Το ερχόμενο Σάββατο 22 Απριλίου, στις 7.30 το απόγευμα ανοίγουν οι πόρτες μίας ιδιαίτερης έκθεσης στο Βόλο που θα μας ταξιδέψει στο χρόνο και στην γνώση. Είναι έκθεση αρχαιολογικής φωτογραφίας που διοργανώνεται – για πρώτη φορά στην πόλη – σε συνεργασία του Μορφωτικού Ιδρύματος της Ενωσης Συντακτών Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας με τον Σύλλογο Φίλων Αθανασάκειου Μουσείου και Αρχαιολογικών Χώρων Μαγνησίας και Σποράδων και το τμήμα Ιστορίας Ανθρωπολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Η έκθεση γίνεται στην αίθουσα του Γηροκομείου Βόλου, Αργοναυτών – Κοραή στο Βόλο.
Το υλικό της προέρχεται από πολυετή έρευνα του αρχαιολόγου κ. Λεωνίδα Χατζηαγγελάκη, Επίτιμου Διευθυντή Αρχαιοτήτων ΛΔ ΕΠΚΑ/ΥΠΠΟΑ, ο οποίος θα είναι και ο βασικός ομιλητής – καθοδηγητής και θα μας δώσει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειαζόμαστε για να γνωρίσουμε τον κόσμο της αρχαιολογικής φωτογραφίας.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν το Σάββατο 22 Απριλίου, στις 7.30 το απόγευμα με ομιλία του εκθέτη για την σπουδαιότητα της αρχαιολογικής φωτογραφίας.
Θα παραμείνει ανοικτή και διαθέσιμη στο κοινό μέχρι και την Κυριακή 30 Απριλίου 2017. Οι ώρες λειτουργίας της καθημερινά θα είναι: 9 π.μ. – 2 μ.μ. και 6-9 μ.μ.
Ενδεικτικοί τίτλοι των φωτογραφιών της Εκθεσης
- Φανάρι Καρδίτσας, αεροφωτογραφία του Κάστρου
- Αρχαιολογικός χώρος Γόμφων, άποψη από το Φανάρι
- Σκίαθος, Αρχαιολογικός χώρος Κεφάλας
- Συκεώνας, άποψη ανασκαφής στον δρόμο Καρδίτσας – Λάρισας
- Οξύνεια Τρικάλων, Σιδηροδρομικός Σταθμός (δεν λειτούργησε)
- Τρίκαλα, οδός Παγκάλου, ανασκαφική έρευνα
- Συκεώνας, προϊστορικός οικισμός, κάτοψη ανασκαφής
- Αργιθέα, φωτογραφική τεκμηρίωση αρχαίων τάφων
- Ερμήτσι, αψιδωτές κατασκευές της εποχής του Χαλκού
- Ματαράγκα, θολωτός τάφος ΠΓ εποχής στον δρόμο Καρδίτσας –
Λάρισας
- Γορίτσα Βόλου, λείψανα οχύρωσης. Πίσω το εργοστάσιο
τσιμέντων ΑΓΕΤ
- Αγρελιά Τρικάλων, πύργος από την οχύρωση
- Γορίτσα Βόλου, τμήμα από την ανατολική οχύρωση – πρόπυλο
- Τρίκαλα, οδός Ζαλοκώστα, αποκάλυψη αγαλματιδίου Υγείας
- Γόμφοι, αγρός Καραλή, αποκάλυψη ημίεργου αγάλματος
- Σαραντάπορο, τμήμα του τείχους
- Γλαφυρές, επισκεπτόμενοι την αρχαία οχύρωση
