Ειδήσεις

Ελλείψεις στην πυροπροστασία σε όλη τη Θεσσαλία


Το θέμα της πυροπροστασίας στη Θεσσαλία ζητούν να συζητηθεί προ ημερήσιας διάταξης στην επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου οι περιφερειακοί σύμβουλοι της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση» κ.κ. Αναστάσιος Τσιαπλές, Αστέριος Χαλάτσης και  Γεώργιος Λούμας.

Αναλυτικά, επισημαίνονται τα εξής:

«Οι περιφερειακοί σύμβουλοι Θεσσαλίας της Λαϊκής Συσπείρωσης, καταθέτουμε αίτηση συζήτησης προ ημερήσιας διάταξης, στην πρώτη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας, του θέματος της πυροπροστασίας στη Θεσσαλία, θεωρώντας το ζήτημα σημαντικό και επίκαιρο, προκειμένου να ενημερωθεί το περιφερειακό συμβούλιο ποια είναι η κατάσταση, τι έχει κάνει μέχρι τώρα η Περιφερειακή Αρχή και τι θα κάνει μέχρι τέλος της αντιπυρικής περιόδου.

Με ανησυχία παρακολουθούμε ότι και η φετινή (2017) αντιπυρική περίοδος, βρίσκει το σύστημα της πυρασφάλειας στη Θεσσαλία και γενικότερα στη χώρα, με πολλά προβλήματα, που εντάθηκαν περισσότερο μετά και από την πρόσφατη αποδυνάμωση που υπέστησαν αρκετές Πυροσβεστικές Υπηρεσίες και Κλιμάκια προκειμένου να στελεχωθούν τα Πυροσβεστικά Κέντρα που λειτουργούν ήδη στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και τους εθνικούς δρόμους, για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων ιδιωτικών επιχειρηματικών ομίλων, που τους έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευσή τους.

Και η σημερινή και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, με την πολιτική τους, μετατοπίζουν στο λαό, δικές τους ευθύνες για την προστασία των δασών και γενικότερα για την πυροπροστασία, την ώρα που υλοποιούν διαχρονικά την στρατηγική της Ε.Ε, παραδίδοντας τα δασικά οικοσυστήματα στην καταστροφική δράση του κεφαλαίου, υποβαθμίζοντας την ικανότητα των αρμοδίων υπηρεσιών (Πυροσβεστική, Δασική Υπηρεσία), παραδίδοντας σε ιδιώτες ολόκληρες περιοχές με διαδικασίες «fast- track», αλλάζοντας τις χρήσεις γης σε βάρος του δημόσιου χαρακτήρα του δασικού πλούτου.

Η δασική υπηρεσία, εξακολουθεί να είναι υποστελεχωμένη. Η πολιτική και τα μέτρα πρόληψης πυρκαγιών στα δάση, έχει υποβαθμισθεί. Η φύλαξη, η διάνοιξη δρόμων, ο καθαρισμός, ο εξοπλισμός και οι αναγκαίες υποδομές έχουν σχεδόν εγκαταλειφθεί.

Οι πιστώσεις για το Πυροσβεστικό Σώμα, είναι πετσοκομμένες κατά 120.000.000 €, από την προ κρίσης εποχή. Οι ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές στο Π.Σ. συνεχώς επιδεινώνονται. Τα πραγματικά κενά πανελλαδικά ανέρχονται σε 4.000 περίπου. Την ίδια ώρα 5.500 χιλιάδες 5ετούς, 3ετούς υποχρέωσης και συμβασιούχοι πυροσβέστες, παραμένουν σε ομηρία και ανασφάλεια, με χαμηλούς μισθούς.

Όλοι οι υπάλληλοι του Π.Σ, μόνιμοι και συμβασιούχοι, εργάζονται με μεγάλες ελλείψεις σε ατομικό εξοπλισμό και μέτρα Υγείας και Ασφάλειας. Αντί να προχωρήσει η κυβέρνηση στις αναγκαίες προσλήψεις για την κάλυψη των χιλιάδων οργανικών κενών, αναπροσαρμόζει συνεχώς τον κανονισμό μεταθέσεων σε πιο αντιδραστική κατεύθυνση, για να διευκολύνει τις μεταθέσεις εκατοντάδων πυροσβεστών για την συγκυριακή κάλυψή τους.

