε όλοι στο αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων, ας το δεχθούμε. Αν και για τα λατινικά, θα σας έλεγα ότι εγώ βρήκα πολύ ενδιαφέρον το άρθρο του καθηγητή Μαυρογορδάτου, που λέει ότι, ίσως, θα πρέπει να δούμε τη διδασκαλία λόγιων μορφών της γλώσσας μας, διότι είναι πράγματι αδιανόητο στις ημέρες μας τα παιδιά που τελειώνουν τη μέση εκπαίδευση, να αδυνατούν να διαβάσουν από το πρωτότυπο Παπαδιαμάντη και Ροΐδη και να χρειάζονται μεταγλώττιση».
Παράθυρο ευκαιρίας τα ξενόγλωσσα
Χαρακτήρισε «θετικές τις ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση και θέλω να πιστεύω ότι μετά από μία δεκαετή χρήση που αποδεκατίστηκαν τα ελληνικά σχολεία στο εξωτερικό, θα υπάρχει ένα δυναμικό come back στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό και ευρύτερα στην ελληνομάθεια με τη στήριξη και ελληνικών εδρών σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Θέλω να κλείνοντας να εξάρω τη ρύθμιση για την ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων στα πανεπιστήμια. Ξέρετε ότι χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία της Αναθεώρησης του Συντάγματος, του άρθρου 16, που θα έδινε την ευκαιρία και στη χώρα να καταργηθεί το κρατικό μονοπώλιο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, να έχουμε ιδιωτικά πανεπιστήμια, έτσι ώστε η χώρα μας να γίνει πόλος έλξης φοιτητών από όλο τον κόσμο.
Τώρα με αυτή τη ρύθμιση ανοίγεται ένα παράθυρο ευκαιρίας, έτσι ώστε φοιτητές όχι μόνο από τα Βαλκάνια και τη Νοτιανατολική Ευρώπη, αλλά από όλο τον κόσμο, να έρθουν και να σπουδάσουν με δίδακτρα στα δημόσια πανεπιστήμια στη χώρα που γέννησε τις περισσότερες επιστήμες, από τα μαθηματικά μέχρι την ιατρική και από τη φιλοσοφία μέχρι τη ρητορική. Νομίζω ότι είναι πραγματικά το πιο κομβικό σημείο αυτού του νομοσχεδίου».