Αυτό το περίεργο καλοκαίρι που ακολούθησε την ανοιξιάτικη πανδημία του κορωνοϊού, ανέτρεψε πολλές βεβαιότητες και αναθεώρησε τη σχέση μας με τον χρόνο, τον κόσμο, τον διπλανό μας και τα θεατρικά μας σχέδια.
Έτσι, με την ενθάρρυνση του Υπουργείου Πολιτισμού, που αυτό το καλοκαίρι άνοιξε τους αρχαιολογικούς χώρους στις παραστατικές τέχνες, το Θεσσαλικό Θέατρο επιχειρεί κάτι τολμηρό, ριψοκίνδυνο και πρωτοπόρο: να διαπραγματευτεί τη σχέση της σύγχρονης ζωής με την Ελληνική αρχαιότητα με αφετηρία την έννοια της Απόκρυψης.
Επιπλέον, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας θα ταξιδέψει στους αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής μας, όπου για πρώτη φορά παρουσιάζεται θεατρική παράσταση του Θεσσαλικού Θεάτρου… Κάστρο Μελιβοίας, Πύθιο Ελασσόνας, Διαχρονικό Μουσείο…
Η παράσταση ΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ, βασισμένη στο κείμενο του Ανδρέα Φλουράκη, πραγματεύεται το ερώτημα «τι θα σώζαμε σήμερα σε περίοδο κινδύνου;». Έμπνευση στάθηκε η επιχείρηση Απόκρυψης των αρχαιοτήτων όλων των Μουσείων της χώρας το 1940.
Οι φωτογραφίες της Απόκρυψης φέρανε τα αγάλματα στο συγκινητικό ύψος του ανθρώπου. Ο τρόπος που εργάτες και αγάλματα αναμετριόντουσαν καθημερινά μεταξύ τους «ανέδειξε» τα αγάλματα μέσα στο φως της ανθρώπινης κλίμακας. Αυτή η απόκρυψη έκανε ξανά τα αγάλματα παιδιά των σημερινών ανθρώπων.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΡΥΨΗ
Η επιχείρηση της Απόκρυψης όλων των αρχαιολογικών θησαυρών των Ελληνικών Μουσείων ξεκίνησε αμέσως με την είσοδο της Ελλάδας στον Πόλεμο το 1940 και είχε ολοκληρωθεί πριν μπουν οι Γερμανοί στην Ελλάδα. Οι μαρτυρίες της αρχαιολόγου Σέμνης Καρούζου – μεταξύ άλλων – είναι συγκλονιστικές, καθώς περιγράφει την απόκρυψη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Μέρα νύχτα αποκαθηλώνουν τα αγάλματα από τις βάσεις τους, τα περιτυλίγουν, τα καταγράφουν και τα θάβουν σε τάφρους που ανοίγουν μέσα στα μουσεία και στις αυλές τους. Τα χάλκινα και τα χρυσά αποθηκεύονται στις θυρίδες της Τράπεζας της Ελλάδας. Όταν επισκέφτηκαν οι Γερμανοί το Αρχαιολογικό Μουσείο, τον οδυνηρό Απρίλιο του 1941, περπάτησαν σε άδειες αίθουσες.
