Ειδήσεις

Ξεκίνησε η κατασκευή του παραλιακού άξονα Κεραμίδι-Ρακοπόταμος


Ξεκίνησαν από την Περιφέρεια Θεσσαλίας οι εργασίες κατασκευής του δρόμου Ρακοπόταμος – Κεραμίδι συνολικού μήκους 12 χλμ που ενώνει τον παραλιακό άξονα των νομών Λάρισας και Μαγνησίας. Το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

«Η Περιφέρεια Θεσσαλίας ξεκίνησε τις εργασίες κατασκευής ενός δύσκολου και πολυσύνθετου έργου με βαθύ αναπτυξιακό αποτύπωμα. Το καλύτερο πράγμα για να πεις κάτι είναι να το κάνεις. Ευχαριστώ τις Τεχνικές Υπηρεσίες της Περιφέρειας Θεσσαλίας καθώς με ταχύτατες και πρωτόγνωρες διαδικασίες για τα ελληνικά δεδομένα, ολοκλήρωσαν τη μελέτη, πήραν την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, ωρίμασαν, δημοπράτησαν και άρχισαν την κατασκευή του έργου. Συνδέουμε δυο νομούς, το Πήλιο με τον Κίσσαβο, τα παράλια της Μαγνησίας με τα παράλια της Λάρισας, συνδέουμε τις ανθρώπινες κοινότητες με ασφάλεια» δηλώνει ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός.

 

Σκοπιμότητα  έργου   Ρακοπόταμος – Κεραμίδι

Το έργο αποτελεί την αρχή για την παραλιακή σύνδεση  των  νομών  Λάρισας και Μαγνησίας , και την  διαμόρφωση ολοκληρωμένου ορεινού  δικτύου  από νότο προς βορρά: Αργαλαστή, Ζαγορά, Αγιά, Πυργετός.

Η σκοπιμότητα υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου προκύπτει από τη συνεκτίμηση της υφιστάμενης σήμερα κατάστασης αφενός και των χωροταξικών δεδομένων / αναγκών της ευρύτερης περιοχής αφετέρου: Οι περιοχές αυτές συγκροτούν την ανατολική παραλιακή ζώνη της Περιφέρειας Θεσσαλίας (Ν. Μαγνησίας, Ν. Λάρισας) με κοινά χαρακτηριστικά ως προς τη μορφολογία του ανάγλυφου και το σημαντικό απόθεμα φυσικού περιβάλλοντος. Αποτελούν περιοχές απομακρυσμένες από τα κύρια αστικά κέντρα και άξονες ανάπτυξης με ιδιαίτερα αναπτυξιακά προβλήματα μετάβασης σε διαφορετικά πρότυπα αγροτικής οικονομίας συνδεδεμένης με την τουριστική ανάπτυξη.

Λόγοι  ιστορικοί, αλλά και η ίδια η δομή του οικιστικού δικτύου των χωριών του Πηλίου ενθαρρύνουν την ανάπτυξη τουρισμού – παραθερισμού έναντι άλλων περιοχών στο νομό Λάρισας.

Η συγκεκριμένη σύνδεση  θα  παίξει ρόλο  σε μια προοπτική παράλληλης  ανάπτυξης ιδιαίτερης αγροτικής παραγωγής και ήπιου τουρισμού.

Επίσης  η  ανάπτυξη  αυτών περιοχών, επιτυγχάνεται με  τη δημιουργία τουριστικών κυκλωμάτων και τη σύνδεσή τους με τα κέντρα και το βασικό οδικό δίκτυο της Περιφέρειας. Κύριος σκοπός των κυκλωμάτων αυτών είναι η ανάδειξη του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.

Επιβάλλεται η αξιοποίηση των υπαρχουσών χαράξεων με βελτιώσεις που να αποσκοπούν στην ασφάλεια και όχι στην ταχύτητα.

Σε αυτή την κατεύθυνση ανάπτυξης της  παραλιακής σύνδεσης  των  νομών  Λάρισας και Μαγνησίας η Περιφέρεια δημοπράτησε και τη μελέτη  «Ολοκλήρωση μελετών παραλιακού άξονα Θεσσαλίας και σύνδεσης δυο περιφερειακών ενοτήτων : Τμήμα από διασταύρωση προς Καμάρι – Κεραμίδι έως Ζαγορά», προϋπολογισμού  396.302,16 ευρω.

