- – «Η απόφαση της κυβέρνησης για την έκδοση αδειών χρήσης νερού με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), που υπογράφηκε στις 16 Ιουνίου 2011, με αριθ. ΦΕΚ 1440/2011, οδηγεί τον αγροτικό κόσμο στην καταγραφή στοιχείων της προηγούμενης εικοσαετίας», υποστηρίζει ο Περιφερειακός Σύμβουλος Θεσσαλίας κ. Χρήστος Σιδερόπουλος και προσθέτει: «Ενώ η καταγραφή έπρεπε να έχει οπωσδήποτε αναπτυξιακό χαρακτήρα για να δώσει ώθηση στον αγροτικό τομέα και όχι μόνο με ανανέωση των αδειών αλλά και με επέκταση με τα πραγματικά στοιχεία για την καλύτερη καταγραφή των αναγκών για άρδευση.
Στην προεκλογική περίοδο των Δημοτικών και Περιφερειακών Εκλογών πολλά στελέχη και βουλευτές του ΠΑΣΟΚ μιλούσαν και διαβεβαίωναν για αλλαγή του νομικού πλαισίου το οποίο θα βοηθούσε την πραγματική καταγραφή με απλή διαδικασία δικαιολογητικών και με ένα πολύ μικρό οικονομικό μέγεθος . Αντί αυτού παραμένουμε στην προηγούμενη κακή ΚΥΑ αφήνοντας τις υποσχέσεις μετέωρες και με μια οικονομική συμμετοχή -χαράτσι.
Η απόφαση της Κ. Γερακούδη το προηγούμενο διάστημα, που αφορά την ποινή των 1.000,00 ευρώ για την μη έγκαιρη ανανέωση της αδειοδότησης, η οποία σωστά μετατράπηκε στο ανώτερο ποσό των 200,00 ευρώ, αλλά λήγει στις 31 Αυγούστου 2011, πρέπει οπωσδήποτε να παραταθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2011.
Η νέα ΚΥΑ σωστά αποδέχεται για την έκθεση περιβαλλοντικής αδειοδότησης των υφιστάμενων αρδευτικών γεωτρήσεων με ετήσια αντλούμενη ποσότητα μικρότερη ή ίση των 100.000 κυβικών μέτρων μόνο με μια απλή περιβαντολλογική έκθεση, η οποία θα συντάσσεται από τον δικαιούχο ή τον τεχνικό εκπρόσωπό του.
Οπωσδήποτε το επόμενο διάστημα, πέρα από την κανονιστική, που πρέπει να υπογραφεί, απαιτείται να εκδοθεί και το σχέδιο διαχείρισης.
Προβλήματα που δεν λύνει η νέα ΚΥΑ – Προτάσεις
- Οι άδειες ανανεώνονται μόνο για 3 χρόνια, ένα μέτρο καθαρά φοροεισπρακτικό.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Οι άδειες πρέπει να έχουν 10ετή διάρκεια και να υπάρχει μόνο ανά 3 έτη η υποχρέωση της χημικής ανάλυσης ποιότητας νερού. - Αντίγραφο τίτλου κυριότητας ή μισθωτήριο επικυρωμένο από συμβολαιογράφο.