Η κυβέρνηση και σε αυτόν τον ευαίσθητο τομέα που έχει να κάνει με την προστασία του δασικού πλούτου της χώρας και της λαϊκής περιουσίας, έχει δείξει πολιτική αδιαφορία, όχι μόνο για τους κινδύνους που εγκυμονεί για τον λαό η συνεχόμενη διαχρονική αποσάθρωση των δομών πυρασφάλειας, αλλά και παντελή έλλειψη ευαισθησίας για τα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν εκατοντάδες πυροσβέστες μόνιμοι και πενταετούς από το ξεσπίτωμα που έχουν υποστεί με τις εξοντωτικές μεταθέσεις. Έχει αναδειχθεί σε πρωτεύων μέλημα της, η εξυπηρέτηση των επιχειρηματικών συμφερόντων, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα Πυροσβεστικά Κέντρα που έφτιαξε στα αεροδρόμια της ΦΡΑΠΟΡΤ και στους αυτοκινητόδρομους που ελέγχουν εταιρείες, όπως π.χ. η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου.

Στην Π.Ε Λάρισας, λείπουν τουλάχιστον 20 άτομα με βάση το οργανόγραμμα από τον 1ο Π.Σ Λάρισας, που είναι ο μοναδικός σταθμός εντός μίας από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας και ένας από τους πρώτους σταθμούς του Π.Σ πανελλαδικά σε διαχείριση συμβάντων, σύμφωνα και με τον πίνακα μηνιαίων συμβάντων το 2016, που παραμένει εδώ και δεκαετίες Β’ τάξης, ενώ μετά τις τελευταίες μετακινήσεις (επί το πλείστον οδηγών) η δύναμή του πλησιάζει επικίνδυνα τον αριθμό μονίμων πυροσβεστών ενός Γ’ τάξης σταθμού, με ότι συνεπάγεται αυτό επιχειρησιακά για την προστασία ενός πληθυσμού 220.000 κατοίκων.

Από τον 2ο Π.Σ Λάρισας (στην 110 Πτέρυγα Μάχης) επίσης λείπει προσωπικό. Από τον 3ο Π.Σ που εδρεύει στη ΒΙΠΕ Λάρισας, λείπουν τουλάχιστον 16 άτομα. Στο ίδιο κτίριο συστεγάζεται και η 8η ΕΜΑΚ με 20 άτομα για ειδικές αποστολές, ενώ χρειάζονται τουλάχιστον πενταπλάσια.

Στην Ελασσόνα, στη μεγαλύτερη γεωγραφικά επαρχία της Ελλάδας με μεγάλο ορεινό όγκο του Ολύμπου, το προσωπικό μειώθηκε επικίνδυνα μετά και τις μετακινήσεις στο Π.Κ Πυργετού για τις ανάγκες της ΠΑΘΕ, ενώ οι πυροσβέστες παραγωγικής σχολής και οι οδηγοί αποτελούν είδος προς εξαφάνιση. Στα Φάρσαλα που ενώ το Π.Κ κατατάσσεται 9ο πανελλαδικά σε αριθμό συμβάντων από τα 120 όλης της χώρας, έχει μόνο 10 μόνιμους που μετά βίας στελεχώνουν 1 πυροσβεστικό όχημα, ενώ στεγάζεται σε παλιό σχολείο που κρίθηκε διατηρητέο και υπάρχει ειδοποίηση για απομάκρυνση του κλιμακίου. Στην Αγιά που έχει ένα μεγάλο ορεινό όγκο (Κίσσαβος, Μαυροβούνι), υπηρετούν μόλις 15 άτομα με 3 οχήματα, που στεγάζεται σε απαρχαιωμένο οίκημα 2 δωματίων μέσα σε απαράδεκτες συνθήκες. Το Π.Κ εθνικών οδών στον Πυργετό που συγκροτήθηκε πρόσφατα αποκλειστικά με μεταφορά 18 μονίμων και συμβασιούχων, από άλλους Π.Σ, έπρεπε να έχει άλλους 24 και να μην είναι στην υπηρεσία της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου».

Οι ελλείψεις είναι μεγάλες παντού, σε μέσα ατομικής προστασίας (φόρμες, στολές και μέσα αντιμετώπισης χημικών ατυχημάτων, ορειβατικός εξοπλισμός κ.α.), ελλείψεις στην υλικοτεχνική υποδομή, οχήματα, στη χρηματοδότηση για τη συντήρηση των κτιρίων και των οχημάτων, μείωση στις δαπάνες για την προμήθεια καυσίμων κ.α. Από τα 29 υδροφόρα πυροσβεστικά οχήματα σε όλη την Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας, τα 13 είναι αμιγώς οχήματα δασικών και αγροτικών πυρκαγιών, ενώ τα 7 είναι απαρχαιωμένα (25-30 ετών) και πλέον επικίνδυνα, προερχόμενα από την πρώην Δασική Υπηρεσία. Σε ό,τι αφορά τη χορήγηση μέσων προστασίας και ιματισμού, η τελευταία χορήγηση έγινε το Μάιο του 2009, με αποτέλεσμα οι πυροσβέστες να αναγκάζονται να αγοράσουν οι ίδιοι ιματισμό και υποδήματα, επιβαρυνόμενοι με τεράστιο κόστος. Φέτος δόθηκαν στολές (πριν λίγο καιρό) δωρεά από ιδιώτη!

