Κρίσεις και προτάσεις για τη νέα αρχιτεκτονική του Παν/μίου Θεσσαλίας – Του Δρ. Παναγιώτη Γούλα


Tags |

Οι προηγούμενοι Πρόεδροι – Πρυτάνεις μετά από διαβουλεύσεις σε 2 Συνόδους ( Λάρισας και Πάτρας), αποφασίσαμε ομόφωνα, σε 2 βασικά Ακαδημαϊκά θέματα τα οποία αναβάθμιζαν και καταξίωναν τα ιδρύματα μας.:
1ον ) Τα ΤΕΙ να μετονομασθούν σε Τεχνολογικά Πανεπιστήμια ή Πανεπιστήμια Εφαρμοσμένων Επιστημών &
2ον ) Να δοθεί η δυνατότητα απονομής διδακτορικών από τα ΤΕΙ.
Με την επίτευξη των 2 παραπάνω στόχων τα ιδρύματα μας :
Α) Θα αποκτούσαν τα ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά ενός ολοκληρωμένου Πανεπιστημίου,
Β) Θα διατηρούσαν τον Τεχνολογικό χαρακτήρα της Εκπαίδευσης και
Γ)Θα μπορούσαν να είναι ανταγωνιστικά με τα Πανεπιστήμια και περιζήτητα σε εκείνους που θα ήθελαν, να σπουδάσουν με άριστο συνδυασμό θεωρίας και πράξης (καλύπτοντας την τεχνολογική εκπαίδευση).
Ο κ Υπουργός Παιδείας, συζητούσε το 2ο αίτημα (τα διδακτορικά), για το οποίο συμφώνησε και το προώθησε για έγκριση επί θητείας μας , αλλά διαφωνούσε στο 1ο , δηλαδή στην μετονομασία. Μεγάλες αντιδράσεις υπήρξαν από τα Πανεπιστήμια και ιδιαίτερα στις συνόδους των. Οι διοικήσεις των ΤΕΙ άλλαξαν την 1-9-2017 και ο Υπουργός προώθησε , μετά από αλλαγή θέσης των Πανεπιστημιακών, τις λεγόμενες «συνενώσεις» ΤΕΙ και Πανεπιστημίων. Τώρα όμως φαίνεται ξεκάθαρα σε εκείνους που γνωρίζουν το θέμα , το σχέδιο του Υπουργού Παιδείας και των Πανεπιστημίων, τι εννοούσαν συνένωσητων ΤΕΙ με το Πανεπιστήμια.
Καταρχήν θεωρώ ιδιαιτέρα σημαντική́ τη νομοθετική́ πρωτοβουλία του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων για την συνένωση των ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Το πρόβλημα είναι αυτό που περιγράφεται στις θέσεις του κ. Υπουργού, «ΣΤΗ ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ», κατά την γνώμη μου δεν είναι συνένωση-συγχώνευση των 2 ΤΕΙ με το Παν/μιο Θεσσαλίας αλλά κατάργηση των 2 ΤΕΙ και πλήρη απορρόφηση από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Διότι στην συνένωση –συγχώνευση 2 φορέων, Πανεπιστημίου και ΤΕΙ, ή ακόμη όπως συμβαίνει σε 2 εταιρείες που συνενώνονται- συγχωνεύονται θα πρέπει να γίνουν όλα ισομερώς η αναλογικά με τα ποσοστά του καθενός.
Άρα αν θα είχαμε συνένωση—συγχώνευση θα έπρεπε :
1ον ) Να συζητηθεί η έδρα του Πανεπιστημίου και 2ον ) Να συζητηθεί η έδρα του υπό ίδρυση, του Κέντρου έρευνας Καινοτομίας και ο καταμερισμός των 6 Ινστιτούτων, (Από τα Ιδρύματα που εμπλέκονται, από τους: Βουλευτές Θεσσαλίας όλων των κομμάτων, από τον Περιφερειάρχη, από τους Δημάρχους της Θεσσαλίας και από τα Επιμελητήρια).
3ον ) Να υπάρξει εκπροσώπηση (των 2 ΤΕΙ πουσυνενώνονται), στην Διοίκηση του Πανεπιστημίου ( Διοικούσα), για ένα μικρό διάστημα, όσων συνενώνονται και εκλογές σε σύντομο χρονικά διάστημα στο Νέο Παν/μιο, όχι πέραν του έτους.
4ον ) Να υπάρξει αναλογική ανάπτυξη Πανεπιστημιακών Τμημάτων με σαφή κριτήρια για να μην παραπονούνται και δικαίως διαμαρτύρονται οι τρείς Νομοί της Περιφέρειας Θεσσαλίας, εκτός από την Μαγνησία.
5ον ) Οι καθηγητές του ΤΕΙ θα πρέπει να ενταχθούν στα Τμήματα τους και όχι στο Γενικό Τμήμα και από εκεί να εξελιχθούν σε τακτικές θέσεις.
