Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΟΣΕ Σπύρος Πατέρας υπέγραψε τη σύμβαση για την τοποθέτηση ηχοπετασμάτων σε συνολικό μήκος 10 περίπου χιλιομέτρων, κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών που διέρχονται από την πόλη της Λάρισας, μετά την έγκριση που έδωσε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός. Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού ένταξης 5.999.324 ευρώ, χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ Θεσσαλίας 2014-2020, με δικαιούχο και φορέα υλοποίησης τον ΟΣΕ.
«Με στρατηγική και συντονισμένη προσπάθεια καταφέραμε να ξεπεράσουμε εμπόδια και γραφειοκρατικές διαδικασίες και να φτάσουμε στην υπογραφή, από τον ΟΣΕ, της σύμβασης ενός μοναδικού, πρωτοποριακού έργου που δίνει λύση σε ένα μεγάλο πρόβλημα ασφάλειας στην πόλη της Λάρισας. Σε συνεργασία τον Πρόεδρο Δ.Σ. και Διευθύνοντα Σύμβουλο ΟΣΕ Σπύρο Πατέρα, την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΕΣΠΑ Θεσσαλίας 2014-2020 και τις τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ικανοποιούμε ένα δίκαιο αίτημα των ανθρώπων που ζουν κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών» δηλώνει ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός. « Εξασφαλίσαμε μέσω του ΕΣΠΑ Θεσσαλίας 2014 -2020 τη χρηματοδότηση και ο ΟΣΕ προχωρά στην κατασκευή του έργου. Αυξάνουμε το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών, προστατεύουμε το ακουστικό περιβάλλον και αναβαθμίζουμε αισθητικά το οικιστικό περιβάλλον καθώς τμήμα του έργου περιλαμβάνει «πράσινα» ηχοπετάσματα, στα οποία θα αναρριχώνται φυτά, προκειμένου να βελτιώνεται η ποιότητα του περιβάλλοντος και να διακόπτεται η αίσθηση του συνεχούς, συμπαγούς στοιχείου γύρω από τον σιδηροδρομική διαδρομή» προσθέτει ο Περιφερειάρχης.
Το έργο
Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή ηχοπετασμάτων σε τμηματικές θέσεις του σιδηροδρομικού διαδρόμου και εντός του αστικού ιστού της πόλης της Λάρισας, από το Σταθμό του Μεζούρλου έως μετά τη γέφυρα του Πηνειού ποταμού, από την Χ.Θ. 343+200 έως Χ.Θ. 348+200 του σιδηροδρομικού διαδρόμου.
Στο μήκος αυτό των περιλαμβάνονται δύο σιδηροδρομικοί σταθμοί, Σ.Σ. Μεζούρλο και Σ.Σ. Λάρισας, τρεις ισόπεδες οδικές διαβάσεις (στην οδό Βόλου, στην οδό Καραγάτση και στην οδό Αγιάς), υπόγειες διαβάσεις πεζών, δύο πεζογέφυρες καθώς και το τεχνικό του ποταμού Πηνειού.
Στα σημεία όπου από τη μελέτη θορύβου που εκπονήθηκε και εγκρίθηκε (ΥΠΕΝ – ΟΣΕ) δεν προκύπτει απαίτηση τοποθέτησης ηχοπετάσματος, προβλέπεται η κατασκευή περίφραξης.
Η επιλογή των θέσεων τοποθέτησης βασίσθηκε στις ακόλουθες αρχές :
- τοποθετούνται ηχοπετάσματα κατά μήκος των ορίων του σιδηροδρομικού άξονα όπου υπάρχουν οικιστικές ή άλλες ευαίσθητες χρήσεις, προκειμένου να επιτευχθεί προστασία του ακουστικού περιβάλλοντος από την επιρροή του σιδηροδρομικού θορύβου.
- τοποθετείται περίφραξη σε λοιπές θέσεις: (α) όπου οι παρακείμενες χρήσεις δεν χρήζουν προστασίας όσον αφορά την ποιότητα ακουστικού περιβάλλοντος, (β) όπου λόγοι ορατότητας επιβάλουν περιορισμούς στην παρεμβολή εμποδίων μεταξύ κινουμένων εγκάρσια προς τον σιδηροδρομικό διάδρομο (οχήματα, πεζοί) και των αξόνων των σιδηροδρομικών γραμμών, (γ) όπου είναι απαραίτητο για την προστασία έναντι ανεπιθύμητης εισόδου ατόμων στο σιδηροδρομικό διάδρομο.
Οι υφιστάμενες περιφράξεις κατά μήκος του σιδηροδρομικού διαδρόμου είναι κατά κύριο λόγο μεταλλικές με πλέγμα και χαμηλού ύψους και αφενός μεν έχουν υποστεί φθορές, αφετέρου η μορφή τους δεν αποτελεί εμπόδιο για τη πρόσβαση από τις παρακείμενες οδούς στη γραμμή μη εξουσιοδοτημένων ατόμων.
Οι προτεινόμενες κατασκευές αφορούν τόσο στην αντιμετώπιση των κοινωνικών επιπτώσεων που αφορούν στην ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία του Σιδηροδρόμου εντός του οικιστικού ιστού, όσο και στη βελτίωση του επιπέδου θορύβου που προέρχεται από τη λειτουργία της γραμμής στην γειτνιάζουσα με αυτή περιοχή.
Τα ηχοπετάσματα και οι περιφράξεις τύπου ASCO εδράζονται επί στηθαίου από προκατασκευασμένο σκυρόδεμα που δρα επίσης ηχοαπορροφητικά. Σε σημεία που υπάρχει παλαιά περίφραξη αυτή θα καθαιρεθεί για τις ανάγκες κατασκευής του έργου. Το έργο θα κατασκευαστεί πλησίον του σιδηροδρομικού διαδρόμου ο οποίος λειτουργεί με ηλεκτροκίνηση, γι΄ αυτό και θα λαμβάνονται όλα τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας έναντι σιδηροδρομικής κυκλοφορίας και έναντι ηλεκτροκίνησης, υπό την καθοδήγηση προσωπικού του ΟΣΕ.
Στις περιπτώσεις που το έργο κατασκευάζεται πολύ κοντά στους στύλους ηλεκτροκίνησης, οι εργασίες θα γίνονται σε ελεύθερα περιθώρια κυκλοφορίας και με αποκοπή της ηλεκτροκίνησης, υπό την καθοδήγηση στελεχών του ΟΣΕ.