Στην Π.Ε Μαγνησίας, υπάρχουν επίσης ελλείψεις προσωπικού τόσο στους Πυροσβεστικούς Σταθμούς (Βόλο και ΒΙΠΕ Βόλου), όσο και από τους περιφερειακούς σταθμούς (111 Π.Μ. Αεροδρόμιο Αγχιάλου, Αλμυρό ο οποίος πήγε πρόσφατα στη Δρυμώνα και έχει στην ευθύνη και την εποπτεία του εθνικού δρόμου, Αργαλαστή, Σκιάθο, Αεροδρόμιο Σκιάθου, Σκόπελο, Αλόννησο) και στους σταθμούς-περίπολα (ΚΑΛΑ ΝΕΡΑ, ΝΕΟΧΩΡΙ, ΓΟΡΙΤΣΑ, ΚΑΤΗΧΩΡΙ). Η υλικοτεχνική υποδομή της υπηρεσίας έχει ελλείψεις, ο στόλος των αυτοκινήτων είναι γερασμένος και οι κτιριακές εγκαταστάσεις στο Βόλο, άθλιες.

Στην Π.Ε Τρικάλων, υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό τόσο στην πόλη των Τρικάλων, όσο και στους περιφερειακούς σταθμούς (Οιχαλίας, Καλαμπάκας, Πύλης). Από τα 20 οχήματα συνολικά (περιπολικά – υδροφόρες). Τα 8 είναι «δεμένα» σε χώρο ευθύνης (δάση κλπ) και άλλα 3-4 με πολλά προβλήματα έως παροπλισμένα. Επομένως μένουν 8 οχήματα για όλη την Περιφερειακή Ενότητα, με μεγάλο ορεινό-δασικό όγκο, για να παρέμβουν στα διάφορα περιστατικά. Αν συνυπολογιστεί ότι πολλές φορές πυροσβεστικά οχήματα μεταφέρονται για να βοηθήσουν σε περιστατικά εκτός Π.Ε Τρικάλων, τότε το μέγεθος του προβλήματος είναι μεγάλο. Θεωρείται σημαντική έλλειψη η απουσία «κλίμακας» για όλη τη Δυτική Θεσσαλία, σημαντική έλλειψη ενός οχήματος «10 τόνων» για την Π.Ε Τρικάλων, προβλήματα με σωλήνες και λάστιχα. Είναι τραγική η κατάσταση με τον ατομικό εξοπλισμό που εκτός από ελλείψεις, είναι και πολύ παλιός. π.χ. δεν υπάρχουν φιάλες – μάσκες, κλπ. Σε πλήρωμα 3 πυροσβεστών υπάρχει μία φιάλη και μία μάσκα!   Ο συντηρητής των οχημάτων δεν πληρώνεται κανονικά και γι’ αυτό αρνείται να κάνει τις επισκευές.

Στην Π.Ε Καρδίτσας, με επίσης μεγάλο ορεινό-δασικό όγκο, υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό, τόσο στην Καρδίτσα, όσο και στους περιφερειακούς Π.Σ (Μουζάκι, Παλαμά, Σοφάδες), σε οχήματα και εξοπλισμό γενικότερα.

Παρ’ ότι στη Θεσσαλία, το 2016, δεν είχαμε από άποψη μεγέθους, μεγάλες πυρκαγιές, αναδείχτηκαν σοβαρά προβλήματα, από την έλλειψη μέτρων πρόληψης απο την πλευρά της Περιφέρειας και των Δήμων, που σχετίζεται ασφαλώς με την μικρή κρατική χρηματοδότηση, αλλά αναδεικνύει και τις ευθύνες της Περιφέρειας και Δήμων, για την έλλειψη μιας ολοκληρωμένης πολιτικής πυροπροστασίας (έλλειψη καθαρισμού δασών και άλλων περιοχών, έλλειψη συντήρησης μεγάλου μέρους του δασικού και αγροτικού οδικού δικτύου, έλλειψη υδατοδεξαμενών, άλλων μέσων), αλλά και την έλλειψη διεκδικήσεων και στήριξη επί της ουσίας της στρατηγικής του μεγάλου κεφαλαίου για τους ορεινούς όγκους από Περιφέρεια και Δήμους.

 

Λαϊκή Συσπείρωση Θεσσαλίας

Προηγούμενο άρθρο Τροχονομικές δράσεις της Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλίας
Επόμενο άρθρο Δωρεά στο Χαμόγελο Παιδιού Θεσσαλίας