6ον )Τα κριτήρια εξέλιξης των Καθηγητών ΤΕΙ από προσωποπαγείς σε τακτικές θέσεις πρέπει να είναι ξεκάθαρα και τα ίδια σε όλες τις συνενώσεις ( ΤΕΙ και Πανεπιστημίων).
7ον ) Στην σύνταξη των προγραμμάτων σπουδών των Τμημάτων, θα πρέπει να έχουν σημαντικό ρόλο οι καθηγητές των ΤΕΙ και όχι οι διορισμένες 5μελείς επιτροπές.
8ον ) Το διοικητικό προσωπικό παραμένει στην έδρα του διατηρώντας όσοι έχουν τις θέσεις ευθύνης μέχρι την σύνταξη του και ψήφιση του οργανισμού από το Πανεπιστήμιο και να αξιολογηθούν όλοι από το Υπηρεσιακό τους όργανο.
9ον ) Οι Ε.ΔΙ.Π και οι Ε.Τ.Ε.Π, θα πρέπει να μείνουν στα Τμήματα ανάλογα με το γνωστικό αντικείμενο τους.
Στην προκειμένη περίπτωση , τίποτα από τα παραπάνω δεν ισχύουν, άρα έχουμε , πλήρη κατάργηση των 2 ΤΕΙ και απορρόφηση από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας , με ότι αυτό συνεπάγεται.
Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας,ενώ είχε ένα τόσο μεγάλο σχέδιο για την κατάργηση των ΤΕΙ δεν ζήτησε τις απόψεις της ΑΔΙΠ.
Θα μου επιτραπεί εδώ, για το ευρύ κοινό που δεν εμπλέκεται με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, να εξηγήσω τι είναι η ΑΔΙΠ διότι είναι πολύ σημαντικό.
Η ΑΔΙΠ είναι: ανεξάρτητηΑΡΧΗ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.
Η ΑΔΙΠ είναι η εποπτική και συντονιστική αρχή του συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας. Στο πλαίσιο της αποστολής της, η ΑΔΙΠ «εγγυάται τη διαφάνεια των διαδικασιών αξιολόγησης και έχει ως αποστολή την υποστήριξη των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης στην πραγματοποίηση των διαδικασιών που στοχεύουν στη διασφάλιση και βελτίωση της ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση, την ενημέρωση της Πολιτείας και των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης για τις σύγχρονες διεθνείς εξελίξεις και τάσεις στα συναφή ζητήματα και την προαγωγή της έρευνας στον τομέα αυτόν» (Ν. 3374/2005, Άρθρο 10 παρ. 2).
Σκοπός της ΑΔΙΠ είναι να διαμορφώσει και να εφαρμόσει ένα ενιαίο σύστημα διασφάλισης ποιότητας ως σύστημα αναφοράς για τα επιτεύγματα και το έργο που επιτελούν τα Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Ο κ. Υπουργός αντί να χρησιμοποιήσει, την ανεξάρτητη αρχή την ΑΔΙΠ, διόρισε Επιτροπή αξιολόγησης από τα 3 ιδρύματα , καθόλα άξιοι και καλοί συνάδελφοι , οι οποίοι όμως είναι διορισμένοι και ταυτίζονται με τις απόψεις του κ. Υπουργού.
Γιατί φοβήθηκε ο κ. Υπουργός για μία τόσο σημαντική μεταρρύθμιση στην Ανώτατη Εκπαίδευση να ζητήσει από την ανεξάρτητη αρχή την Γνωμοδότηση της?
Εδώ ομιλούμε για κατάργηση των ΤΕΙ, τα σβήνει από τον χάρτη, παρακάμπτοντας έναν ανεξάρτητο θεσμό που το ίδιο το Κράτος δημιούργησε, δίδοντας το κακό παράδειγμα της διαφάνειας και της αξιοκρατίας που διακηρύττει ως Υπουργείο?
Η αξιοπιστία του ΤΕΙ Θεσσαλίας ανέβηκε με την εξωτερική αξιολόγηση (που οργάνωσε η ΑΔΙΠ για όλα τα ιδρύματα),η οποία πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2016 ( επί μία εβδομάδα από καθηγητές του εξωτερικού: ΗΠΑ, Γερμανία , Κύπρο, με συντονιστή τον πρώην πρύτανη Ιωαννίνων κ Καραθανάση).Το ίδρυμα μας αξιολογήθηκε άριστα από την αναφερόμενη επιτροπή
Η αξιολόγηση του ιδρύματος μας είναι αναρτημένη στο site του TEI και ο καθένας μπορεί να διαβάσει όλα τα σχόλια.

Του Δρ. Παναγιώτη Γούλα, πρώην Πρύτανη του ΤΕΙ Θεσσαλίας (Α ΄ Μέρος)