Το έργο της ανάπλασης του παλιού κοιμητηρίου της Λάρισας στο ύψος της υπόγειας διάβασης της οδού Φαρσάλων ενέκρινε η Επιτροπή Αξιολόγησης του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» που συνεδρίασε με τη συμμετοχή του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού, ως εκπροσώπου της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος. Το έργο «Ανάπλαση Παλαιού Δημοτικού Κοιμητηρίου Λάρισας σε πάρκο «Μνήμης και Ιστορίας της πόλης» προϋπολογισμού 1.297.722,10 ευρώ εντάχθηκε προς χρηματοδότηση στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εσωτερικών «Αντώνης Τρίτσης» μετά από πρόταση που κατέθεσε ο Δήμος Λαρισαίων.
«Ένα νέο έργο για την πόλη της Λάρισας χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Με το έργο της ανάπλασης του Παλαιού Κοιμητηρίου και τη δημιουργία Πάρκου Μνήμης εμπλουτίζεται το αστικό περιβάλλον προσφέροντας χώρο για την ανάπτυξη του πολιτισμού, των υπαίθριων δράσεων, της περιβαλλοντικής συνείδησης καθώς και της αισθητικής, της λειτουργικής και της περιβαλλοντικής αναβάθμισης της ευρύτερης περιοχής» δηλώνει ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός. «Το Υπουργείο Εσωτερικών δημιούργησε ένα χρηματοδοτικό εργαλείο ουσίας, που αγγίζει όλες τις κοινωνικοοικονομικές πτυχές της χώρας και αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία έχει καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία του. Το πρόγραμμα έρχεται την κατάλληλη στιγμή, την ώρα που χρειάζεται να δημιουργήσουμε μία καλύτερη συνθήκη ζωής για το αύριο και νέες θέσεις εργασίας. Συνεργαζόμαστε με τους Δήμους ώστε να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες που μας δίνονται και να φτάσουμε σε δημιουργικά αποτελέσματα που διαχέονται στους πολλούς» προσθέτει ο Περιφερειάρχης.
Το έργο
Το έργο «Ανάπλαση Παλαιού Δημοτικού Κοιμητηρίου Λάρισας σε πάρκο «Μνήμης και Ιστορίας της πόλης» αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού της πόλης που αφορά στην εφαρμογή και υλοποίηση επεμβάσεων που αναδεικνύουν την πορεία της Λάρισας στην ιστορία ενεργοποιώντας μνημεία, διαδρομές, μουσειακούς χώρους ως μέρη μιας αφήγησης για την πόλη. Άρχισε την λειτουργία του στις αρχές της δεκαετίας του 1890, αν και υπάρχουν και ταφές πριν από το 1881, έξω από τον τότε ιστό της πόλης. Σήμερα βρίσκεται στις παρυφές του ευρύτερου κέντρου της πόλης
και δίπλα στο πολύ σημαντικό Ιστορικό και Λαογραφικό μουσείο της πόλης. Στον ίδιο χώρο υπάρχει το «Εβραϊκό νεκροταφείο» και το «Στρατιωτικό Νεκροταφείο». Το κοιμητήριο κοσμούν αγάλματα και έργα από μεγάλους γλύπτες, αλλά και έργα που φιλοτέχνησαν λαϊκοί μαρμαρογλύπτες με όλη την ευρηματικότητα και τον συναισθηματισμό που αποτυπώνουν, εκφράζοντας τους δεσμούς αγάπης των συγγενών. Μέσω των ταφικών μνημείων, ζωντανεύει η ιστορία της Λάρισας κι όχι μόνο, η απελευθέρωση, ο Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος, ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος, η Εθνική αντίσταση, οι βομβαρδισμοί, μνήμες και ονόματα. Η δημιουργία ενός πάρκου ευαισθησίας, είναι σεβασμός στην ιστορία και κέρδος στη μνήμη και εξυπηρετεί την ανάδειξη του ιστορικού έπους μέσω έργων και δράσεων, στο πλαίσιο της συμπλήρωσης 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Οι είσοδοι στο χώρο της ανάπλασης σχεδιάζονται εκ νέου στο βόρειο και νότιο άκρο
του κοιμητηρίου όπου σήμερα βρίσκονται υπαίθριοι ελλειμματικοί αστικοί χώροι. Εσωτερικά του χώρου μέσω των νέων γραμμικών και σαφώς χαραγμένων διαδρομών γίνεται ένα θεματικό ταξίδι στην ιστορία της πόλης και της Ελλάδας περνώντας από σηματοδοτημένα ταφικά μνημεία του κοιμητηρίου. Στο πλαίσιο της ανάδειξης της μνήμης, αξιοποιούνται στο σχεδιασμό υλικά που ¨έχουν μνήμη¨ και μεταφέρουν στην όψη τους το πέρασμα του χρόνου. Συνεπώς, στην αρχιτεκτονική διαμόρφωση του χώρου επιλέγεται να μεταφέρουν αυτή την ιδιότητα της ¨θύμησης¨ υλικά όπως το ξύλο και το μέταλλο. Όλες οι παρεμβάσεις έχουν βιοκλιματικό χαρακτήρα και αποσκοπούν στην βελτίωση του μικροκλίματος μέσω: της μείωσης των σκληρών βατών επιφανειών εδαφοκάλυψης και αντικατάσταση με άλλα υλικά τα οποία έχουν χαρακτηριστικά που συμβάλλουν στη βελτίωση του μικροκλίματος, τη χρήση υλικών με μειωμένο δείκτη αντανάκλασης, τη χρήση φωτοκαταλυτικών υλικών που περιορίζουν τους ρύπους, την εγκατάσταση φωτιστικών σωμάτων τεχνολογίας led, την αύξηση της σκίασης και την αύξηση της έκτασης του πρασίνου.