Υλοποιούνται οι ενέργειες για την ωρίμανση του έργου κατασκευής του φράγματος στη Σκοπιά Φαρσάλων, ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας στην Βουλή στην Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμου Χαρακόπουλου, που κατατέθηκε μετά τις δηλώσεις του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Δημήτρη Κουρέτα ότι το φράγμα της Σκοπιάς βγήκε από τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης για το 2024 και στη θέση του μπήκε ένα mall στη Βουλιαγμένη. Ταυτόχρονα, ο κυβερνητικός βουλευτής ζήτησε επέκταση της μελέτης του έργου για τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής υδροηλεκτρικής ενέργειας.
Το φράγμα επιτομή παθογενειών του ελληνικού κράτους!
Στην πρωτολογία του ο Θεσσαλός πολιτικός επισήμανε ότι «το φράγμα Ενιπέα στη Σκοπιά Φαρσάλων θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι η επιτομή των παθογενειών του ελληνικού κράτους, καθώς μελετάται από τις αρχές της δεκαετίας του ’70, δηλαδή ουσιαστικά περισσότερα χρόνια και από τα πενήντα χρόνια που φέτος εορτάζουμε της μεταπολίτευσης. Ξεκίνησε να μελετάται αρχικά ως έργο άρδευσης και ύδρευσης και επήλθε η μεγάλη καταστροφή του “Ιανού” πριν τρία χρόνια για να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι το έργο αυτό πρωτίστως θα μπορούσε να λειτουργήσει ως αντιπλημμυρική “ασπίδα” για την επαρχία των Φαρσάλων και ευρύτερα για τη Θεσσαλία.
Την 1η Φεβρουαρίου του 2021, μετά τις καταστροφές από τον “Ιανό”, είχα συνάντηση με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στο Μέγαρο Μαξίμου και του έθεσα την επιτακτική ανάγκη της δημιουργίας του φράγματος στον Ενιπέα στην τοποθεσία Παλιοδερλί, στη Σκοπιά Φαρσάλων, το οποίο θα λειτουργούσε ως αντιπλημμυρική προστασία για την επαρχία Φαρσάλων, θα έλυνε το ζήτημα άρδευσης πλέον των 100.000 στρεμμάτων στα Φάρσαλα και ευρύτερα -και στην περιοχή σας το νερό θα έφτανε για την άρδευση ακόμη και περιοχής του Δομοκού στη Φθιώτιδα- θα έλυνε το οξύ πρόβλημα ύδρευσης της πόλεως των Φαρσάλων και δεκάδων οικισμών. Και βεβαίως μεσομακροπρόθεσμα θα μπορούσε να συμβάλει περαιτέρω και στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, αν δούμε τα παραδείγματα άλλων περιοχών που δημιουργήθηκαν τεχνητές λίμνες, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τη λίμνη Πλαστήρα.
Ο Πρωθυπουργός έδωσε άμεσα εντολή στην τότε ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, στον τότε Γενικό Γραμματέα και μετέπειτα Υφυπουργό κ. Καραγιάννη, προκειμένου το έργο να δρομολογηθεί τάχιστα ως Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, ως ΣΔΙΤ. Και την εξαγγελία αυτή την επανέλαβε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, επισκεπτόμενος τον Σεπτέμβριο του 2021 την πόλη των Φαρσάλων.
Έκτοτε, επειδή κοντεύουν τρία χρόνια πια, υπάρχουν ερωτηματικά για την πορεία του έργου. Ερωτηματικά τα οποία “φούντωσαν” μετά τις δηλώσεις του νέου αιρετού Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, του κ. Κουρέτα, στις 10 Φεβρουαρίου, τον προηγούμενο μήνα στο Περιφερειακό Προσυνέδριο Θεσσαλίας του ΣΥΡΙΖΑ ότι το έργο του φράγματος της Σκοπιάς βγήκε από τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης για το 2024 και στη θέση του μπήκε ένα mall στη Βουλιαγμένη αξίας 500 εκατομμυρίων ευρώ.
Γι’ αυτό σας κάλεσα, κ. Υπουργέ, σήμερα να έρθετε στη Βουλή, προκειμένου να δώσετε απαντήσεις όσον αφορά στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτού του εμβληματικού έργου για την επαρχία των Φαρσάλων και ευρύτερα για τη Θεσσαλία, ένα έργο με μεγάλη αναπτυξιακή πια διάσταση για τον τόπο μας και να ενημερώσετε την Εθνική Αντιπροσωπεία για το ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτού του έργου, το οποίο εξ όσων γνωρίζουμε βρίσκεται στη φάση της δημοπράτησης. Θα χρειαστούν τέσσερα χρόνια για την κατασκευή του έργου και για τα υπόλοιπα είκοσι έξι ο ανάδοχος του έργου θα αναλάβει και τη διαχείριση του έργου, δίνοντας νερό για άρδευση χωρίς να υπάρχουν τέλη άρδευσης -αν κάνω λάθος, διαψεύστε με.
Ποιο, λοιπόν, το χρονοδιάγραμμα του έργου και από πού θα υπάρχει η χρηματοδότηση αυτού του έργου;».
