Ειδήσεις

Εισήγηση του Προέδρου του ΤΕΕ/ΤΚΔΘ στη συνεδρίαση της Επιτροπής Διαβούλευσης με θέμα τον Προϋπολογισμό και το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Λαρισαίων για το 2023


Πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνεδρίαση της επιτροπής διαβούλευσης με θέμα το Τεχνικό Πρόγραμμα και τον Προϋπολογισμό για το έτος 2023 του Δήμου Λαρισαίων.

Ο Πρόεδρος του Τμήματος Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Νίκος Παπαγεωργίου, στην εισήγησή του αναφέρθηκε στα προβλήματα που έχει δημιουργήσει στην πόλη το εφαρμοζόμενο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), τονίζοντας ότι το ΤΕΕ/ΤΚΔΘ έχει επανειλημμένως αναδείξει τα εν λόγω προβλήματα, έχοντας μάλιστα προτείνει και λύσεις.

Ο κ. Παπαγεωργίου, εξέφρασε την πεποίθησή του ότι η Δημοτική Αρχή άθελά της έχει δημιουργήσει τα εν λόγω προβλήματα στην πόλη και την κάλεσε να προχωρήσει σε αναθεώρηση του Τεχνικού Προγράμματος και του Προϋπολογισμού του 2023, καθώς και στην άμεση αναθεώρηση του ΣΒΑΚ, όπως ορίζει μάλιστα η νομοθεσία.

Ακολουθεί αναλυτικά η εισήγηση του κ. Νίκου Παπαγεωργίου:

«Καλησπέρα σε όλες και όλους.

Από την πλευρά μου, εκπροσωπώντας τη Διοικούσα Επιτροπή του Τμήματος Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, θα ήθελα να σταθώ στο πολύ σημαντικό κατά την άποψή μας, ζήτημα του ΣΒΑΚ.

Θα ξεκινήσω σημειώνοντας ότι έχουν παρέλθει δύο χρόνια από την παρέμβασή μας στο Δημοτικό Συμβούλιο σχετικά με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Λάρισας. Ένα έργο φιλόδοξο που στόχο έχει να κάνει  τη Λάρισα πολύ όχι απλά βιώσιμη, αλλά πραγματικά αξιοβίωτη. Αυτό δηλαδή που θέλουν και αξίζουν οι πολίτες σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη.

Ένα έργο το οποίο ως Τεχνικός κόσμος στηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις αναγνωρίζοντας την τεράστια σημασία του για το μέλλον τον πόλεών μας και την βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Μάλιστα, ακριβώς επειδή αναγνωρίζουμε τη σημαντικότητά του, ως ΤΕΕ/ΤΚΔΘ δημιουργήσαμε σχετική Ομάδα Εργασίας η οποία ανέλαβε να μελετήσει και να αναλύσει το θέμα περισσότερο, εμβαθύνοντας σε ότι αφορά στη νομική και την τεχνική σκοπιά αυτών των σχεδίων, αλλά και να διερευνήσει τις πρακτικές που εφαρμόζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Μέσα από την εμπεριστατωμένη δουλειά της ομάδας εργασίας, πριν από δύο χρόνια λοιπόν, εντοπίσαμε και αναδείξαμε σημαντικά προβλήματα εφαρμογής του εν λόγω σχεδίου, τα φέραμε στην προσοχή της Δημοτικής Αρχής και ζητήσαμε από τη Δημοτική Αρχή να ενσκήψει πάνω από τα προβλήματα και να προχωρήσει στην σχετική αναθεώρηση που εξάλλου προβλέπει ο νόμος. Σκοπός μας -δεν ήταν και δεν είναι η αντιπαράθεση με τη Δημοτική Αρχή. Κάθε άλλο. Ο σκοπός μας ήταν σαφής: Να συμβάλλουμε μέσα από τον ρόλο μας ως Τεχνικός Σύμβουλος της Πολιτείας στο να εντοπιστούν και να επιλυθούν τα ζητήματα και να υλοποιήσουμε ως πόλη ένα ΣΒΑΚ που θα έχει απτά και ουσιαστικά αποτελέσματα και ένα ξεκάθαρο θετικό αποτύπωμα.