- Γριζάνο Τρικάλων, τμήμα της οχύρωσης
- Βελίκα, άποψη πύργου και τμήματος του τείχους
- Αρχαίο θέατρο Λάρισας, άποψη από την ανατολική πάροδο
- Άγ. Αχίλλειος, το Ιερό – το Μπεζεστένι σε δεύτερο επίπεδο
- Λάρισα, τμήμα του τεμένους Μπαϊρακλή
- Οθωμανικά λουτρά (Χασάν Μπέη), η θόλος εσωτερικά
- Κουμπουριανά Αργιθέας, πυργόσπιτο Λούκα Ποζιού
- Πορταριά, Αρχοντικό
- Μεταξοχώρι Αγιάς
- Τέμπη, Τεκές Χασάν Μπαμπά, 15ος – 16ος αι., άποψη από ΝΑ
- Πύθιο Ελασσόνας, ναός Ποσειδώνα Πατρώου
- Πύθιο « ναός Αρτέμιδας
- Πύθιο « ναός Απόλλωνα Πυθίου
- Μητρόπολη, αρχαϊκός ναός Απόλλωνα
- Μητρόπολη, « « « , συντήρηση κιονοκράνου
- Αμφανές, Σωρός Βόλου, αρχαϊκός ναός Απόλλωνα,
- Μητρόπολη, πήλινη κεφαλή Διονύσου
- Μητρόπολη, άγαλμα Απόλλωνα & ο ανασκαφέας
- Μητρόπολη, κεφαλή ίππου από το Ανατ. Αέτωμα
- Αργιθέα, κεφαλή θεότητας, διακόσμηση λαβής αγγείου
- Μητρόπολη, κεραμικό ψηφιδωτό δάπεδο οικίας
- Τρίκαλα, αρχαία Τρίκκη, ψηφιδωτό δάπεδο με τον βασιλιά της Θράκης Λυκούργο
- Μητρόπολη, δάπεδο ρωμαϊκών λουτρών, λεπτομέρεια
- Δημητριάδα, τα «Δόντια», πεσσοί του ρωμαϊκού υδραγωγείου
- Γορίτσα Βόλου, στόμιο πηγαδιού – δεξαμενής, 4ος αι. π. Χ.
- Ομολίου περιοχή, (Λασποχώρι), Πηνειός ποταμός, το «Πετρογέφυρο»
- Αμυγδαλέα (Γούνισσα), πεσσός υδραγωγείου
- Μακρυνίτσα, Κρήνη στην κεντρική πλατεία
- Πύλη Τρικάλων, Πόρτα Παναγιά, 13ος αι. μ. Χ.
- Ελασσόνα, Ι. Μ. Παναγίας Ολυμπιώτισσας, 13ος αι.
- Μακρυνίτσα, Ι. Ν. Άγ. Ιωάννη Προδρόμου, αρχές 18ου αι.
- Καταφύγι Καρδίτσας, Ι. Μ. Κοιμήσεως Θεοτόκου Πέτρας
- Αργαλαστή, Ι. Μ. Αγίου Νικολάου Πάου, 18ος αι.
- Σκιάθος, Ι. Μ. Ευαγγελίστριας, τέλη 18ου αι.
- Κρανέα Τρικάλων, Ι. Μονή Τιμίου Σταυρού
Η φωτογραφική εικόνα στους καταλόγους, τα βιβλία, και τα λευκώµατα, στις εφηµερίδες και τα περιοδικά, ως αφίσα και ως διαφάνεια στο µάθηµα της ιστορίας και του αρχαιολογικού έργου είναι ο κύριος αγωγός πληροφόρησης και παρουσίασης του έργου προς το πλατύτερο κοινό αλλά και τους ειδικούς και τους καλλιτέχνες.
Η φωτογραφία αντικαθιστά την πραγµατικότητα µε την εικόνα της και που όλο και περισσότερο αυτή η εικόνα είναι πια η ίδια η πραγµατικότητα. Στον µεσοπόλεµο το φωτογραφικό στιγµιότυπο, που αναπτύχθηκε χάρη στις µηχανές των 35 mm, εµπλούτισε την οπτική αντίληψη των ανθρώπων.
