Σε ένα θέμα όπως αυτό του προσφυγικού, ένα θέμα ύψιστης Εθνικής σημασίας αλλά και Ανθρωπιστικής διάστασης δε χωράει ούτε η τακτική του «Πόντιου Πιλάτου», ούτε Κυβερνητικού «κολαούζου», ούτε φυσικά καμία προσωπική στρατηγική με «πομφόλυγες» και κορώνες «κομματικού πατριωτισμού», στείρου αντικυβερνητισμού και επικοινωνιακών «πυροτεχνημάτων».
Ξεκάθαρη λοιπόν είναι η θέση της Νέας Λάρισας στη δημόσια τοποθέτηση και στάση της όποτε το θέμα συζητήθηκε στο ΔΣ.
Τόσο γενικά επί του θέματος στην πολιτική – Εθνική του διάσταση όσο και επί της τοπικής διαχείρισής του από τον Δήμο Λαρισαίων.
Επισημαίνοντας ότι, το μεγάλο ζήτημα του Προσφυγικού – Μεταναστευτικού δεν προέκυψε χρονικά σήμερα, έτσι ξαφνικά αλλά, ούτε και χωρίς συγκεκριμένες αιτίες. Απορρίπτοντας το ίδιο έντονα κάθε ακραία έκφραση που δημιουργεί τον «κοινό τόπο» στον ρατσιστικό από τη μία και στον μη πατριωτικό λόγομίας λογικής «ανοιχτών ξέφραγων συνόρων» από την άλλη.
Η Εθνική στρατηγική και η Ευρωπαϊκή κοινή πολιτική οφείλει να αναγνωρίσει στην Ελλάδα την ευαίσθητη χωρική της θέση και να λάβει κάθε μέτρο ώστε να μην την καταστήσει ως τον «αδύναμο κρίκο» στην υπόθεση αυτή με απρόβλεπτες τραγικές Εθνικές διαστάσεις στην Εθνική της κυριαρχία και την Κοινωνική της συνοχή.
Τον Μάρτιο του 2016, αλλά και τον Ιανουάριο του 2017 στο ΔΣ η Νέα Λάρισα έθεσε «τον δάκτυλο επί τον τύπο των ήλων».
Θέτοντας καταρχήν, 4 σημείαΠολιτικήςστο ΔΣ ως ένα πολιτικό όργανο που είναι :
- Να ζητήσουμε την άμεση λήψη μέτρων της Ευρωπαϊκής και Παγκόσμιας κοινότητας για να γίνει αποδεκτή και εφικτή από όλα τα εμπόλεμα εμπλεκόμενα μέρη ο αρχαίος Ελληνικός θεσμός της «ΕΚΚΕΧΕΙΡΙΑΣ». Καταγγέλλοντας ευθέως τις τζιχαντιστικές τρομοκρατικές μεθόδους και όσες δυνάμεις τις ενισχύουν. Με άμεσο στόχο τον τερματισμό του πολέμου στη Συρία. Να σταματήσουν έτσι ή, να περιοριστούν δραστικά οι προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές. Και η Τουρκία να σταματήσει να διαδραματίζει «δισυπόστατο ρόλο» και ιδιαίτερα προκλητικό προς την Ελλάδα και τα Εθνικά της σύνορα που συμπίπτουν με τα Ευρωπαϊκά.
- Να καταστήσουμε σαφές στην ΕΕ αλλά, και σε όποιες άλλες «εμπλέκονται» στον πόλεμο που ερημώνει, σκοτώνει και διώχνει κόσμο από τις εστίες του ότι, η Ελλάδα θα συνδιαχειριστεί το ζήτημα και θα αναλάβει επιμεριστικά ότι οφείλει αλλά, δεν θα γίνει «αποθήκη ψυχών» .
- Να δούμε το ζήτημα με την δέουσα σημασία και προσοχή στην πιθανή εξέλιξή του που μπορεί – και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση- να αποτελέσει για την Ελλάδα μία «βραδυφλεγή βόμβα» που πέραν των οικονομικών, διατροφικών και υγειονομικών προεκτάσεων και κινδύνων, κάποιοι πιθανόν να το βλέπουν – και το βλέπουν- ως ευκαιρία σύνδεσης με Εθνικό «ζήτημα» αμφισβήτησης Εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και Εθνικού «ακρωτηριασμού».