 

Θα μου επιτρέψετε σε αυτό το σημείο να αναφερθώ και πάλι, επιγραμματικά, σε κάποια από τα προβλήματα.

Το πρώτο και ίσως το πιο σημαντικό είναι η έλλειψη μετρήσιμων στόχων. Εν τέλει, σχεδόν 8 χρόνια από την εφαρμογή του ΣΒΑΚ, τι βελτιώσαμε ακριβώς; Και αν βελτιώσαμε, σε τι ποσοστό; Πετύχαμε τους στόχους που είχαμε θέσει;

Βεβαίως, τεράστιο είναι το ζήτημα των θέσεων στάθμευσης. Ένα ζήτημα στο οποίο δεν εστιάζουμε μόνο εμείς ως ΤΕΕ, αλλά ένα ζήτημα που έχει γίνει το πάγιο καθημερινό παράπονο χιλιάδων πολιτών. Με το ΣΒΑΚ -έτσι όπως το εφαρμόσατε- έχετε αποδεδειγμένα πλέον δημιουργήσει μεγάλο έλλειμμα θέσεων στάθμευσης. Προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα αυτό, σας προτείναμε ενδεικτικές θέσεις για δωρεάν στάθμευση 6.000 αυτοκινήτων.

 

Δύο χρόνια έχουν περάσει από την πρότασή μας, αλλά δυστυχώς δεν έχει γίνει τίποτα προς αυτήν την κατεύθυνση. Μπορεί βεβαίως να αναζητήσει και να βρει κανείς πολλά Δελτία Τύπου στα οποία μπορεί να διαβάσει γενικά και αόριστα θέσεις που έχει εκφράσει κατά καιρούς η Δημοτική Αρχή, όμως, η πραγματικότητα είναι ότι επί της ουσίας δεν έχουμε -ακόμη- καμία λύση στο πρόβλημα.

Η αλήθεια είναι πως στο Τεχνικό Πρόγραμμα του 2023 βλέπουμε την δημιουργία θέσεων στάθμευσης στην Νεάπολη σε τελική έγκριση προς προκήρυξη. Ωστόσο, οφείλουμε να πούμε ότι η Νεάπολη δεν είναι βιώσιμη λύση, καθώς η μελέτη σας προβλέπει περιφερειακά πάρκινγκ γύρω από τον δακτύλιο της Ηρώων Πολυτεχνείου.

 

Πέραν τούτου όμως, βλέπουμε ότι στο τεχνικό πρόγραμμα προβλέπεται και κατασκευή πάρκινγκ στο Αλκαζάρ, στην Καλλιθέας, στην Γεωργιάδου και στα ΚΤΕΛ. Αναρωτιόμαστε όμως σε τι στάδιο ωριμότητα βρίσκονται αυτά τα έργα.

 

Επιπλέον, προβλέπεται αγορά ηλεκτρικών οχημάτων για τη διασύνδεση των περιφερειακών πάρκινγκ με το κέντρο της πόλης. Μια σκέψη που είναι μεν στη σωστή κατεύθυνση, αλλά και εδώ υπάρχουν ερωτηματικά. Δεν έχουμε προϋπολογισμό, δεν έχουμε κανένα άλλο στοιχείο.

 

Για να συνοψίσω, ο σχεδιασμός σας δυστυχώς γεννά τον φόβο,  ότι το μεγάλο πρόβλημα της στάθμευσης και του κυκλοφοριακού φόρτου θα συνεχίσει να ταλαιπωρεί τους Λαρισαίους και τους επισκέπτες της πόλης για τα επόμενα δύο χρόνια τουλάχιστον.

