‘’Από τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 55 του Υ.Κ. δεν προκύπτει ότι η γνωμάτευση δεν δύναται να εκδοθεί από ιδιώτες ιατρούς ή ιατρούς ιδιωτικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων. Άλλωστε, σε περίπτωση που ο νομοθέτης κρίνει ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση αναρρωτικών αδειών τη γνωμάτευση από ιατρούς δημόσιων νοσηλευτικών ιδρυμάτων τότε αυτό αναφέρεται ρητά στις οικείες διατάξεις (π.χ. άρθρο 52 παρ. 3 του Υπαλληλικού Κώδικα)’’.
Αυτά αναφέρονται μεταξύ άλλων στην απάντηση της Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, κ. Όλγας Γεροβασίλη, σε ερώτηση του αν. Τομεάρχη Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της ΝΔ, Βουλευτή Ν. Λάρισας, κ. Χρήστου Κέλλα και άλλων Βουλευτών της ΝΔ για την «Εφαρμογή νομοθεσίας περί ισοτιμίας ιατρικής υπογραφής».
Υπενθυμίζεται ότι οι Βουλευτές του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, στην ερώτησή τους σημείωναν ότι ‘’ηνομοθετικά κατοχυρωμένη πλήρης ισοτιμία υπογραφής όλων των ιατρών, ανεξάρτητα από το αν παρέχουν τις υπηρεσίες τους στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα, καταστρατηγείται σε κάποιες περιπτώσεις, όπως καταγγέλλουν Ιατρικοί Σύλλογοι της χώρας’’. Ρωτούσαν δε την αρμόδια υπουργό ‘’εάν έχουν εκδοθεί εγκύκλιοι από Υπουργεία ή άλλους φορείς που παραβιάζουν τη σχετική νομοθεσία’’.
Ακολουθεί, αναλυτικά, η απάντηση της Υπουργού:
‘’Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 55 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007) όπως ισχύει: «2. Βραχυχρόνιες αναρρωτικές άδειες χορηγούνται με γνωμάτευση θεράποντος ιατρού έως οκτώ (8) ημέρες κατ’ έτος. Δύο (2) εξ αυτών, αλλά όχι συνεχόμενες, μπορούν να χορηγούνται μόνο με υπεύθυνη δήλωση του υπαλλήλου».
Επομένως, το σύνολο της βραχυχρόνιας αναρρωτικής άδειας που χορηγείται μόνο με γνωμάτευση θεράποντος ιατρού, χωρίς γνωμάτευση Υγειονομικής Επιτροπής, είναι οκτώ (8) ημέρες κατ’ έτος. Δύο (2) εξ αυτών, αλλά όχι συνεχόμενες, μπορούν να χορηγούνται μόνο με υπεύθυνη δήλωση του υπαλλήλου.
Με τις αριθ. ΔΙΔΑΔ/Φ.51/538/12254/14.5.2007 και ΔΙΔΑΔ/Φ.69/51/οικ.34813/27.12.2013εγκυκλίους της Υπηρεσίας μας έχουν δοθεί διευκρινίσεις για τον τρόπο και τις προϋποθέσεις χορήγησης των αναρρωτικών αδειών στους υπαλλήλους που εμπίπτουν στις διατάξεις του Υ.Κ.
Περαιτέρω, για τη χορήγηση των αναρρωτικών αδειών ο υπάλληλος υποχρεούται να προσκομίζει αποκλειστικά τις ιατρικές γνωματεύσεις από τους ιατρούς που ρητώς ορίζονται στα σχετικά άρθρα του Υπαλληλικού Κώδικα.
Επίσης, σύμφωνα με την ερμηνεία του Υ.Κ. (Α.Ι. Τάχος – Ι.Λ. Συμεωνίδης, «Ερμηνεία Υπαλληλικού Κώδικα και αντίστοιχων διατάξεων του Κώδικα Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων», εκδόσεις Σάκκουλα Αθήνα – Θεσσαλονίκη 2007, σελ. 799, Γ’ Έκδοση), η παρ. 2 εισάγει απλό σύστημα χορήγησης αναρρωτικής άδειας. Η χορήγηση, μπορεί να στηρίζεται, ανάλογα με τη διάρκεια της άδειας, μόνο σε υπεύθυνη δήλωση του υπαλλήλου ή μόνο σε γνωμάτευση θεράποντα ιατρού, δηλ. και ιδιώτη ιατρού.
Ως εκ τούτου, από τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 55 του Υ.Κ. δεν προκύπτει ότι η γνωμάτευση δεν δύναται να εκδοθεί από ιδιώτες ιατρούς ή ιατρούς ιδιωτικών νοσηλευτικών ιδρυμάτων. Άλλωστε, σε περίπτωση που ο νομοθέτης κρίνει ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση αναρρωτικών αδειών τη γνωμάτευση από ιατρούς δημόσιων νοσηλευτικών ιδρυμάτων τότε αυτό αναφέρεται ρητά στις οικείες διατάξεις (π.χ. άρθρο 52 παρ. 3 του Υπαλληλικού Κώδικα).
Τέλος, επισημαίνεται ότι δεν έχουν περιέλθει σε γνώση της Υπηρεσίας μας εγκύκλιοι άλλων Υπηρεσιών με αντίθετο περιεχόμενο.
Για τα λοιπά ζητήματα που αφορούν την εφαρμογή της ισοτιμίας της ιατρικής υπογραφής αρμόδιο είναι το Υπουργείο Υγείας προς το οποίο κοινοποιούμε την παρούσα Ερώτηση’’.