- Να ενεργήσουμε με πνεύμα Ανθρωπισμού και Αλληλεγγύης έναντι των Προσφύγων αλλά και θωρακίζοντας την ασφάλεια του Ελληνικού Λαού,σεβόμενοι στο ακέραιο τις υποχρεώσεις της, με τον τρόπο που αυτές καθορίζονται από τις διεθνείς συνθήκες και τις αποφάσεις των αρμόδιων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε πρόσφυγες όπως η συνθήκη των ΗΕ ορίζει και όχι σε λαθρομετανάστες.
Θέτοντας κατά δεύτερο, 7 προϋποθέσεις και συνθήκες που πρέπει απαραίτητα να διασφαλιστούνστο ειδικότερο πλαίσιο της«τοπικής διαχείρισης» από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και ειδικά, αυτή του 1ου βαθμού που έχει μία αμεσότητα με τις τοπικές κοινωνίες:
- Πρέπει να είναι γνωστός και αυστηρά προσδιορισμένος ο αριθμός των ατόμων που η Περιφέρεια Θεσσαλίας και οι Δήμοι μπορούν να διαχειριστούν την βραχύβια φιλοξενία.
- Η βραχύβια φιλοξενία θα πρέπει να δίνεται μόνο σε πρόσφυγες (άρα, συγκεκριμένης Εθνικής προέλευσης) – όπως η συνθήκη της Γενεύης ορίζει με ορισμό ποιος είναι πρόσφυγας και όχι σε λαθρομετανάστες- των οποίων θα έχουν προηγουμένως ταυτοποιηθεί τα στοιχεία τους και η κατάσταση της υγείας τους ενώ, θα είναι γνωστή επίσης και η επόμενη μετάβασή τους (με χρονοδιάγραμμα, μέσο και τόπο προορισμού). Θα έχουν δε αποδεχθεί την συμμόρφωσή τους με τους νόμους του κράτους που φιλοξενούνται προσωρινά, αποκλείοντας κάθε συμπεριφορά που μπορεί να αποτελεί πρόκληση ή προσβολή προς την τοπική κοινωνία και τα ήθη της. Σε κάθε τέτοια περίπτωση θα είναι γνωστό ότι, θα αποβάλλεται αμέσως από το κέντρο φιλοξενίας και άμεσα και από τη χώρα.
- Η φιλοξενία θα γίνεται σε κλειστά ή ανοιχτά κέντρα φιλοξενίας που θα μπορούν άμεσα να αποδώσουν τις απαραίτητες συνθήκες φιλοξενίας, διατροφής και υγειονομικών συνθηκών. Κυρίως όμως, θα πρέπει να παρέχουν συνθήκες εύκολης διαχείρισης, ελέγχου και ασφάλειας.
- Τα κέντρα βραχύβιας φιλοξενίας θα πρέπει να είναι απόλυτα ελεγχόμενα σε ότι αφορά την κίνηση των προσφύγων, τη διακίνηση των απαραίτητων αγαθών και εμπορευμάτων και τη διατήρηση της ησυχίας και ασφάλειας. Η διασφάλιση επάρκειας σε διατροφικό και υγειονομικό υλικό πρέπει να γίνει επιπλέον και όχι με περικοπή των όσων ήδη παρέχονται σε άνεργους, άπορους και αναξιοπαθούντες Έλληνες που αντιμετωπίζουν την κρίση και οι Δήμοι τους βοηθάνε.
- Οι Δήμοι που θα αναλάβουν το έργο αυτό θα πρέπει να ενισχυθούν τόσο με έκτακτους οικονομικούς πόρους όσο και με έκτακτο προσωπικό ανάλογων ειδικοτήτων και προσόντων.
