«Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να σας συγχαρώ για την πρωτοβουλία της σημερινής συνεδρίασης. Πιστεύω ότι μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη και ωφέλιμη η εμπειρία και η γνώση που θα μας μεταφέρουν οι μορφωτικοί ακόλουθοι -τους οποίους και καλωσορίζω στην επιτροπή μας- από την αντιμετώπιση ζητημάτων παιδείας στις χώρες τους, ενόψει του εθνικού διαλόγου που διεξάγεται και στην πατρίδα μας.
Στα οικονομικά ζητήματα αναφέρθηκε νωρίτερα και ο υπουργός. Στα έξι χρόνια της κρίσης και των μνημονίων έχουν περιοριστεί δραματικά οι δαπάνες για την παιδεία, με αποτέλεσμα να γηράσκει το εκπαιδευτικό προσωπικό, να μην υπάρχουν προσλήψεις τα τελευταία χρόνια. Θα ήθελα να ξέρω, οι δαπάνες για την παιδεία στις χώρες σας, σε τι ποσοστό είναι;
Το δεύτερον που θα ήθελα να ρωτήσω έχει να κάνει με τα αναλυτικά προγράμματα. Ποιο καθεστώς εφαρμόζεται στις χώρες σας, αν υπάρχει η δυνατότητα τροποποίησης σε επίπεδο σχολικής μονάδας ανάλογα με την επίδοση των μαθητών, πώς αντιμετωπίζονται οι αδύναμοι μαθητές και ποιο είναι το ποσοστό σχολικής διαρροής και που το αποδίδετε;
Το τρίτο έχει να κάνει με τα σχολικά βιβλία. Πώς γράφονται, αν αγοράζονται από τους μαθητές ή χορηγούνται δωρεάν και στην περίπτωση που χορηγούνται δωρεάν, επιστρέφονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς; Προβλέπονται περισσότερα του ενός σχολικά εγχειρίδια και αν ναι, ποιος και πώς τα επιλέγει;
Το τέταρτο έχει να κάνει με τους διορισμούς των εκπαιδευτικών. Αν είναι μόνιμοι στη θέση τους, πως επιμορφώνονται στη χώρα σας και αν συνδυάζεται η επιμόρφωση με οικονομικά κίνητρα; Σχετικά με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, ποιο σύστημα εφαρμόζεται; Γίνεται από εσωτερικούς ή εξωτερικούς αξιολογητές; Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συνδέεται με τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη τους; Επίσης, πως διαπιστώνεται ενδεχόμενη διδακτική αδυναμία ενός εκπαιδευτικού και πώς αντιμετωπίζεται;
Το πέμπτο ερώτημα έχει να κάνει με την επιλογή των διευθυντών των σχολείων. Αν υπάρχει μονιμότητα στη θέση αυτή ή ορίζεται με θητεία και αν είναι εκπαιδευτικοί ή μάνατζερ.
Το έκτο ερώτημα έχει να κάνει με τον ανώτατο αριθμό μαθητών ανά τμήμα και ποιο σύστημα αξιολόγησης και προαγωγής των μαθητών εφαρμόζεται.
Έβδομον, θα ήθελα να ήξερα πώς εκπαιδεύονται τα άτομα με ειδικές ανάγκες στις χώρες σας και ποιο σύστημα ειδικής αγωγής εκπαίδευσης ακολουθείτε.
Το όγδοο έχει να κάνει με την τεχνολογική εκπαίδευση. Σε τι ποσοστό οι μαθητές στις χώρες σας ακολουθούν την τεχνολογική εκπαίδευση; Υπάρχει κάποια κατεύθυνση, κάποιος τρόπος που το κράτος προωθεί την τεχνολογική εκπαίδευση;
Το ένατο έχει να κάνει με το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αν υπάρχουν κεντρικές εξετάσεις ή εξετάσεις κατά πανεπιστήμιο, αν λαμβάνεται υπόψη η επίδοση των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε πόσες χρονιές και πώς διασφαλίζεται το αδιάβλητο της πρόσβασης από τη δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Τέλος θα ήθελα να ξέρω αν υπάρχει ιδιωτική εκπαίδευση στις χώρες σας. Πως λειτουργεί και αν υπάρχει επιδότηση από το κράτος ανά παιδί, το οποίο, φοιτά στα ιδιωτικά σχολεία. Ευχαριστώ».