Καταπέλτης ήταν, σήμερα 23/09/20, κατά την τοποθέτησή της προς τον Υφυπουργό Εσωτερικών, κ. Θεόδωρο Λιβάνιο, η βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Λάρισας Άννα Βαγενά στη διάρκεια της συνεδρίασης της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής. Η επιτροπή συνεδρίασε με θέμα την ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση), που δημοσιεύτηκε στις 22/07/20, με τίτλο «Ρύθμιση όρων και προϋποθέσεων για την προβολή υπαίθριας διαφήμισης».
Ακολουθούν αποσπάσματα από την τοποθέτηση:
«Θέλω να αρχίσω με μία αναφορά στις οργανώσεις και τους συλλόγους αυτών των ανθρώπων που έχουν χάσει μέλη της οικογένειάς τους σε τροχαία δυστυχήματα. Είχαμε πάρα πολλές φορές καλέσει τέτοιες οργανώσεις και συλλόγους εδώ στην επιτροπή και είχαμε συγκινηθεί όλοι. Λέω, λοιπόν, ότι ήταν το πρώτο που έπρεπε να γίνει και τώρα, κατά τη γνώμη μου, γιατί δεν μπορούμε να τους χρησιμοποιούμε ως πηγή συναισθηματικής φόρτισης όταν μας βολεύει αυτούς τους ανθρώπους, για να λέμε ότι τους καλέσαμε και ακούσαμε τη γνώμη τους. Αυτοί οι άνθρωποι έπρεπε να ήταν εδώ, αυτοί έχουν ζήσει στο πετσί τους, οι μανάδες αυτές που έχουμε ακούσει σε αυτή την επιτροπή και οι κόρες ανθρώπων που έχουν χάσει τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα είναι αυτοί που έχουν τον πρώτο λόγο. […]
Έχουμε δει όλοι μας σε αυτήν εδώ την επιτροπή ότι οι δύο βασικές αιτίες οδικών θανατηφόρων ατυχημάτων είναι η απόσπαση της προσοχής λόγω της χρήσης κινητού τηλεφώνου και λόγω διαφημιστικών πινακίδων, που υπάρχουν στις πόλεις και στην Περιφέρεια. Άρα είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό το θέμα που συζητάμε σήμερα.[…]
Και απ’ ότι μάθαμε, απ’ ότι ξέρουμε από στοιχεία, σε αυτή την ιστορία η διαφημιστική εταιρεία που έβαλε τα διαφημιστικά πλαίσια στον Δήμο Αθηναίων, αυτή η εταιρεία λέγεται «POLITIS» και πήρε 245.000 ευρώ για τη συμμετοχή της στην καμπάνια για τον Covid 19. Εντάξει; Είναι κάποια οικονομικά στοιχεία αυτά. […]
Και τώρα, κ. Υπουργέ, θέλω να σας κάνω μία ερώτηση. Σχετικά με τις διαφημίσεις σε στέγαστρα στάσεων λεωφορείων, κ. Λιβάνιε, έχετε ήδη διευκρινίσει και επαναλάβατε και προ ολίγου εδώ στην επιτροπή, ότι απαγορεύονται οι διαφημίσεις που είναι κάθετες προς τον άξονα του δρόμου και προς τη φορά κίνησης των οχημάτων, δηλαδή που είναι στο άμεσο οπτικό πεδίο των οδηγών.
Επειδή, όμως, το κέντρο της Αθήνας πραγματικά βρίθει από αυτές ακριβώς τις διαφημίσεις που μόλις προ ολίγου επαναλάβατε ότι απαγορεύονται, τελικά τι συμβαίνει; Έχει ο Δήμαρχος Αθηναίων κάποιου είδους εξαίρεση ή προστασία ή ευνοϊκή μεταχείριση για την τήρηση του νόμου; Ή, όπως επισημαίνει στο σημείωμα του Πανελλήνιου Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα / Παρατηρητήριο Υπαίθριας Διαφήμισης», ο πρόεδρος του συλλόγου κ. Γιώργος Κουβίδης, η διατύπωση της σχετικής διάταξης στη νέα ΚΥΑ είναι τέτοια που καλύπτει νομικά την τοποθέτηση πινακίδων στη φορά της κίνησης των οχημάτων;»
Στη συνέχεια, η Άννα Βαγενά, δεδομένου ότι δεν έλαβε απάντηση από τον κ. Υπουργό στο ερώτημά της σχετικά με το ζήτημα των παράνομων και επικίνδυνων για τους οδηγούς διαφημίσεων στις στάσεις λεωφορείων στο κέντρο της Αθήνας, επανέφερε το θέμα:
«Έθεσα συγκεκριμένες ερωτήσεις, με συγχωρείτε. Και θέλω να σας διαβάσω ένα απόσπασμα από την επιστολή του Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», με τους οποίους λέτε ότι μιλήσατε, αυτοί λένε ότι δεν έγινε καμία διαβούλευση. Λένε, λοιπόν: “Η ΚΥΑ ορίζει ρητά ότι πως, ανεξάρτητα του πώς τοποθετούνται τα πλαίσια, διαφημίσεις σε αυτά μπορούν να υπάρχουν και στις δύο όψεις των πλαισίων, άρα και προς τη φορά της κυκλοφορίας. Αυτό ήρθε να νομιμοποιήσει η ΚΥΑ, «ακυρώνοντας» την απόφαση του ΣτΕ. Υποστηρίξαμε από την αρχή και εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε πως η ΚΥΑ εξυπηρετεί τα συμφέροντα των εταιρειών υπαίθριας διαφήμισης, αυξάνοντας την επικινδυνότητα στο οδικό δίκτυο”.
Στις 2 Αυγούστου εστάλη αυτή επιστολή. Πριν δύο μήνες. Και πριν δύο μήνες δημοσιεύτηκε η ΚΥΑ, έτσι; Κι εσείς μας λέτε ότι οι δήμοι ακόμα δεν μάζεψαν τις διαφημίσεις. Εμείς λέμε, λοιπόν, ότι έτσι όπως είναι διατυπωμένη η ΚΥΑ δίνει τη δυνατότητα στους δήμους «στη ζούλα», επιτρέψτε μου την έκφραση, να βάζουν διαφημίσεις και προς τη φορά που κινούνται τα αυτοκίνητα.
Και λέει πιο κάτω η επιστολή – 2 Αυγούστου έχει σταλεί: “Οποιοσδήποτε βγει σήμερα μία βόλτα στην Αθήνα θα αναγνωρίσει πως κανένα πανικό δεν έχουν οι εταιρείες υπαίθριας διαφήμισης μετά την ΚΥΑ 46526 και την «αυστηροποίηση» που διατυμπανίζει ο υπουργός και που ξεκίνησαν να αναπαράγουν τα ΜΜΕ. Δεν θα βρει εύκολα κάθετο πλαίσιο σε στάση, στο οποίο να μην είναι τοποθετημένες παράνομες κατά το ΣτΕ, παράνομες και κατά το γραφείο τύπου του υπουργού, διαφημιστικές πινακίδες. Και η ΚΥΑ ισχύει από τις 22 Ιουλίου. Οι εταιρείες γιατί δεν τις μαζεύουν άραγε; Δεν φοβούνται; Ή μήπως αυτοί καταλαβαίνουν την ΚΥΑ όπως την καταλαβαίνουμε κι εμείς, σαν απόφαση νομιμοποίησης; ”
Σε αυτό δεν πήρα καμία απάντηση από τον κ. υπουργό.»