«Θα πρότεινα, λοιπόν, αφού δεν είναι σύνηθες η διακομματική επιτροπή να επισκέπτεται τους αρμόδιους υπουργούς για να τους παρουσιάσει τα αποτελέσματα της Έκθεσής της, να καλέσουμε την υπουργό Παιδείας στην Επιτροπή μας για να μας παρουσιάσει το όραμά της για τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Πως αξιολογεί το υπουργείο Παιδείας την έως τώρα λειτουργία τους; Τι θεωρεί ότι μπορεί να βελτιωθεί; Έχει κάποιο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των όποιων αλλαγών; Προτίθεται -και πότε- να λειτουργήσει ΕΠΑΛ στα σωφρονιστικά καταστήματα;». Την πρόταση αυτή κατέθεσε ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, μιλώντας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Σωφρονιστικού Συστήματος για την εκπαίδευση των κρατουμένων, την οποία και έκανε αποδεκτή ο Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Κώστας Καραγκούνης.
Ο Θεσσαλός πολιτικός τόνισε πως «δεν πρέπει να λησμονούμε ότι βασικός σκοπός της ποινής δεν είναι αυτή καθ΄ αυτή η τιμωρία αλλά η προσπάθεια σωφρονισμού και η προετοιμασία επανένταξης του κρατούμενου στην κοινωνία. Για τον λόγο αυτό η εκπαιδευτική δραστηριότητα εντός των σωφρονιστικών καταστημάτων διαδραματίζει έναν πρωτεύοντα ρόλο. Ιδιαίτερα όταν αφορά την απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες μπορούν να αποβούν επωφελείς για τον εκπαιδευόμενο κρατούμενο μετά την αποφυλάκισή του, ανοίγοντάς του προοπτικές για την αγορά εργασίας. Διότι η επαγγελματική αποκατάσταση συνιστά την ιδανικότερη προστασία από τον κίνδυνο του στιγματισμού, της περιθωριοποίησης, της αυτοπαραίτησης, του συναγελασμού με κύκλους της παρανομίας και της διολίσθησης σε παράνομες ή και εγκληματικές ενέργειες. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι ο κίνδυνος αυτός ελλοχεύει και εντός των σωφρονιστικών ιδρυμάτων, όπου συχνά πληροφορούμαστε ότι δρουν εγκληματικές συμμορίες, ενίοτε συντονίζοντας παράνομες δραστηριότητες εκτός των φυλακών. Θέλουμε, επομένως, ανθρώπους που με την αποφυλάκισή τους να διαθέτουν αυτοεκτίμηση και χρήσιμες γνώσεις ώστε να κάνουν μια νέα αρχή στη ζωή τους».
Εκκρεμεί η πιλοτική λειτουργία ΕΠΑΛ στις Φυλακές Λάρισας
Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος υπογράμμισε ότι «ευτυχώς, τα δείγματα από την λειτουργία εκπαιδευτικών δομών είναι ιδιαίτερα θετικά. Μνημονεύω το εξαιρετικό έργο που γίνεται στις φυλακές της Λάρισας με το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, μία επιτυχημένη πρωτοβουλία με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα μέχρι σήμερα.
Μάλιστα, η επιτυχία του συγκεκριμένου Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας στάθηκε η αφορμή να προταθεί εκ μέρους του συμβούλου-συντονιστή εκπαίδευσης κ. ΓιώργουΤράντα η επέκταση του θεσμού με την πιλοτική λειτουργία ΕΠΑΛ, λυκειακών τάξεων Επαγγελματικού Λυκείου. Μια πρόταση που στοχεύει στην πληρέστερη επαγγελματική κατάρτιση των κρατουμένων, και άρα σε αύξηση των πιθανοτήτων της επαγγελματικής τους αποκατάστασης μετά την αποφυλάκισή τους.
Την ιδέα αυτή είχα την ευκαιρία να την μεταφέρω στην αρμόδια υπουργό Παιδείας, τόσο προφορικά, όσο και μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Παρότι, όμως, έτυχε κατ’ αρχήν θετικής υποδοχής, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση. Νομίζω, λοιπόν, ότι συζητώντας για την βελτίωση των όρων εκπαίδευσης των κρατουμένων, θα πρέπει να εξετάσουμε ως Επιτροπή και την αξία της πιλοτικής λειτουργίας ΕΠΑΛ στα σωφρονιστικά καταστήματα.
Σε έναν κόσμο που αλλάζει με γοργούς ρυθμούς, η ανάγκη της δια βίου εκπαίδευσης και της κατάρτισης είναι εκ των ων ουκ άνευ για όλους, πόσο δε μάλλον για ανθρώπους που βρίσκονται αποκομμένοι από το κοινωνικό γίγνεσθαι».