ΤΟ ΕΡΓΟ
Η θεατρική σκηνή αποβάλλει τη φιλολογία και βαριέται την ιστορία. Πώς να μιλήσεις για ένα θέμα τόσο φορτωμένο με ιδεολογίες, ιδεοληψίες και ερμηνείες. Με ποιον τρόπο να περάσει στη σύγχρονη σκηνή; Ο Φλουράκης έγραψε μια πικρή κωμωδία επιστημονικής φαντασίας επιχειρώντας να βρει μια γλώσσα για ένα τέτοιο θέμα. Ο συγγραφέας πήρε την αντίθετη κατεύθυνση από τη φιλολογία και επέλεξε λέξεις από τη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη, λούμπεν, new age και ψηφιακή κουλτούρα και τις έφερε σε «συνάφεια» με τον κόσμο των αγαλμάτων. Σήμερα μας απειλούν με την αρπαγή κάθε στοιχείου που μας δένει με την αρχαία κληρονομιά. Αυτή η απειλή είναι η μυθιστορηματική αφετηρία του έργου. Τι κάνουμε σε έναν τέτοιο κίνδυνο;
Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Η παράσταση συνδυάζει το αφηγηματικό στοιχείο από ντοκουμέντα της εποχής της Απόκρυψης του 1940, με τη μυθοπλασία: εικόνες ενός σύγχρονου κόσμου σε περίοδο αποσύνθεσης, φθοράς, εικόνες ανθρώπων χαμένων στην άγνοια και την εικονική πραγματικότητα, ανθρώπων που ερμηνεύουν τη ζωή με όρους NETFLIX. Αυτοί οι διασκορπισμένοι άνθρωποι, οι μοναχικοί και απελπισμένοι – τα «μελλοντικά αγάλματα» – δίπλα στα απομεινάρια του Ελληνικού Πολιτισμού αποκτούν έναν χαρακτήρα ανησυχητικό, μελαγχολικό, απόκοσμα επικίνδυνο. Πρόκειται για σύγχρονα, αντι-ηρωικά πρόσωπα που μπαίνουν στην ορχήστρα του Αρχαίου Θεάτρου και αυτή η τολμηρή και ριψοκίνδυνη επιλογή, ίσως ανοίγει έναν δρόμο για τη διερεύνηση της σχέσης μας με την αρχαιότητα. Τι είναι τα αγάλματα για τα αγόρια των γυμναστηρίων, για τις καθαρίστριες των μουσείων, για τα παιδιά των κλαμπ και των μπαρ της παραλίας, για όλα τα πρόσωπα που περπατούν σήμερα μπροστά από τα μνημεία και τα αρχαία θέατρα;
Αυτός ο ανοίκειος συνδυασμός ντοκουμέντου, χιούμορ, λαϊκής κουλτούρας, επιστημονικής φαντασίας μέσα στον χώρο του Αρχαίου Θεάτρου είναι μια τολμηρή και ερευνητική καλλιτεχνική παρέμβαση, στην ανίχνευση της δικής μας σχέσης με τον πολιτισμό του τόπου μας.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Θεατρικό έργο Ανδρέας Φλουράκης
Σκηνοθεσία – Δραματουργία Κυριακή Σπανού
Βοηθός Σκηνοθέτη Μαρία Παπουτσή
Σκηνικά Άση Δημητρολοπούλου
Κοστούμια Ολυμπία Σιδερίδου
Κίνηση Αναστασία Μπρουζιώτη
Πρωτότυπη μουσική Δεσποινίς Τρίχρωμη
Σχεδιαστής φωτισμών Γιώργος Τέλλος
Βοηθός σχεδιαστή φωτισμών Φωτεινή Ματζοπούλου
Υπεύθυνος Παραγωγής Νίκος Γεωργάκης
Επιμέλεια ήχου Γρηγόρης Καραφέρης
Κατασκευή σκηνικού Φρέντυ Γκίζας, Αχιλλέας Τζάνακας
Κατασκευή κοστουμιών Νικολέττα Καΐση
Ηχογράφηση μίξη Γιώτης Παρασκευαΐδης – Studio Aux
Φωτογραφίες παράστασης Γιάννης Χατζηαντωνίου
Αφίσα Μουτζούρα
Βίντεο/trailer Life of film Productions
Παίζουν οι ηθοποιοί: Θανάσης Ζέρβας, Χρήστος Κορδελάς, Μαρσέλα Λένα, Ανδρομάχη Μακρίδου, Αθηνά Σακαλή, Βάνα Σλέιμαν, Ηρακλής Τζαφέτας, Παναγιώτης Τόλιας.
ΧΩΡΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
28/7 Λάρισα – Β΄ Αρχαίο Θέατρο
29/7 Λάρισα – Β΄ Αρχαίο Θέατρο
1/8 Λάρισα – Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας
3/8 Παράλια ν. Λάρισας – Κάστρο Μελιβοίας
25/8 – Ελασσόνα – Πύθιο
29/8 Θεσσαλονίκη – Συκιές
4/9 Τρίκαλα – Φρούριο
8/9 Λάρισα – Α΄ Αρχαίο Θέατρο
Προπώληση viva.gr και στα γραφεία του θεάτρου Γεωργιάδου 53 2ος όροφος – 2410621209 (10:30 – 13:30).
Τιμές εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Φοιτητές – Άνω των 65 ετών 7 ευρώ
Άνεργοι – ΑΜΕΑ 5 ευρώ