Στην παρούσα μελέτη προβλέπεται προωθημένη αναγνωριστική μελέτη ( δυνατότητα       σύνδεσης)  για τη χάραξη νέου οδικού τμήματος από τον οικισμό της Ζαγοράς Πηλίου έως τον Ι/Κ Κεραμιδίου – Καμαρίου, εκτιμώμενου μήκους περί τα 43 km, ενιαίας κυκλοφορίας με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και με τους απαιτούμενους ισόπεδους κόμβους, σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης.

Χωροθέτηση

Το έργο χωροθετείται εντός των διοικητικών των Π.Ε. Λάρισας και Μαγνησίας. Η οδός έχει συνολικό μήκος περίπου 12,10 χλμ., εκ των οποίων 5,5 χλμ. υπάγονται στην Π.Ε. Μαγνησίας και 6,6 χλμ. στην Π.Ε. Λάρισας. Η χάραξη έχει την αρχή της ανάμεσα στους οικισμούς «Κεραμίδι» και «Καμάρι» και προσεγγίζει τα όρια του Νομού Λάρισας, και καταλήγει στη περιοχή Ν.Α. Λάρισας «Διασταύρωση Σκλήθρου – όρια Νομού», δηλαδή στη διασταύρωση της οδού προς Σκλήθρο.

Το έργο τοποθετείται εντός των ορίων των περιοχών Natura και συγκεκριμένα στη Ζώνη Β1 της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης (ΕΖΔ ή SAC) με κωδικό GR1420004 της προστατευόμενης περιοχής Κάρλα – Μαυροβούνι – Κεφαλόβρυσο Βελεστίνου – Νεοχώρι η οποία είναι και Τόπος Κοινοτικής Σημασίας (ΤΚΣ ή SCI) και υπάγεται ταυτόχρονα στη Ζώνη Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ ή SPA) με κωδικό GR1420006 Όρος Μαυροβούνι καθώς είναι επίσης και Καταφύγιο άγριας ζωής – όρος Μαυροβούνι με κωδικό Κ231 και υπόκειται σε αυστηρούς περιβαλλοντικούς περιορισμούς.

Στοιχεία του έργου

Προβλέπεται:

-Η κατασκευή κύριας οδού μήκους 12,10km περίπου

-Η κατασκευή του ισόπεδου κόμβου Κεραμιδίου (μορφής «ταυ»)

-Η κατασκευή ισόπεδου κόμβου Σκλήθρου (μορφής «ταυ»)

-Η αποκατάσταση των αγροτικών και δασικών οδών που συμβάλουν στην κύρια οδό.

-Η κατασκευή οπλισμένων επιχωμάτων και τοίχων αντιστήριξης

  • Το τμήμα της κύριας οδού στο Νομό Μαγνησίας αποτελεί νέα χάραξη βελτίωσης του υφιστάμενου χωματόδρομου, ενώ στο τμήμα του νομού Λάρισας βελτιώνει τον υφιστάμενο δρόμο. Για την κύρια οδό (κατηγορία ΑΙV) εφαρμόζεται η διατομή ε2 με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση 3,00+0,25=3,25 μ., συνολικού πλάτους 6,50 μ., χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις. Στις θέσεις επιχωμάτων το έρεισμα λαμβάνεται ίσο με 1,0 μ. (στο μεγαλύτερο μήκος) ενώ στις θέσεις ορυγμάτων είναι ίσο με 0,50 μ. Στις θέσεις επιχωμάτων, που θα απαιτηθεί η τοποθέτηση στηθαίου ασφαλείας, το έρεισμα λαμβάνεται ίσο με 1,50 μ.

Η αποκατάσταση των αγροτικών και δασικών οδών, που συμβάλλουν στην κύρια οδό, γίνεται με διατομές τύπου η ή η1.

  • Προβλέπονται τέσσερα πλατύσματα στάθμευσης.
  • Λόγω των αυστηρών περιβαλλοντικών περιορισμών  υπάρχουν περιοχές στένωσης της οδού.