- Δεν πρέπει τα κέντρα φιλοξενίας να βρίσκονται εντός αστικού ιστού και σε κάποια προσδιοριζόμενη ελάχιστη απόσταση από αυτά. Δεν πρέπει να είναι μέσα ή πλησίον περιοχών Τουριστικού, θρησκευτικού, αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Δεν πρέπει να είναι σε περιοχές Εθνικά ευαίσθητες. Τα πιθανά ανοικτού τύπου κέντρα δεν πρέπει να γειτνιάζουν και να έχουν ορατότητα με κατοικημένες περιοχές.
- Δεν υπάρχει λόγος να δημιουργηθούν στη Θεσσαλία προαναχωρησιακά κέντρα παράτυπων μεταναστών. Να προωθηθούν δε, το ταχύτερο δυνατόν, προγράμματα επιστροφών παράτυπων μεταναστών, ενεργοποιώντας υφιστάμενες Συμφωνίες Επανεισδοχής και συνάπτοντας νέες.
Στο πρόσφατο δε ΔΣ στις 21/4/2017όπου με κοινή πρωτοβουλία εκ μέρους μας και εκ μέρους της Αξιωματικής αντιπολίτευσης συζητήθηκε το θέμα «της συμμετοχής του Δήμου σε πρόγραμμα διαχείρισης των προσφύγων που αιτούνται άσυλο» – ασθμαίνων ο Δήμαρχος το απεδέχθη- η τοποθέτηση μας ήταν ξεκάθαρη.
Ακούγοντας την εισήγηση του Δημάρχου αλλά γνωρίζοντας επακριβώς την πολιτική της Κυβέρνησης δια στόματος του Υπουργού κου Μουζάλα στη σύσκεψη της ΠΕΔΘ όπου και παρευρέθηκα:
Επισημάναμε 5 αρνητικά σημεία- παραλείψεις στην εισήγηση του Δημάρχου:
- Την έλλειψη επαρκούς προετοιμασίας με ενημέρωση-διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς (παραγωγικούς και κοινωνικούς). Έτσι ο Δήμος θα είχε όχι απλά την γνώμη αλλά και χρήσιμα στοιχεία στη διάθεσή τους ώστε, το ΔΣ ως ανώτατο θεσμικό όργανο της πόλης να αποφασίσει αν θα αναλάβει το πρόγραμμα.
- Την παράλειψη διεκδίκησης ενός πλαισίου συγκεκριμένων «αντισταθμιστικών ωφελειών» προς το Δήμο – τις κοινωνικές του δομές- και τους Έλληνες δημότες του (κάτι που ο ίδιος ο Υπουργός έθεσε)
- Την απουσία πρόβλεψης διασφάλισης των συμπολιτών που θα συμβληθούν με το Δήμο σε ένα τέτοιο πρόγραμμα σε περίπτωση που, στο τέλος του δεν θα συνεχιστεί η χρηματοδότησή του καιθα βρεθούν οι συμπολίτες με την περιουσία τους σε «ομηρία».
- Την μη αναφορά σχετικά με το ποιοι πρόσφυγες θα προωθηθούν μέσα από το πρόγραμμα σε διαμερίσματα στον αστικό ιστό και με ποιες προϋποθέσεις.
- Την μη αναφορά στις προϋποθέσεις και στη διαδικασία που θα ακολουθηθεί σχετικά με τις προσλήψεις και μάλιστα, εκτός ΑΣΕΠ (περίπου 30 άτομα) που προβλέπονται να γίνουν στα πλαίσια των αναγκών του προγράμματος από τον Δήμο
Θέσαμε εν κατακλείδι 9 προτάσεις μας:
- Η προγραμματική σύμβαση του Δήμου με την Ύπατη Αρμοστεία για την ανάληψη του προγράμματος να συζητηθεί και να ψηφιστεί ολοκληρωμένα εκ νέου στο ΔΣ.
- Να υπάρξει σοβαρή διαβούλευση και προετοιμασία- έρευνα με τους φορείς και πολίτες της πόλης ώστε, να έχει το ΔΣ στη διάθεσή του συγκεκριμένα στοιχεία για να αποφασίσει.
- Να μην εμπλακεί καμία ΜΚΟ στην υλοποίηση του προγράμματος εφόσον ο Δήμος αναλάβει.