Πέρα από το ψευτοδίληµµα, δηλαδή αν η φωτογραφία είναι τέχνη ή όχι, αναπτύχθηκε παράλληλα – αλλά αθόρυβα – χωρίς καλλιτεχνικές µαταιοδοξίες το πιο σηµαντικό και ίσως το γνησιότερο είδος της φωτογραφικής γλώσσας, το φωτογραφικό ρεπορτάζ. Καταγράφοντας αδιάλειπτα και µε όλο µεγαλύτερη επάρκεια πολέµους, αναταραχές, κοινωνικές αντιθέσεις και προβλήµατα, συµβάντα της καθηµερινής πραγµατικότητας, κατόρθωσε βαθµιαία να επιβάλει στη συνείδηση του κοινού µια νέα οπτική ερµηνεία του κόσµου.
Γνωριμία με τον εκθέτη
Ο Λεωνίδας Π. Χατζηαγγελάκης είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ιστορίας- Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Εργάστηκε ως αναπληρωτής καθηγητής στο Λύκειο Βελεστίνου και κατόπιν στην ΙΓ΄ Εφορεία Προϊστορικών & Κλασικών Αρχαιοτήτων μέχρι το 2003. Από το 2003 διετέλεσε Διευθυντής στη ΛΔ΄ Εφορεία Προϊστορικών & Κλασικών Αρχαιοτήτων (δυτικής Θεσσαλίας).
Κατά τη διάρκεια της θητείας του διενήργησε ανασκαφικές έρευνες σε αρχαιολογικές θέσεις της Μαγνησίας (αρχαίες Φερές, Ν. Ιωνία, Πετρομαγούλα – Δημητριάδα, Λύρη Ν. Πηλίου κ. ά.) και της δυτικής Θεσσαλίας και συστηματικές ανασκαφές στα πλαίσια μεγάλων έργων, όπως οι Ε. Ο. Καρδίτσας – Λάρισας, Τρικάλων – Λάρισας, σε πολλές θέσεις του Ε – 65 κ. α. Παράλληλα προχώρησε στην εκπόνηση μελετών και στην εκτέλεση έργων για την ανάδειξη σημαντικών αρχαιολογικών χώρων και μνημείων από το Β΄ & Γ΄ ΚΠΣ.
Επίσης, υλοποίησε το έργο του «Εξοπλισμού και της Έκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου Καρδίτσας» και τη λειτουργία αυτού. Ιδιαίτερη μέριμνα έδωσε στον σχεδιασμό και στην εκτέλεση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και πολιτιστικών εκδηλώσεων, προβολής των αρχαιολογικών χώρων της Θεσσαλίας σε συνεργασία με άλλους φορείς. Δημοσιεύει άρθρα, μελέτες και ενημερωτικά κείμενα για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία της Θεσσαλίας στον Τύπο της Θεσσαλίας και γενικότερα. Δραστηριοποιείται στην προβολή της Πολιτιστικής Κληρονομιάς με Εκθέσεις Φωτογραφίας, ομιλίες, διαλέξεις, περιηγήσεις.
Ο Λεωνίδας Π. Χατζηαγγελάκης συμμετέχει σε Διεθνή, Πανελλήνια και Τοπικά Συνέδρια και Σεμινάρια ως μέλος οργανωτικής επιτροπής, ως σύνεδρος, ως ομιλητής. Εισηγητής σε Επιμορφωτικά Σεμινάρια. Υπήρξε Τακτικό μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
Έχει διατελέσει Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) (1984 – 1987) και Αντιπρόεδρός του (2010 – 2012). Διετέλεσε Γραμματέας της Επιτροπής Ειρήνης Βόλου, Μέλος του Δ. Σ. του Συνδέσμου Επιστημόνων Μαγνησίας και του Συλλόγου Μαγνήτων Φοιτητών, Γραμματέας και Τακτικό μέλος του Τοπικού Συμβουλίου Μνημείων Θεσσαλίας. Αναπληρωματικό μέλος του Β΄ Πενταμελούς Υπηρεσιακού Συμβουλίου του Υπουργείου Πολιτισμού, καθώς και αναπληρωματικό μέλος Ειδικών Επιτροπών αξιολόγησης του ΥΠΠΟ. Έχει εποικοδομητική συνεργασία με την Τοπική και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, καθώς και με την Περιφέρεια Θεσσαλίας. Είναι μέλος στη διοίκηση του Μορφωτικού ιδρύματος της Ενωσης Συντακτών Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας.