«Πιστεύω ότι μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη και ωφέλιμη η εμπειρία και η γνώση που θα μας μεταφέρουν οι Μορφωτικοί Ακόλουθοι -τους οποίους και καλωσορίζω στην Επιτροπή μας- από την αντιμετώπιση ζητημάτων παιδείας στις χώρες τους, ενόψει του εθνικού διαλόγου που διεξάγεται στην πατρίδα μας». Τα παραπάνω τόνισε ο Τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λαρίσης κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος λαμβάνοντας το λόγο για να θέσει ερωτήματα στους Μορφωτικούς Ακόλουθους των χωρών της ευρωζώνης που προσήλθαν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.
Ζητώντας να πληροφορηθεί το ύψος των δαπανών για την παιδεία σε κάθε χώρα της ευρωζώνης, ο Θεσσαλός πολιτικός, σημείωσε ότι «στην Ελλάδα στα έξι χρόνια της κρίσης και των μνημονίων έχουν περιοριστεί δραματικά οι δαπάνες για την παιδεία, με αποτέλεσμα να γηράσκει το εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς δεν γίνονται προσλήψεις».
Αναφορικά με τα αναλυτικά προγράμματα ρώτησε αν «υπάρχει η δυνατότητα τροποποίησης σε επίπεδο σχολικής μονάδας ανάλογα με την επίδοση των μαθητών, πώς αντιμετωπίζονται οι αδύναμοι μαθητές και ποιο είναι το ποσοστό σχολικής διαρροής και που αυτό αποδίδεται».
Όσον αφορά στα σχολικά βιβλία ο κ. Χαρακόπουλος «εκτός του τρόπου συγγραφής τους» ζήτησε να ενημερωθεί η Επιτροπή «αν αγοράζονται από τους μαθητές ή στην περίπτωση που χορηγούνται δωρεάν, επιστρέφονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς».
Σχετικά με τους διορισμούς των εκπαιδευτικών ετέθη το ερώτημα «αν είναι μόνιμοι στη θέση τους, πως επιμορφώνονται και αν η επιμόρφωση συνδυάζεται με οικονομικά κίνητρα».
Για το ζήτημα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ, ρώτησε «αν γίνεται από εσωτερικούς ή εξωτερικούς αξιολογητές, αν η αξιολόγηση συνδέεται με τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη των εκπαιδευτικών, καθώς επίσης πως διαπιστώνεται ενδεχόμενη διδακτική αδυναμία ενός εκπαιδευτικού και πώς αντιμετωπίζεται».
Όσον αφορά στην επιλογή των διευθυντών των σχολείων, το ερώτημα ήταν «αν υπάρχει μονιμότητα στη θέση αυτή ή ορίζεται με θητεία και αν είναι εκπαιδευτικοί ή μάνατζερ».
Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος έθεσε ακόμη ερωτήματα για τον «ανώτατο αριθμό μαθητών ανά τμήμα και το σύστημα αξιολόγησης και προαγωγής τους, αλλά και το σύστημα ειδικής αγωγής εκπαίδευσης».
Σχετικά με την τεχνολογική εκπαίδευση, στην οποία ως χώρα υστερούμε, ζήτησε να πληροφορηθεί η Επιτροπή για «το ποσοστό των μαθητών που ακολουθούν την τεχνολογική εκπαίδευση στις χώρες της ευρωζώνης και αν υπάρχει κάποιος τρόπος που το κράτος την προωθεί».
Για το μείζον ζήτημα της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το ερώτημα ήταν «αν υπάρχουν κεντρικές εξετάσεις ή εξετάσεις κατά πανεπιστήμιο, αν λαμβάνεται υπόψη η επίδοση των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και σε πόσες χρονιές, καθώς επίσης πώς διασφαλίζεται το αδιάβλητο της πρόσβασης από τη δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».
Τέλος, αναφορικά με την ιδιωτική εκπαίδευση, το στέλεχος της αξιωματικής αντιπολίτευσης ρώτησε πως λειτουργεί και «αν υπάρχει επιδότηση από το κράτος ανά παιδί, το οποίο, φοιτά στα ιδιωτικά σχολεία».
Από πλευράς Μορφωτικών Ακολούθων το λόγο έλαβαν οι εκπρόσωποι της Εσθονίας, Ιρλανδίας, Πορτογαλίας, Φιλανδίας, Γαλλίας και Λετονίας, περιγράφοντας αρχές εκπαιδευτικών συστημάτων που ουσιαστικά βρίσκονται στον αντίποδα όσων διακηρύττει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Οι υπόλοιποι Μορφωτικοί Ακόλουθοι επιφυλάχθηκαν να απαντήσουν εγγράφως.