- Να περιγραφεί συγκεκριμένο πλαίσιο «αντισταθμιστικών ωφελειών» για το Δήμο – τις κοινωνικές του δομές- και τους Έλληνες δημότες τουπου έχουν αντίστοιχα ζητήματα επιβίωσης, και να δεσμευτεί η ΔΑ στη διεκδίκησή του.
- Να δεσμευτεί η Δημοτική αρχή σε συγκεκριμένο πλαίσιο πρόσληψης των «Εποπτών Φιλοξενίας», των υπαλλήλων δηλαδή που θα προσλάβει εκτός ΑΣΕΠ για την υποστήριξη και παρακολούθηση του προγράμματος. Ένα πλαίσιο με συγκεκριμένα κριτήρια μοριοδότησης ΑΣΕΠ και ειδικότερα ίσως που ο Δήμος μπορεί να θέσει αλλά, και με την επιλογή μέσα από τη διαπαραταξιακή επιτροπή προσλήψεων του ΔΣ.
- Να απαιτήσουμε να επιταχυνθεί η διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων ασύλου ώστε, η παραμονή να είναι βραχύβια και, όσων εγκρίνεται η αίτηση να προωθούνται άμεσα στη χώρα που αιτούνται, οι δε άλλοι που απορρίπτεται το αίτημα ασύλου να επαναπροωθούνται εκτός Ελλάδας στις χώρες αρχικής τους προέλευσης.
- Να προωθούνται σε διαμερίσματα οικογένειες και ευάλωτα άτομα (για λόγους υγείας, ασυνόδευτα παιδιά κλπ) με εξακριβωμένα τα στοιχεία τους.
- Να μην δημιουργηθούν νέα «γκέτο πολυκατοικίες» με αμιγώς προσφυγικό πληθυσμό, με απρόβλεπτα ζητήματα ασφάλειας και άλλα στην γειτνιάζουσα περιοχή.
- Να αναλάβει την ευθύνη η Ύπατη Αρμοστεία και η Κυβέρνηση απέναντι στο Δήμο πως, σε περίπτωση που λήξει το πρόγραμμα 31/12/2018 και δεν υπάρχει πρόβλεψη επαναχρηματοδότησης, θα μεταφέρει τους πρόσφυγες από τα διαμερίσματα των συμπολιτών στον καταυλισμό του Κουτσόχερου ή αλλού. Έτσι, οι συμπολίτες δε θα βρεθούν σε μία κατάσταση «ομηρίας» της ιδιοκτησίας τους με τον συμβληθέντα μαζί τους Δήμο (και την Ύπατη Αρμοστεία) να «νίπτει τας χείρας του» αλλά, και τυπικά να μην μπορούν να προβούν σε κάθε νόμιμη διαδικασία.
Προφανώς, ένα πρόγραμμα της ΕΕ με την Ύπατη Αρμοστεία και την Κυβέρνηση να το υλοποιεί ήδη σε άλλες περιοχές της χώρας αλλά μέσω ΜΚΟ, είναι προτιμότερο να το αναλάβει ο Δήμος κάτω όμως από προϋποθέσεις ώστε, να ελέγχει επαρκώς και να γνωρίζει και όχι όπως μέχρι τώρα, που συνεισέφερε και δεν ήξερε καν τι φιλοξενούνται στην περιοχή.
Το ΝΑΙ εκ μέρους μας– όπως και της υπόλοιπης Αντιπολίτευσης (δεν υπήρξε αρνητική ψήφος) επί της αρχής να συμμετάσχει ο Δήμος στο πρόγραμμα αυτό τέθηκε αυστηρά υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις.
Η τελική μας θέση θα εκτιμηθεί από το αν ο Δήμαρχος και η ΔΑ θα τηρήσουν τις παραπάνω προϋποθέσεις στις περισσότερες εκ των οποίων μάλιστα δεσμεύτηκε κιόλας και θα αποτυπωθεί με την ψήφο μας στο ΔΣ όπου και θα συζητηθεί ολοκληρωμένα το θέμα.
ΚωνσταΝτίνος Διαμάντος
Δημοτικός σύμβουλος
Επικεφαλής Νέας Λάρισας