Το πρόσφατο καταστροφικό πέρασμα του «Ιανού», αλλά και το διαχρονικό, δίκαιο αίτημα των πληγέντων από φυσικές καταστροφές για ταχύτερες διαδικασίες στήριξης και αποκατάστασης, οδήγησε το Υπουργείο Οικονομικών -και σε συνέχεια σχετικής κατεύθυνσης από τον Πρωθυπουργό- σε μία σειρά πρωτοβουλιών για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου της Κρατικής Αρωγής. Η εν λόγω μεταρρυθμιστική πρόταση παρουσιάστηκε την περασμένη Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου, στο Υπουργικό Συμβούλιο, από τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα, και τον Γενικό Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής, κ. Χρήστο Τριαντόπουλο.
Ο κ. Τριαντόπουλος ανέφερε σχετικά με την παρουσίαση: «Την Πέμπτη, στο Υπουργικό Συμβούλιο, παρουσιάσαμε με τον Υπουργό Οικονομικών τη νομοθετική πρωτοβουλία για την κρατική αρωγή. Μια νομοθετική πρωτοβουλία, σε συνέχεια της κατεύθυνσης του Πρωθυπουργού και της εμπειρίας που διαμορφώθηκε κατά τη διαχείριση των διαδικασιώναποκατάστασης και ενίσχυσης στις περιοχές που επλήγησαν από τον ‘Ιανό’. Μια νομοθετική πρωτοβουλία που διαμορφώνει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο επιχορήγησης των επιχειρήσεων που πλήττονται από φυσικές καταστροφές και που θεσμοθετεί τον συντονισμό όλων των εμπλεκομένων κατά τη διαδικασία αποκατάστασης και ενίσχυσης πληττόμενων περιοχών. Θερμές ευχαριστίες στον Πρωθυπουργό και στον Υπουργό Οικονομικών για την προώθηση και στήριξη ενός σημαντικού μεταρρυθμιστικού εγχειρήματος. Και, φυσικά, στους συνεργάτες μας που δουλεύουν εντατικά προς αυτή την κατεύθυνση. Και συνεχίζουμε».
Η νέα πρόταση προβλέπει τη συντονισμένη δράση του κρατικού μηχανισμού απέναντι σε έκτακτες και απρόβλεπτες συνθήκες, χωρίς αλληλοεπικαλύψεις μεταξύ των εμπλεκόμενων Υπουργείων κατά τη διαδικασία της χρηματοδότησης, ώστε να επιτυγχάνεται η οικονομική ενίσχυση των πληγέντων ταχύτατα, στοχευμένα, με συνεκτικό σχέδιο και αποτελεσματικότητα.
Πιο συγκεκριμένα, η μεταρρύθμιση κινείται σε πέντε βασικούς άξονες:
1ος. Ο συντονισμός όλων των διαδικασιών προώθησης μέτρων ενίσχυσης και αποκατάστασης μέσα από τη δημιουργία της Εθνικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.
2ος. Η αναμόρφωση του μηχανισμού επιχορήγησης επιχειρήσεων που επλήγησαν από θεομηνίες, ώστε να αντιμετωπιστεί ο κατακερματισμός των αρμοδιοτήτων, να διασφαλιστεί η ταχύτητα στην υλοποίηση των προβλεπόμενων, να ενισχυθεί η ποιότητα του αποτελέσματος, να επιτευχθεί ο συντονισμός της διαδικασίας και να επεκταθεί το πλαίσιο στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
3ος. Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας Κρατικής Αρωγής, η οποία θα καθιστά τη διαδικασία της οικονομικής ενίσχυσης γρήγορη καιαποτελεσματική, εξασφαλίζοντας παράλληλα τη δυνατότητα ελέγχου και διασταύρωσης των στοιχείων και των σχετικών δηλώσεων.
4ος. Η κινητροδότηση της ιδιωτικής ασφάλισης με την παροχή κινήτρου για τις επιχειρήσεις, ώστε αυτές να μπορούν να λαμβάνουν επιχορήγηση επιπλέον της αποζημίωσης που καλύπτεται από την ιδιωτική τους ασφάλιση.
5ος. Η διαμόρφωση συνθηκών για την κινητοποίηση της κοινωνίας με τη σύσταση Ταμείου Κρατικής Αρωγής, το οποίο με αυστηρούς κανόνες λογοδοσίας και με διαφανείς κανόνες λειτουργίας θα συγκεντρώνει εισφορές ιδιωτών για αποκατάσταση φυσικών καταστροφών.