Ο Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Αρμόδιος για την Αποκατάσταση από Φυσικές Καταστροφές και την Κρατική Αρωγή, κ. Χρήστος Τριαντόπουλος, απάντησε στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, την Παρασκευή 1η Μαρτίου 2024,σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή Μαγνησίας του ΚΚΕ, κ. Βασίλη Μεταξά.
Η Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή, είχε ως θέμα τα μέτρα στήριξης των οικογενειών που έχουν πληγείαπό τις καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία, ενώ ερώτημα έθεσε και για την καταβολή της πρώτης αρωγής αναφορικά με όσους αιτούντες δεν έχουν λάβει την αποζημίωση. Κατά την ομιλία του ο Υφυπουργός, κ. Χρήστος Τριαντόπουλος, απάντησε σημειώνοντας ότι:
«Μου δίνεται την ευκαιρία να συζητήσουμε εκ νέου για τα μέτρα που υλοποιούνται στη Θεσσαλία έπειτα από τα πρωτόγνωρα και ακραία πλημμυρικά φαινόμενα του Σεπτεμβρίου 2023.Όπως σας είχα αναφέρει και τότε, τα μέτρα της πρώτης αρωγής που υλοποιούνται μέσα από την πλατφόρμα arogi.gov.gr, ενεργοποιήθηκαν άμεσα.Και οι καταβολές των αποζημιώσεων ξεκίνησαν σε χρόνους που δεν έχουν γίνει ξανά στο παρελθόν.Μέχρι σήμερα, μετά από τριάντα (30) καταβολές της πρώτης αρωγής, έχουν πιστωθεί περίπου 157 εκατ. ευρώ σε περισσότερες από 45.000 περιπτώσεις.Ειδικά στη Θεσσαλίας, για την οποία ρωτάτε, έχουν καταβληθεί:
- 83,2 εκατ. ευρώ σε 18.343 φυσικά πρόσωπα για πρώτες ανάγκες, ζημιές σε οικοσκευή και απλές επισκευαστικές εργασίες,
- 15,9 εκατ. ευρώ σε 2.811 δικαιούχους πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής και
- 53,8 εκατ. ευρώ σε 23.059 επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών και κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων.
Αυτό είναι η πρώτη αρωγή και αναφέρω ότι καταβάλλεται άμεσα όταν πληρούνται οι προϋποθέσεις. Το έχω σημειώσει πολλές φορές ότι τα ποσά καταβάλλονται έπειτα από διασταυρώσεις και ελέγχους.Βέβαια, στις περιπτώσεις των ολικώς πλημμυρισμένων περιοχών, προσαρμόσαμε το μέτρο ώστε τα ποσά της πρώτης αρωγής, να πιστωθούν απευθείας στους λογαριασμούς των δικαιούχων από την ΑΑΔΕ.Προσαρμόζουμε συνεχώς τα μέτρα ενίσχυσης ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πολιτών και των περιοχών που πλήττονται από τις δυσμενείς επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.Το πλαίσιο της κρατικής αρωγής που δημιουργήσαμε ως κυβέρνηση, τα τελευταία τρία χρόνια, είναι ένα ευέλικτο σχήμα, με δυναμικά μέτρα.
Δυναμικές είναι και οι προθεσμίες που θέτουμε.Αναφέρομαι στις προθεσμίες που εφαρμόζονται για την υποβολή αιτήσεων πρώτης αρωγής στην πλατφόρμα.Ο πρώτος κύκλος πρώτης αρωγής διενεργήθηκε την περίοδο από 11 Σεπτεμβρίου έως 31 Οκτωβρίου του 2023. Δηλαδή, η πλατφόρμα ήταν ενεργή πάνω από 1,5 μήνα.Και άνοιξε ξανά για ένα 1 μήνα ακόμη, την περίοδο από 11 Δεκεμβρίου έως 12 Ιανουαρίου του 2024, ώστε οι πολίτες να υποβάλλουν είτε τροποιητικές, είτε νέες αιτήσεις.Ειδικά για τις επιχειρήσεις και δη τις αγροτικές και κτηνοτροφικές μονάδες η πλατφόρμα ενεργοποιήθηκε ξανά και ξεκίνησε ο δεύτερος κύκλος πρώτης αρωγής από τις 5 Φεβρουαρίου μέχρι και τις 19 Φεβρουαρίου 2024.Επομένως, διαφωνώ μαζί σας ότι οι προθεσμίες είναι ασφυκτικές.Αντιθέτως, οι προθεσμίες που θέτουμε είναι ευέλικτες.Όταν υφίστανται αντικειμενικοί λόγοι αδυναμίας τήρησής τους από τους πληγέντες, εξετάζεται άμεσα η παράταση αυτών και υπάρχει ενημέρωση.
Ενημέρωση υπάρχει και για όλα τα μέτρα πρώτης αρωγής και κρατικής αρωγής.Εκδίδονται υπουργικές αποφάσεις που συνοδεύονται από εγκυκλίους, δελτία τύπου και σχετικές ανακοινώσεις στα μέσα ενημέρωσης.Από την πρώτη στιγμή:
- Ενεργοποιήσαμε τηλεφωνικό κέντρο για την ενημέρωση των πληγέντων πολιτών.
- Προωθείται η σύσταση του Τομέα Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Περιφέρειας Θεσσαλίας.
- Δημιουργήσαμε γραφεία ενημέρωσης της ΓΔΑΕΦΚ σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα, για την ενημέρωση των πολιτών σε θέματα στεγαστικής συνδρομής.
- Πραγματοποιούνται επισκέψεις των στελεχών του Υπουργείου και συσκέψεις με τις οικείες Περιφέρειες για την υποστήριξη, το συντονισμό και την επίσπευση της διαδικασίας καταγραφής και εκτίμησης ζημιών, έργο των επιτροπών κρατικής αρωγής.
Από την πρώτη στιγμή, είμαι παρών στις πληγείσες περιοχές της Θεσσαλίας μας.Μιλάω συνεχώς με πολίτες και φορείς, για την ενημέρωσή τους για τα μέτρα που εφαρμόζουμε και την ενημέρωσή μας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.Ξέρετε κύριε συνάδελφε, η σχέση εμπιστοσύνης που έχουμε αποκτήσει με τους πολίτες, είναι αμφίδρομη και ειλικρινής. Και με ειλικρίνεια σας λέω, ότι από την πρώτη στιγμή στεκόμαστε δίπλα στους πληγέντες πολίτες μας και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε.».