Απαραίτητη η περαιτέρω ωρίμανση του έργου
Απαντώντας ο αρμόδιος υπουργός ξεκαθάρισε ότι «το συνολικό έργο εντάχθηκε στον προγραμματισμό και στον προγραμματικό σχεδιασμό -είναι δύο διακριτές έννοιες- της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Τον Ιούνιο του ΄22 αποφασίστηκε το έργο αυτό να υλοποιηθεί με τη μορφή ΣΔΙΤ συμβατικής διάρκειας τριάντα ετών. Πράγματι αυτός πάει -όπως πολύ σωστά είπατε- τέσσερα έτη περίοδος κατασκευής και είκοσι έξι έτη περίοδος λειτουργίας. Τον Αύγουστο του ΄22 με απόφαση Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων εγκρίθηκε η ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με προϋπολογισμό περίπου 230 εκατομμυρίων ευρώ. Τον ίδιο μήνα με απόφαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών εγκρίθηκε η διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού με τη διαδικασία ανταγωνιστικού διαλόγου για την ανάθεση σύμβασης, σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Τον Απρίλιο του ΄23, δηλαδή λιγότερο από ένα έτος πριν, με απόφαση Υφυπουργού Υποδομών εγκρίθηκε το πρακτικό για την πρώτη φάση του διαγωνισμού και η προεπιλογή τριών υποψηφίων για τη συμμετοχή τους στη “β φάση”. του διαγωνισμού».
Συνεχίζοντας ο κ. Σταϊκούρας ενημέρωσε ότι «μέχρι σήμερα έχουν συναφθεί τρεις συμβάσεις παροχής τεχνικών υπηρεσιών για την υποβοήθηση της αρμόδιας διεύθυνσης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα τεχνικού συμβούλου, νομικού συμβούλου και χρηματοοικονομικού συμβούλου. Για τη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, που είναι η “β φάση” του διαγωνισμού, απαιτείται η πρόσληψη και άλλων τεχνικών συμβούλων, παράδειγμα για τις υδραυλικές μελέτες είναι η τοπογραφική αποτύπωση και κυρίως πρωτίστως για τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Είναι απαραίτητη η περαιτέρω ωρίμανση του έργου με την εκπόνηση όλων αυτών των μελετητικών στοιχείων, προκειμένου να εκδοθεί κάτι που δεν υπάρχει, η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων -η ΑΕΠΟ δηλαδή- του έργου, η οποία είναι προϋπόθεση για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών των συμμετεχόντων. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δρομολογεί άμεσα, κ. συνάδελφε, την έκδοση προσκλήσεων για το σύνολο των απαραίτητων συμβούλων για την προκήρυξη του έργου. Και, ναι, στην παρούσα φάση συντάσσονται επίσης τα τεύχη της προκήρυξης για τη διεξαγωγή της B1 φάσης του διαγωνιστικού διαλόγου. Θεωρώ, συνεπώς, ότι σ’ ένα τρίμηνο από σήμερα θα μπορούσε να τεθεί μια αντίστοιχη ερώτηση έτσι ώστε να δούμε την πρόοδο υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου».
Να προβλεφθεί παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας
Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος απευθυνόμενος κατά την δευτερολογία του στον υπουργό Υποδομών ανέφερε ότι «κρατώ από την πρωτολογία σας, κ. υπουργέ, τη σαφή βούληση της Κυβέρνησης να ολοκληρωθεί αυτό το έργο. Γιατί, ξέρετε ότι στην Ελλάδα μελετούμε για πολλά χρόνια και πολλές φορές οι μελέτες καταλήγουν στα συρτάρια και επειδή στον θεσσαλικό κάμπο έχουμε καεί στο χυλό, φυσάμε και το γιαούρτι». Και πρόσθεσε ότι «το έργο αυτό θα είναι ελλειμματικό, εάν μείνει έτσι όπως είναι. Μιλάμε για ένα πολύ μεγάλο έργο το οποίο έχει τη δυνατότητα, εάν υπάρξει μια μονάδα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, να προσφέρει φτηνή, “πράσινη”, φιλική προς το περιβάλλον, ενέργεια. Είμαστε σε μια εποχή που όλοι μιλούμε για την “πράσινη μετάβαση”. Υπάρχει ένας “πράσινος” ζήλος ιδιαίτερα στα κέντρα λήψης των αποφάσεων στις Βρυξέλλες, που έχει και επιπτώσεις και στο αγροτικό εισόδημα. Οι αγρότες σε όλη την Ευρώπη είναι στους δρόμους. Ο κάμπος της Θεσσαλίας έχει γεμίσει από φωτοβολταϊκά. Ακόμη και σε γη υψηλής παραγωγικότητας, όπως ξέρετε, τοποθετούνται φωτοβολταϊκά. Τι πιο φιλική προς το περιβάλλον ενέργεια από την υδροηλεκτρική ενέργεια που δεν έχει κανένα περιβαλλοντικό αποτύπωμα;
Πιστεύω, λοιπόν, ότι η μελέτη που εκπονείται από τις υπηρεσίες του Υπουργείου σας θα πρέπει να επεκταθεί, συμπεριλαμβάνοντας και τη δυνατότητα δημιουργίας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Τα χρήματα που έχουν δοθεί από την ελληνική πολιτεία τα τελευταία τρία χρόνια για αποζημιώσεις από τον “Ιανό”, από τον “Ντάνιελ”, από τον “Διομήδη”, από τον “Ελίας” στον θεσσαλικό κάμπο, όχι ένα, αλλά δύο φράγματα σαν αυτό της Σκοπιάς θα μπορούσαν να είχαν γίνει, θωρακίζοντας την περιοχή, αποτρέποντας στο μέλλον τέτοιες καταστροφές και δίνοντας τεράστια ώθηση ανάπτυξης στην περιοχή. Είναι ένα έργο το οποίο το περιμένουμε εναγωνίως και ευελπιστούμε ότι στη διάρκεια της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη θα γίνει πράξη αυτή η δέσμευση».