 

Οφείλουμε να δούμε την πραγματικότητα. Και η σημερινή πραγματικότητα μόνο βιώσιμη δεν είναι, καθώς η μετάβαση στο κέντρο της πόλης είναι κοινώς ομολογουμένως ένα μαρτύριο, για όσους αναγκαστικά επιλέξουν να μετακινηθούν με αυτοκίνητο.  Ως αποτέλεσμα, έχουμε ένα κυκλοφοριακό κομφούζιο σε ώρες αιχμής, και άναρχη και παράνομη στάθμευση παντού. Μάλιστα, σε περιπτώσεις ιδιαίτερων συμβάντων -όπως έχει δείξει η καθημερινότητα- όλο το κέντρο παραλύει με μεγάλη επικινδυνότητα καθώς είναι αδύνατη η προσέγγισή του από ασθενοφόρα, πυροσβεστικά οχήματα κλπ.

Αυτή η κατάσταση εξαντλεί την υπομονή των συμπολιτών μας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα ο περυσινός σεισμός, και πρόσφατα γεγονότα που αφορούσαν παράνομη στάθμευση κατοίκου, και τραυματισμό πεζού.

Τι έχετε πετύχει λοιπόν μέχρι σήμερα; Μέσα σε λίγα χρόνια, πετύχατε μια πόλη επίπεδη, να έχει τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Τα προβλήματα όμως του υφιστάμενου ΣΒΑΚ δεν σταματούν εκεί δυστυχώς. Και εξηγώ: Το πιο σημαντικό κομμάτι της πόλης, ο Πηνειός, αποτελεί ένα άλλο πρόβλημα του εφαρμοζόμενου ΣΒΑΚ, καθώς οι αλλαγές που επίκεινται επί της οδού Καλλιθέας θα είναι καταστροφικές για το ποτάμι και την πόλη. Να θυμίσω ότι ως ΤΕΕ/ΤΚΔΘ έχουμε ήδη εκφράσει την άποψή μας αναλυτικά και για αυτό το ζήτημα.

 

Τέλος, οι δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας και οι χρήσεις γης συμβάλλουν στο κυκλοφοριακό κομφούζιο που έχετε επιτρέψει να δημιουργηθεί. Μια κατάσταση που θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο με τις παρεμβάσεις σας στην οδό Ανθίμου Γαζή και στους γύρω δρόμους.

 

Καταθέτοντας λοιπόν αυτούς τους προβληματισμούς, προτείνουμε την αναθεώρηση του Τεχνικού Προγράμματος και αντίστοιχα του Προϋπολογισμού, ώστε να ξεκινήσει άμεσα η επίλυση των μεγάλων προβλημάτων που πιστεύω άθελά της, η Δημοτική αρχή έχει προκαλέσει στην πόλη. Και βεβαίως, προτείνουμε -και πάλι και μετ’ επιτάσεως- την άμεση αναθεώρηση του ΣΒΑΚ.

 

Κλείνοντας, θέλω να τονίσω το προφανές. Ότι ως ΤΕΕ/ΤΚΔΘ είμαστε στη διάθεση της Δημοτικής Αρχής ώστε να συμβάλουμε με στόχο να κάνουμε την πόλη μας κάτι παραπάνω από βιώσιμη. Να την κάνουμε πραγματικά αξιοβίωτη, φιλική προς τον πολίτη και ασφαλή. Για κάθε πολίτη. Είτε πρόκειται για ΑμεΑ, είτε πρόκειται για οδηγούς, πεζούς, επαγγελματίες, ενήλικες και παιδιά.

 

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας».

Προηγούμενο άρθρο Κέλλας σε εκδήλωση της Τροχαίας: Καθοριστική η συμβολήτης ΕΛΑΣ στην οδική ασφάλεια
Επόμενο άρθρο Μάξιμος: Έρχεται εκσυγχρονισμός Δημοτικής Αστυνομίας και μετατάξεις από Καταστήματα Κράτησης