ΠΡΟΤΑΣΗ: επειδή δεν γίνεται επέκταση της αδειοδότησης αλλά ανανέωση των αδειών, με τα ήδη υπάρχοντα συμβολαιογραφικά έγγραφα ή μισθωτήρια να γίνεται η επικύρωση τους μόνο από τα ΚΕΠ, χωρίς επιπλέον συμβολαιογραφικά έξοδα. - Ανανέωση και όχι επέκταση (μη αναπτυξιακό μέτρο)
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: άδεια γεώτρησης του 1999 με αναλογούντα στρέμματα 40 ή 60 χωρίς δικαίωμα επέκτασης δημιουργεί στασιμότητα στον παραγωγό. Στην σημερινή εξέλιξη των πραγμάτων ο παραγωγός των 40 στρεμμάτων επεκτάθηκε στα 60 και των 60 στα 100, με αποτέλεσμα σε ενδεχόμενο έλεγχο του ΟΠΕΚΕΠΕ εφόσον η άδεια αφορά λιγότερα στρέμματα από τα σημερινά καλλιεργημένα να κινδυνεύει να του επιβληθεί ποινή, να αποβληθεί από αγροπεριβαλλοντικά προγράμματα και να επιστρέψει χρήματα.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Αφού δεν επιτρέπεται η επέκταση των αδειών, όσον αφορά τα στρέμματα, πρέπει να λαμβάνεται υπ΄ όψιν τουλάχιστον τα 3 έτη δηλώσεων ΟΣΔΕ έτσι ώστε να αποφευχθούν οι ποινές και οι πιθανές αποβολές. - Ανταλλαγή χωραφιών – αμιψησπορά
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: Ο παραγωγός με 80 στρέμματα ποτιστικά που αναλογούν στην συγκεκριμένη άδεια χρήσης, δεν επιτρέπεται να κάνει ανταλλαγή τεμαχίων προσβλέποντας στην αμιψησπορά με σκοπό την καλύτερη καλλιεργητική φροντίδα των χωραφιών, για καλή παραγωγή και σωστή προστασία του περιβάλλοντος. Σε έλεγχο του ΟΠΕΚΕΠΕ για την άδεια χρήσης νερού ενδεχομένως να υπάρχει ποινή.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Ο παραγωγός των 80 στρεμμάτων άδειας χρήσης νερού να έχει το δικαίωμα μέσω της δήλωσης ΟΣΔΕ να δικαιολογεί την ανταλλαγή αμιψησποράς, αφού στην δήλωση ΟΣΔΕ καταθέτει μισθωτήρια ανταλλαγής. - Νέος Αγρότης – Σχέδια Βελτίωσης – Κτηνοτρόφοι
Παραγωγός που θέλει να ενταχθεί σε σχέδιο βελτίωσης ή πρώτης εγκατάστασης πρέπει να έχει περίπου 150 στρέμματα ποτιστικά, ξερικά κλπ. Αν η άδεια χρήσης νερού ανανεώνεται με το παλιό καθεστώς πχ στα 70 στρέμματα, μένει ακάλυπτος κατά 80 στρέμματα, αφού δεν του δίνεται η δυνατότητα επέκτασης της άδειας. Και σε αυτή την περίπτωση κινδυνεύει να αποβληθεί από το πρόγραμμα.
Επισήμανση – Σχολιασμός
Από τα παραδείγματα φαίνεται ότι ο αγροτικός τομέας δεν μπορεί να περιμένει για ακόμη μια φορά μεγάλη στήριξη από την σημερινή κυβέρνηση. Ενώ μιλάνε για πράσινη γεωργία, ανάπτυξη με καθαρά και ποιοτικά προϊόντα, για μικρότερη γραφειοκρατία, στήριξη νέων αγροτών φυτικής και ζωικής παραγωγής, νομοθετούν αντιαναπτυξιακά, αφού δεν επιτρέπουν την επέκταση των αδειών, κάνουν σκόπιμα καταγραφή στοιχείων προηγούμενων ετών που δεν ανταποκρίνονται σε καμιά περίπτωση στις σημερινές ανάγκες για άρδευση στον θεσσαλικό κάμπο.
Η επεξεργασία του κάθε φακέλου αδειοδότησης γίνεται από την αιρετή περιφέρεια, στην οποία ανατέθηκε η εξέταση όλων των αιτημάτων (δηλαδή όλη η δουλειά), ενώ στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση η υπογραφή των αδειών (δηλαδή η εξουσία).
Κλείνοντας, θέλω να επισημάνω ότι όταν μετά από διαβούλευση μηνών με τους αγρότες, τους φορείς, το γραφείο Αγροτικού ΠΑΣΟΚ και την κυβέρνηση, στην οποία συμμετείχε και ο γραμματέας της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ και βουλευτής νομού Λάρισας, Βασίλης Έξαρχος, ο οποίος «από χωρίον εις χωρίον», διατυμπάνιζε ότι η νέα ΚΥΑ θα αλλάξει την προηγούμενη κακή ΚΥΑ προς το συμφέρον των αγροτών. Δυστυχώς όμως για ακόμη μια φορά διαψεύστηκαν οι εξαγγελίες της κυβέρνησης και του ΠΑΣΟΚ».
ΠΕΡΙΦΕΡΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΣΙΔΕΡΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