Οι θέσεις αυτές είναι στο σύνολό τους τέσσερις (4) και προτείνονται, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και την μορφολογία της περιοχής. Προσδιορίστηκαν κυρίως με περιβαλλοντικά κριτήρια σε συνδυασμό και με τα γεωλογικά στοιχεία του έργου. Ειδικότερα:

Σε δύο (2) θέσεις   επιλέχθηκε η πρόταση εφαρμογής πολύ μικρών επεμβάσεων, κατά κύριο λόγο ασφαλτόστρωσης της υφιστάμενης οδού σε πλάτος ίσο με 3,50 μέτρα ώστε στο τμήμα αυτό να λειτουργεί ως μονόδρομος και η κυκλοφορία να ρυθμίζεται με εγκατάσταση κατάλληλης φωτεινής σηματοδότησης.

Σε άλλες δύο (2) θέσεις επιλέχθηκε η εφαρμογή της διατομής τύπου ζ2 (οδός διπλής κατεύθυνσης με 2,75m ανά κατεύθυνση και έρεισμα) κατά ΟΜΟΕ.

Οδοστρωσία- Ασφαλτικά

Το συνολικό πάχος οδοστρώματος της κύριας αρτηρίας προβλέπεται 50cm, αποτελείται από δύο στρώσεις υπόβασης των 10cm, δύο στρώσεις βάσης των 10cm, μία (1) στρώση ασφαλτικής βάσης των 5cm (ΑΣ 31,5), μία (1) ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας 5cm (ΑΣ 20)

         Υδραυλικά –Τεχνικά Έργα

Στο έργο προβλέπονται 37 κιβωτοειδείς οχετοί, 31 σωληνωτοί οχετοί, 18 καταβαθμοί, τοίχοι αντιστήριξης (τμήματα των οποίων εδράζονται επί πασσάλων) σε μήκος 1.115 μ. περίπου και οπλισμένο επίχωμα σε μήκος 4.180 μ. περίπου.

Η αποχέτευση – αποστράγγισης των όμβριων από το κατάστρωμα της οδού γίνεται με ελεύθερη ροή στην περιοχή των επιχωμάτων και στις θέσεις των ορυγμάτων εφαρμόζεται επενδεδυμένη τραπεζοειδής τάφρος βάθους 0,40m.

        Σήμανση –Ασφάλιση οδού

Προβλέπεται η τοποθέτηση οριζόντιας και κατακόρυφης μόνιμης σήμανσης και Σ.Α.Ο.

Μελέτη έργου

Για να καταστεί υλοποιήσιμο το  έργο  εκπονήθηκε  μελέτη  ποσού   1.280.570,22 ευρώ  με διαγωνισμό  ανοιχτής διαδικασίας το 2007 .

Η σύμβαση ανάθεσης εκπόνησης της μελέτης υπογράφηκε την 6η Νοεμβρίου 2008. Το φυσικό αντικείμενο της μελέτης ολοκληρώθηκε  στις 24 Μαρτίου 2016.

Οι περιβαλλοντικοί όροι, στο συγκεκριμένο έργο, ήταν καθοριστικοί για τη χάραξη και τα χαρακτηριστικά της οδού και άλλαξαν την πορεία εκπόνησης της μελέτης.

Η Έκδοση των περιβαλλοντικών όρων καθυστέρησε σημαντικά την ολοκλήρωση της μελέτης  ( για την έκδοση της ΠΠΕ από  3-4-2009 έως 9-11-2011)  και  η ΑΕΠΟ από 27-12-2012 έως 11-12- 2014 )

Επίσης στα πλαίσια πραγματοποίησης των γεωτεχνικών ερευνών της παραπάνω  μελέτης έλαβαν χώρα οι εξής 2 συμβάσεις γεωτεχνικών ερευνών  ποσών 301.705,00  ευρώ  και 96.626,81 ευρώ.

Προηγούμενο άρθρο Κέλλας: Έρχονται προσλήψεις στις Ένοπλες Δυνάμεις
Επόμενο άρθρο Σε ετοιμότητα η Περιφέρεια Θεσσαλίας λόγω της επιδείνωσης του καιρού