Ως γνωστόν, ο νομοθέτης ορίζει το ποσοστό 12% κατά κανόνα ή 15% κατ’ εξαίρεση ως ανώτατο όριο έκπτωσης που μπορεί μια εργοληπτική επιχείρηση να υποβάλει, προκειμένου να αναλάβει την εκτέλεση κάποιου δημοσίου έργου.
Όταν, όμως, το προτεινόμενο ποσοστό έκπτωσης υπερβαίνει το 12% ή το 15%, τότε ο ανάδοχος του έργου υποχρεούται, βάσει της παραγράφου 2 του άρθρου 35 του Ν. 3669/08 περί δημοσίων έργων, να προσκομίσει για την υπογραφή της σύμβασης εκτέλεσης του δημοσίου έργου ¨πρόσθετες εγγυήσεις¨, επιπλέον της γνωστής εγγύησης καλής εκτέλεσης του Ν. 1418/84, οι οποίες είναι ανάλογες του επιπροσθέτου ποσοστού έκπτωσης και μπορούν να ανέλθουν έως και 35% επί του συνολικού προϋπολογισμού του έργου.
Επομένως, για ένα έργο της τάξης των 5.000.000 ευρώ, παραδείγματος χάριν, ο ανάδοχος μπορεί να υποχρεωθεί να καταβάλλει ¨πρόσθετες εγγυητικές επιστολές¨ ύψους έως και 1.750.000 ευρώ, και αν μια μικρομεσαία εργοληπτική επιχείρηση κατασκευάζει έργα περισσότερα του ενός είναι προφανές ότι μπορεί να υποχρεωθεί να προσκομίσει ¨πρόσθετες εγγυήσεις¨ πολλών εκατομμυρίων ευρώ, γεγονός που την καθιστά είτε όμηρο των Τραπεζών, είτε αρκετά ευάλωτη στον ανταγωνισμό που δέχεται από τις πολύ μεγάλες εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου.
Τούτων δοθέντων, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Σχεδιάζει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ να καταργήσει τις ¨πρόσθετες εγγυητικές επιστολές¨, για να σώσει από τον αφανισμό τις μικρομεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις;
- Εάν όχι, προτίθεται, τουλάχιστον, η Κυβέρνηση να συζητήσει το θέμα με τους Συνδέσμους των εργοληπτικών εταιριών, προκειμένου να εξευρεθεί μια εναλλακτική συμπεφωνημένη λύση;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Αστέριος Γ. Ροντούλης